Freesjes voor koper

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Freesjes voor koper

Bericht door SilverApe »

Hoi,
Ik heb koper gevreesd (plaat 1mm dik) met hele kleine freesjes van Ali. Mijn freesje van 1mm ging redelijk goed maar is toch gebroken. Hij had ook best een lang snijvlak. Toen met 2 mm geprobeerd en die heeft het mooi afgemaakt. Wel wat meer ronding natuurlijk.
Het is voor plaatjes met teksten en logo’s. Dus het moet wat fijner.
Ik wil nu hier in NL freesjes bestellen. Wat en waar kan ik dat het beste doen. Ik denk korte met 1 snijvlak…? Ik zie ze zelf niet met een kleine diameter.
Mijn frees kan maximaal 6mm hebben.
Is dit voldoende info? :lol:

Alvast bedankt,
Aaron
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Freesjes voor koper

Bericht door Goudgele »

Ik heb erg goede ervaring met de freesjes van Sorotec. Het komt dan wel uit Duitsland, maar ik denk dat het er alleen om gaat dat je ze sneller hebt dan wanneer ze uit China komen?

https://www.sorotec.de/shop/Cutting-Too ... ute-mills/

Onder 1-flute Alu vindt je wat je zoekt volgens mij ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Freesjes voor koper

Bericht door Ballegooijen »

Je kan ook terecht bij Koetje. Hij heeft Datron freesjes. Wel iets duurder maar super goed.

https://www.hscplus.nl/
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Re: Freesjes voor koper

Bericht door SilverApe »

Super bedankt!
Sorotec heeft idd mooie freesjes en de prijzen staan er bij :P ook altijd fijn.
Bij hscplus zitten ook mooie freesjes bij. Ik zal ze even een mailtje sturen.
Bedankt voor jullie hulp hierbij.

Het was de eerste keer in koper/metaal. Spannend maar ook erg leuk, ook het resultaat.

Groeten,
Aaron
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesjes voor koper

Bericht door Arie Kabaalstra »

kleine freesjes?.. er zijn verschillende online aanbieders in Nederland

https://www.verspaningonline.eu/assorti ... m-dynastar

hier vind ik nog wel eens wat voor klein werk.. ø1 is voor mij al een "middelmatige frees".. ik heb afgelopen jaar een klus gedaan voor een zwitsers horlogemerk, daarbij was ø1 de dikste frees die ik in kon zetten.. de rest is gedaan met ø0.5 en ø0.4

https://www.hardmetaal.nl/product.asp?P ... =65&lang=0

hier kun je ook nog eens kijken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Freesjes voor koper

Bericht door Ballegooijen »

Als het klein moet met graveren dan doe ik dat met de fiber laser. Dat gaat super nauwkeurig!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
SilverApe
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jun 2014 15:54

Re: Freesjes voor koper

Bericht door SilverApe »

Die heb ik helaas niet :lol: Wel een CO2, met de spuitbus wordt dat ook mooi.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Freesjes voor koper

Bericht door Ballegooijen »

SilverApe schreef: 17 jan 2022 17:06 Die heb ik helaas niet :lol: Wel een CO2, met de spuitbus wordt dat ook mooi.
Ja, met cermark kun je het idd ook mooi maken met de CO2 laser. Echter het ligt dan op het materiaal en niet er in. Met een Fiber kun je echt graveren in het materiaal. Maar ja, je moet hem dan idd wel voorhanden hebben :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Freesjes voor koper

Bericht door FreesKever »

Ik gebruik zelf het goedkope spul uit china omdat ik simpelweg niet genoeg ervaring heb.

Vorige week m'n machientje weer eens aangezet, en bij een van de eerste beweging een frees vernield door een foute coordinaat.
Dat doe ik liever met een EUR2 frees dan met een EUR30 frees.

Ik ben wel erg nieuwschierig naar frezen van MZG.
Het is een Taiwanese snijgereedschappen fabrikant en een gedeelte van het assortiment is ook via Ali (ebay enz. waarschijnlijk ook) te koop.

Ik vermoed dat de kwailtiet een heel stuk beter is dan van dat erg goedkope spul uit China, terwijl de prijs nog heel betaalbaar blijft.

Ik heb ook even gekeken bij verspaningonline.eu.
Wat me daar nog in't oog springt en tegenvalt is dat er zeer veel frezen staan waar een platte kant aan is geslepen.
Dit is een hopeloos achterhaald klem systeem, en bovendien zijn zulke frezen niet meer geschikt om in ER spantangen te zetten, omdat het de kans op beschadiging van de spantang vergroot. Ook bij andere (Nederlandse) winkels is het net alsof ze tros zijn op die platte kant, terwijl het voor mij onmiddelek een reden is om ze niet te kopen en verder te kijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesjes voor koper

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik koop mijn freesjes doorgaans bij Oude Reimer.. Ja.. da's duurder.. nee.. sorry.. ze kosten meer, maar ze gaan langer mee, speciaal voor Titanium, als een frees 2 keer zoveel kost, maar 4 keer zolang meegaat.. dan is de prijs per onderdeel slechts de helft..
FreesKever schreef: 17 jan 2022 17:46 en bij een van de eerste beweging een frees vernield door een foute coordinaat.
Ervaring is af te lezen aan de schrootbak :lol:

bij Oude Reimer bestel ik frezen van het merk Fraisa, en die zijn er naar keuze met gladde schacht of Weldon opname.. ik bestel altijd de gladde.. dan heb ik ook meer "materiaal" als de frees zijn houdbaarheidsdatum overschreden heeft, en zijn verdere leven als binnendraaibeitel doormaakt..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Freesjes voor koper

Bericht door bartL »

FreesKever schreef: 17 jan 2022 17:46 Ik ben wel erg nieuwschierig naar frezen van MZG.
Het is een Taiwanese snijgereedschappen fabrikant en een gedeelte van het assortiment is ook via Ali (ebay enz. waarschijnlijk ook) te koop.
Ik gebruik dat MZG spul best veel. Vooral over de 2- en 4-snijders ben ik best goed te spreken. Over de wisselplaatjesfreesjes wat minder (10, 12, 14 en 16mm). Deze vind ik wat te makkelijk wegbuigen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Freesjes voor koper

Bericht door javanree »

FreesKever schreef: 17 jan 2022 17:46Wat me daar nog in't oog springt en tegenvalt is dat er zeer veel frezen staan waar een platte kant aan is geslepen.
Dit is een hopeloos achterhaald klem systeem, en bovendien zijn zulke frezen niet meer geschikt om in ER spantangen te zetten, omdat het de kans op beschadiging van de spantang vergroot.
Weldon is niet achterhaald hoor... wordt nog veel in de industrie gebruikt, vooral ook omdat je heel snel en met goede rondloopnauwkeurigheid een frees kunt wisselen. Ook is de kans op slip kleiner dan bij een spantang.
Weldon is bovendien beter geschikt voor koeling door het gereedschap.

En ik heb met de kleine freesjes geen probleem om ze in een ER11 of ER25 houder op te spannen.
Plaats reactie