Snijsnelheden DiBond

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 387
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Snijsnelheden DiBond

Bericht door Tolp2 »

Ben weer een projectje begonnen in DiBond, ofwel HDPE gesandwiched tussen twee laagjes aluminium met een dikte van 0,3 mm. Ik wil deze graag bewerken met een 1,5 mm freesje. Mijn eerdere ervaring met een HSS frees is dat de kwaliteit niet goed is. De start is nog goed, maar al snel wordt het aluminium naar boven getrokken en ontstaat een scherpe rand. Gebruikte instellingen zijn 24000 RPM en een feed van 900 mm/min.

Omdat freesjes.nl helaas niet beschikbaar is vanwege ziekte, bij Hoffman gekeken. Hier vind je ten minste veel informatie over de snelheden, maar dan kom ik voor een 1,5 mm frees uit op 24000 RPM en 96 mm/min. Dit lijken wel erg lage feed-rates voor VHM :?: .

Heeft iemand een tip welke kant ik op moet gaan zoeken qua feedrate? En is HSS eigenlijk te doen, of moet ik naar VHM per definitie?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4747
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door Ballegooijen »

Heb ook regelmatig dibond gefreesd en denk idd dat de snelheid naar beneden moet. Ik weet het niet meer precies maar dacht zo tussen de 400-500
En bij slotting moet je waarschijnlijk nog wat lager.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tolp2
Donateur
Berichten: 387
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door Tolp2 »

Ballegooijen schreef: 29 sep 2021 22:51 Heb ook regelmatig dibond gefreesd en denk idd dat de snelheid naar beneden moet. Ik weet het niet meer precies maar dacht zo tussen de 400-500
En bij slotting moet je waarschijnlijk nog wat lager.
Verklaart een de te hoge feedrate ook de extreme slijtage van het freesje? Gebruikte je VHM of 'gewoon' HSS?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Goudgele
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56
Locatie: Halsteren

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door Goudgele »

Ik gebruik nu een hele tijd de F112 3mm van Fraxeon voor grote dibond platen. Is een 1-snijder downcut. Heel scherp, blijft niks aan plakken en de plaat blijft mooi liggen. frees in 1x door de plaat van 3mm dik heen. 18k rpm en 3500mm/min feed. Prachtig resultaat!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4747
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door Ballegooijen »

Gebruikte je VHM of 'gewoon' HSS?
VHM 2mm
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 4518
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door serum »

Ik gebruik een 3mm 1 snijder, VHM. 18000 rpm ook bij 3500 a 4000mm/min. Retestrak. Op een goede vacuumtafel welliswaar. Spul wil graag glijden als het kleinere producten zijn.
Tolp2
Donateur
Berichten: 387
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door Tolp2 »

Bedankt voor de reacties! Ik hoor eigenlijk hier dat VHM een must is voor DiBond. De feedrates lopen duidelijk uiteen, maar dat zal ook liggen aan de kwaliteit van de frees.

Helaas is freesjes.nl nog steeds uit de lucht door ziekte (hopelijk gaat het straks weer beter). Maar tot die tijd, tips om als particulier goede VHM freesjes te kopen in de maten 1 en 1,5 mm?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Goudgele
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56
Locatie: Halsteren

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door Goudgele »

Bij fraxeon de F112 serie dus. VHM, gepolijst en downcut eensnijders. Loopt als een zonnetje door dibond. Aangezien Serum en ik vrijwel dezelfde settings gebruiken, zou ik daar eens mee beginnen. Als je gewoon contouren uit wil frezen zou ik de 3mm pakken.
Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 4518
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door serum »

Tolp2 schreef: 01 okt 2021 09:29 Bedankt voor de reacties! Ik hoor eigenlijk hier dat VHM een must is voor DiBond. De feedrates lopen duidelijk uiteen, maar dat zal ook liggen aan de kwaliteit van de frees.

Helaas is freesjes.nl nog steeds uit de lucht door ziekte (hopelijk gaat het straks weer beter). Maar tot die tijd, tips om als particulier goede VHM freesjes te kopen in de maten 1 en 1,5 mm?
Ik ken de eigenaar. Heb hem gesproken. Het lijkt er helaas niet op. :| :cry:
Tolp2
Donateur
Berichten: 387
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door Tolp2 »

serum schreef: 01 okt 2021 12:30 Ik ken de eigenaar. Heb hem gesproken. Het lijkt er helaas niet op. :| :cry:
Dat is zeer spijtig om te horen.
Goudgele schreef: 01 okt 2021 09:45 Bij fraxeon de F112 serie dus. VHM, gepolijst en downcut eensnijders. Loopt als een zonnetje door dibond. Aangezien Serum en ik vrijwel dezelfde settings gebruiken, zou ik daar eens mee beginnen. Als je gewoon contouren uit wil frezen zou ik de 3mm pakken.
En ondertussen daar inderdaad bij gekomen. Heeft ook een leuke site voor hobbyisten... Morgen komen ze aan en gaan we aan de slag.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 387
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door Tolp2 »

Heb leuke tests gedaan met freesjes:
- 1,5 mm eensijder;
- 1,5 mm tweesnijder downcut.

Begonnen met de downcut met een feedrate van 400 mm/s en 18000 rpm. Dit gaf niet het gewenste effect, vooral bij ramping in het materiaal wat met een lagere feedrate krijgt. Conclusie: freesje krijgt gewoon te weinig te eten en gaat dus wrijven en niet snijden. Noot aan mijzelf: de rpm moest dan ook 12000 rpm zijn. Die test moet ik nog uitvoeren (maar product moet eerst af voordat ik weet hoeveel restmateriaal er straks nog over is).

Daarna de 1,5 mm eensnijder geprobeerd. Ook hier weer eerst met 400 mm/s en 18000 rpm. Super strak resultaat! Daarna de feed verhoogd naar 500 mm/s en volgens mij kan het nog een stuk sneller.

Voor het uitsnijden ga ik een 3 mm eensnijder gebruiken. Ik denk te beginnen met een toerental van 12000 rpm en een feed van 400 mm/min. Vraag: zit ik dan in de goede richting te denken? De eerder aangehaald snelheden van 3 m/min zijn aan de hoge kant voor mijn machine en mijn moed :shock: .

Wel een nieuwe uitdaging: de plaat bolt op door de opspanning, wat ook tot wisselende kwaliteit leidt. Maar dat is op te lossen met een dubbelzijdig plakband (tapijttape). Zo zie je: een probleem opgelost en dan kun je weer iets anders verbeteren! Dat maakt deze hobby nu zo leuk.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Goudgele
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56
Locatie: Halsteren

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door Goudgele »

Wat voor machine heb je dan, dat je de feed niet hoger durft te zetten dan 400 mm/min? Ik denk dat je best een stukje kan proberen met die eensnijder op 400 mm/min en 12k rpm. Als blijkt dat het materiaal aan je freesje smelt, dan de feed wat omhoog (als dat kan) en eventueel je toerental nog wat terugschroeven.
Tolp2
Donateur
Berichten: 387
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door Tolp2 »

Goudgele schreef: 04 okt 2021 08:30 Wat voor machine heb je dan, dat je de feed niet hoger durft te zetten dan 400 mm/min? Ik denk dat je best een stukje kan proberen met die eensnijder op 400 mm/min en 12k rpm. Als blijkt dat het materiaal aan je freesje smelt, dan de feed wat omhoog (als dat kan) en eventueel je toerental nog wat terugschroeven.
Het is een zelfbouw portaalfrees met een maximale snelheid van 3 m/min (ijlgang), en een ietwat voorzichtige eigenaar. Bij 2 m/min doet hij nog goed frezen

Je zal af en toe een freesje breken, met HSS doet dat nog niet zoveel pijn, maar mijn ervaring met VHM is beperkt. Wil natuurlijk niet dat gelijk de mooie VHM freesjes kapot gaan...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Goudgele
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56
Locatie: Halsteren

Re: Snijsnelheden DiBond

Bericht door Goudgele »

Begrijpelijk. Dan inderdaad langzaam beginnen en zolang het goed gaat/klinkt de feed op blijven voeren. Je zult merken dat het met een goed freesje bijna vanzelf gaat, waardoor je sneller geneigd bent de feed wat op te voeren :-)
Plaats reactie