Azobe frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Azobe frezen

Bericht door stekkestim »

Ik heb vandaag een opdrachtje van familie toegekend gekregen.
Ik moet 62 rechthoeken frezen in massieve Azobe palen. De palen zijn 72x72 mm geschaafd. Nu moeten er 2 dwarbalken door de palen komen. Dat wil dus zeggen dat er 2 gaten volldig door de palen moeten komen.

Omdat dit de eerste keer is dat ik met zulk hard hout werk wil ik graag weten welke freesjes ik best kan gebruiken zodat ik deze zsm kan bestellen en welke parameters ik dan moet aanhouden.

de lengte van de frees zal sowieso +100mm lang moeten zijn gezien de frees diepte, dan kom ik al snel bij de maximum diameter die ik kan opspannen uit van 12-12,7mm.

Onderstaande is gedaan met een gewone bovenfrees van CMT, Garnotec (912.628.11) maar deze haalt de spanen niet uit het gat waardoor het een mixer is en er fijn aangekoekt stof in het gat overblijft.

Afbeelding
Afbeelding
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Azobe frezen

Bericht door rkr »

mijn laatste ervaringen met dit prachtige hout, maar ook zo waardeloos om mee te werken

contour van 40 mm diep met een 8mm VHM frees..... slechts 15mm diep gefreesd, toen met de decoupeerzaag grofweg uitgezaagd, en daarna met de kopiëerfrees de boel netjes afgewerkt

waarschijnlijk had een dikke straal perslucht de spanen wel weggeblazen, maar die had ik toen nog niet


nu moet ik wel zeggen dat die bovenfrezen met die hardmetalen messen helemaal niet verkeerd werk deden, als ze hun spanen maar kwijt kunnen.

en dan de grote vraag.... het worden pen en gat verbindingen? waarom niet een ronde pen en een rond gat?


en succes met opspannen van die rare kromme bende wat azobe is
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Azobe frezen

Bericht door Flupke85 »

Ik zie dat je bij het tekenen van de rechthoek rekening hebt gehouden met scherpe hoeken... Worden dit de definitieve palen? Die hebben een afronding die waarschijnlijk groter is dan de gebruikte frees, dus kun je het gat "mooier" maken in de hoeken. Waarschijnlijk had je dat idee zelf ook al.

Ontopic: Gebruik je afzuiging? Ik denk dat dat al heel veel gaat schelen.
Hoe sneller je toerental, hoe fijner de spanen worden en uiteindelijk wordt het gewoon stof. Dat is nu het geval. Ik zou een halve mm laten staan rond om en wat grover frezen. Daarna nafrezen om het wat gladder te krijgen.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Azobe frezen

Bericht door carlo »

ik zou voor deze frees gaan garnotec 193.122.11
indien de binnenzijde niet belangrijk is garnotec 195.122.11
niet goedkoop maar werken wel
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Azobe frezen

Bericht door stekkestim »

Rond is geen optie, al het hout is al hier en tegen de dwarslatten komt een bamboe hekwerk. (Tussen de palen voor de dwarslatten)

Het stukje in het gat is een afgezaagd stukje van de dwarsbalken dis is dus de definitieve vorm. Het gat en de dwarsbalk zullen ook niet meer zichtbaar zijn nadat het hekwerk er tegen is geplaatst.

Om het kort uit te leggen worden de palen en dwarsbalken geplaatst als hier beneden.
Afbeelding

Afzuiging gebruik ik inderdaad al, en er wordt ook een hoop opgezogen, maar niet genoeg omdat het materiaal niet ophoog geduwt wordt door de frees.

Net nog even geprobeerd met een 8mm 3snijder aan 3500mm/min waar ik ook alu mee gedaan heb, kon helaas maar tot 30mm diep proberen maar dat gaf wel een mooi en strak resultaat en bijna geen spanen in het gat.

Die 2 van garnotec was ik ook al tegen gekomen, maar weet ik niet of ik dat aangepraat ga krijgen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Azobe frezen

Bericht door skillalot »

Ik zou niet eens moeilijk gaan doen met frezen in dat harde hout, en met 72mm diepte... Laat t ergens waterstraalsnijden, gaat perfect met hout!
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Azobe frezen

Bericht door stekkestim »

Dat zal een stuk duurder zijn dan 1 of 2 nieuwe frezen en past zeker niet in het budget. Daarnaast wordt er maandag morgen om 8 uur begonnen met het plaatsen van de palen.
Frezen is de enige optie momenteel, de vraag is alleen met wat, vhm, hss,...
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Azobe frezen

Bericht door keesfrees »

dit heeft veel gelijkenis met een slotkast frezen
maak een malletje voor de bovenfrees om de zicht-contour netjes te krijgen
de rest wegboren met wat dan ook, oa een 3D boor kan handig zijn
in de paal woont niemand :-)

wbt frees-type
een 10mm wisselmeshouder (jso/trasco) heeft de beste €/stof verhouding
kan ook inboren
en/of een VHM schrobfrees
Laatst gewijzigd door keesfrees op 08 dec 2015 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Azobe frezen

Bericht door janplastiek »

Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Azobe frezen

Bericht door keesfrees »

of een werkplaats zien te vinden waar een vierkantegatenboor staat
ik bedoel een vierkante scherpe koker waar een houtboor in rond-draait, in een kolomboor
hoe noem je zo'n ding ?

voor een kettingsteek is het gat te klein
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Azobe frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon een nauwkeurige opspanning maken, en van 2 kanten frezen.
Ik zou de boel eerst even met een slangenboor of een andere lompe houtboor voorboren, hoeft er al een stuk minder verspaand te worden.

Zo'n kettingfrees kan dat toch ook wel ?

Of te wel, een oude timmerwerkplaats zoeken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: Azobe frezen

Bericht door basje34 »

Ik zou persoonlijk ook het meeste al wegboren.
Dan ben je dat al kwijt. En het freesstof kan misschien al omlaag vallen.
Ben je dat ook al kwijt. (effe rekening houden met opspannen, dus niet plat op de tafel).
hobbymanneke
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 nov 2015 17:00

Re: Azobe frezen

Bericht door hobbymanneke »

Hallo

Zoiets gaat ook perfect met een kettingfrees


hobbyman
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Azobe frezen

Bericht door keesfrees »

hobbymanneke schreef:Hallo

Zoiets gaat ook perfect met een kettingfrees


hobbyman
zekers
maar zou die er klein genoeg voor zijn, cq gangbaar in het gewenste formaat ?
en die afmetingen kennen we niet . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie