uitleg/info type frezen?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ivke
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jul 2008 11:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

uitleg/info type frezen?

Bericht door Ivke »

Hallo,

Ik heb sinds kort ook het 'cnc-zelfbouw virus' opgelopen en ben bezig met de kuur...het zelf bouwen van een cnc portaal frees. :P
Niet veel speciaals, zeker niet vergeleken met die machtig mooie machines van somige forummers maargoed, klein beginnen zullen we maar zeggen..

Mijn gedacht is om eerst een eenvoudige machine werkend te krijgen en daarna deze te gebruiken om betere onderdelen te maken of een complete nieuwe machine te maken. Doel van de machine is om MDF, kunstof (HMPE500, brood/snijplankjes, etc..)en misschien kleine alu dingetjes te frezen. Voor te beginnen gebruik ik trouwens mijn nep-dremel als spindel.

Ik heb diverse sites bekeken en ook dit forum uitvoerig bestudeerd (leuk leesvoer, trouwens..).

Waar ik nog geen helder beeld bij heb is de soorten frezen die er zijn en welke ik zou moeten aanschaffen als starter, zelfs na het http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=24&t=100 topic. :oops:

Dus na mijn lange intro is mijn vraag eigenlijk:

Welke frezen zou ik moeten aanschaffen om mee te experimenterenen en waarmee ik de basis freesactiviteiten mee kan verrichten?
En zou iemand me kunnen uitleggen wanneer/waarvoor de onderstaande types het beste gebruikt kunnen worden?

Kan ik bijvoorbeeld met een boorfrees ook snijden?

Spiebaanfrezen
Universeelfrezen
Vingerfrezen
Radiusfrezen
Boorfrezen

Ik zie door alle bomen het bos niet meer dus als jullie me verder kunnen/willen helpen dan zou dat super zijn!

Groet en alvast bedankt!
Ivo
Ik kna 300 woodren per mniuut tpynen
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: uitleg/info type frezen?

Bericht door Mcgyver »

beste Ivke.

Heelvaak worden spiebaan frezen gebruik..

Een spiebaan 2-snijder heeft op het "neusje"een lang en een kort snijvlak.. het lange snijvlak komt tot over het hart van de frees waardoor het mogelijk is om ook te kunnen boren met de frees of in elk geval een aanzet te doen vertikaal het materiaal in. Spiebaan frezen bestaan ook in 3 of meerdere snijvlakken..

Vinger frezen worden meer gebruikt voor hun zijkant. Boren of een vertikale aanzet (z-as) gaat met deze frezen niet omdat in het hart van de frees gee snijvlak is. Je kan met deze frezen alleen een zijdelings aanzet doen dus alleen met de x en y as.. Vaak hebben vinkerfrezen 3 of meer snijvlakken...

Een radius frees bestaat in een aantal vormen maar een veel voorkomende lijkt op een spiebaan frees alleen dan met een bolletje op de neus inplaats van rechte snijkanten.


Een boorfrees... volgens mij is dit een spiebaan frees met een punt aangeslepen zoals een spiraalboor.. alleen vaak met een andere tophoek... Veelal zijn boorfrezen niet bedoeld om te frezen maar om te boren... Wellicht dat het wel gaat maar dit ligt eraan hoe ze zijn geslepen.. met boren kan je zowieso niet frezen...

En een universeel frees.... geen idee hoe het eruit ziet.. maar hij heet frees dus je zal er wellicht wel mee kunnen frezen :lol:

Over het algemeen zou ik zelf beginnen met wat goedkope spiebaan frezen.. kan je alle kanten mee op...

Het ligt er ook helemaal aan wat je wilt gaan frezen.. freesjes wat in een dremel past zijn niet gek groot dus je zult wel voorzichtig moeten frezen anders breekt het spul af...

Je moet gewoon een beetje gaan experimenteren... de practijk is in dit geval de beste leerschool...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Ivke
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jul 2008 11:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: uitleg/info type frezen?

Bericht door Ivke »

Hoi Mcgyver,

Allereerst bedankt voor de snelle reactie.

ok, dus Spiebaanfreesjes aanschaffen..toch nog 2 vragen:

In een dremel kan max een 3 mm freesje denk ik maar welke diameters zijn het meest handig om mee de beginnen als ik een 'echte' spindel had?

Kan ik het beste een grote verzameling van spiebaanfreesjes met verschillende diameters aanschaffen of maar 2-3 verschillende diameters?

Groet,
Ivo
Ik kna 300 woodren per mniuut tpynen
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: uitleg/info type frezen?

Bericht door Mcgyver »

Hoi Ivo.

ALs het goed is zijn er ook freesjes met een opname van 3mm maar met een freesdiameter die wat groter is..

Een assortiment van verschillende diameters is nooit weg natuurlijk.. er zijn natuurlijk dingen die je alleen met grotere of juist kleinere freesjes kan maken..
Met kleine freesjes kan je niet te zwaar verspanen en moet je dus werken in kleinere frees stapjes (meer gangen om de diepte te berijken.
Met grotere frezen kan je wat zwaarder verspanen (grotere stappen dus sneller thuis) en hebben vaker een langere snijlengte (kan je dieper frezen).
Met "te groter "diameter frezen kan het zijn dat je een bepaald contour niet zou kunnen frezen...

Dus het ligt er eigenlijk maar net aan wat je wilt gaan maken.. over de diameter van de freesjes kan ik je op deze maniet niet adviseren.... maar het is altijd makkelijk als je een freesje uit je voorraad kan pakken van de diameter die je op dat moment nodig denkt te hebben....

Voor je een hele voorraad gaat aanschaffen bedenk je wel eerst wat voor soort spindle je in de toekomst zou willen aanschaffen in verband met de maximale opname in de spindle... als je maximale opname 8mm zou zijn moet je geen frees kopen met een opname van 16 mm

Ik zou nog niet gelijk vanalles gaan aanschaffen zonder dat je die nieuwe spindle hebt.. Ga eerst eens proberen en ervaring opdoen met het apparaat wat je hebt...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie