Aluminium frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12027
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En dan heb je nog niet eens gevraagd of je een boorklem kunt gebruiken. :lol:

Dus gewoon gradaties van nauwkeurigheid en klemkracht. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

Het gaat er om dat het zo stabiel mogelijk is. Geen flex tussen je werkstuk en je frees; een hoge klem als een bankschroef zit te ver boven je bed (wat doorgans een stabiel platform hoort te zijn) Een machineklem is laag, grotere stabiliteit, herhalingsnauwkeurigheid bij het opnieuw inspannen.

Lang verhaal kort; bij chronos en buitelaar verkopen ze interessante klemmen. Nou ben je nog bezig met redelijk 'mild' verspanen, en zelfs dan is stabiliteit al een issue.

En zorg dat je Z as in orde is. (las dat die nog niet optimaal is)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door Breaker »

deargonaut schreef: Toen ik begon met dit enorme project kreeg ik allemaal 'tips' waarvan ik dacht... dat zal wel loslopen. Maar door de machine zo bezig te zien, snap ik ineens waarover bepaalde dingen gingen.
Praktijklessen zijn heel nuttig, alleen jammer dat ze zo duur zijn. ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

Nou de t sleuf tafel is gekocht en de machineklem en alles wat daarbij komt.
Nu nog iets om m'n z as steviger te maken
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aluminium frezen

Bericht door benkr »

Jason, het heeft wat tijd gekost maar ook jij bent nu besmet met dat bekende virus.
Toen je begon dacht je dat het allemaal wel mee zou vallen en dat al die bemoeiallen je alleen maar wilden frustreren.
Ben blij dat je nu, terugkijkend, tot inzicht bent gekomen, dan hebben we toch niet voor niets geroepen (en zelfs soms wel eens heel grof gedaan) kennelijk heeft het toch wat gedaan, en dat was nou net de bedoeling.
En ook dat masjien van jou wordt echt wel een echt goede machine, dat kost alleen nog flink wat tijd en geld, maar de richting is goed.
En mocht het soms toch wat hard zijn aangekomen, sorry, de bedoeling was om je een beetje de goede richting in te sturen.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door hainjedaf »

Realiseer je, dat je ook een cursus had kunnen volgen die 3x zoveel kost en waar je de helft leert.

Hier zitten mensen die gratis je van goedbedoeld en opbouwend commentaar en hulp voorzien.
Al lijkt het soms meer hakken met de botte bijl.
Het is leerzaam. En ja, jij bouwt snel je machine, ik ben al twee jaar bezig...
(met HBM BF25L een bamizachte Z-as)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

Ja, die Z as is een lachertje op onze BF's.
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

Dank mannen.

Het probleem is natuurlijk dat ik helaas geen geldboom heb en dat de boom die er wel stond behoorlijk is leeggeschud door dit grapje :cry:
Maar goed... een machine die het net niet doet is misschien nog wel een slechtere grap.

Ik ga weer aan de gang... Heeft er iemand toevallig een voorbeeld van een machine met een lange z-as (500 mm)?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door janplastiek »

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=2 ... =14#p81651
hier staat mijn z as met foto, doorgang tussen portaal en tafel 210mm z as beweging 500mm
Breek de dag, frees een lijntje.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aluminium frezen

Bericht door flex »

Welke modellen CNC frees machines zouden jullie advizeren voor dit soort frees werk in alu 6082-7075?
Want ik lees in dit topic van alles over snelheden, voedingen en stevigheid van de machineklem en de Z-as. maar wat voor machine, voor de hobby, kan dit aan?
300x400x100 is groot genoeg voor mijn wensen.
Kom o.a. op ebay diverse chineese portaal 'frezen' tegen maar men noemt ze routers//engravers. En ze lijken mij niet opgewasen tegen wat degelijk 3D alu freeswerk. Maar wat van een step-cnc/High Z of een stepcraft? Of toch beter een klasiekere kolom cnc freesbank? of een HBM ombouwen?
Wil voornamelijk dingen maaken als dit soort alu delen: https://www.robotextreme.pt/recgearbox/
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door Ballegooijen »

Heeft er iemand toevallig een voorbeeld van een machine met een lange z-as (500 mm)?
Zoiets?
13216
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Aluminium frezen

Bericht door fcnh »

flex schreef:Welke modellen CNC frees machines zouden jullie advizeren voor dit soort frees werk in alu 6082-7075?
Want ik lees in dit topic van alles over snelheden, voedingen en stevigheid van de machineklem en de Z-as. maar wat voor machine, voor de hobby, kan dit aan?
300x400x100 is groot genoeg voor mijn wensen.
Kom o.a. op ebay diverse chineese portaal 'frezen' tegen maar men noemt ze routers//engravers. En ze lijken mij niet opgewasen tegen wat degelijk 3D alu freeswerk. Maar wat van een step-cnc/High Z of een stepcraft? Of toch beter een klasiekere kolom cnc freesbank? of een HBM ombouwen?
Wil voornamelijk dingen maaken als dit soort alu delen: https://www.robotextreme.pt/recgearbox/
Hoeveel geld en plaats heb je? Als ik mocht kiezen voor mezelf, een FS3MG cnc...
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aluminium frezen

Bericht door flex »

Bedankt fcnh. de prijslijst welke ik vond voor de fs3mg is wel wat te veel als ik de componenten zo optelde.
Zat eerder tot zo'n €2000 te denken. Moet ook nog e.e.a.aan freesjes er bij aanschafen. en waarschijnlijk nog wat sw ook.
Nu kan ik vanuit Inventor/fusion360 wel g-code genereren. dus mogelijk dat linuxcnc op een wat oudere pc ook kan werken. al zou ik liever een standalone controller hebben waar je de g-code in kan laden(usb stick/sd kaart bv) al heb je daar ook nog een scherm bij nodig om te zien wat de machine allemaal doet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

Gezien je benodigde ruimte (x/y) denk ik dat je voor het geld zelf aan het bouwen moet. Ik gebruik een BF20L, welke goed zou volstaat voor wat je ermee wilt, qua werkstukjes wat je laat zien. Als ik het nog eens zou doen, was ik voor de black en red X3 achtige gegaan. Machine komt mij beter over qua Z as en het extra bereik op de X heb ik persoonlijk nog niet nodig gehad.

Een X3 achtige koop je voor ~1200e (zorg dat hij een MC3 of R8 spanhuls heeft, je kan er dan een tormach snelwisselsysteem in gebruiken)

Voor aluminum (ik durf het bijna niet meer te zeggen, aangezien ik er onlangs een volledig ongewenste discussie mee oplaaide) mag je machine best een beetje toeren maken. Voor kleinere werkstukken vind ik een 8mm frees een optimum, rap verspanen, betaalbare freesjes en je hebt er geen super stabiele machine voor nodig (op de BF20 gaat het prima)

Die 2000 euro.. Jaja.. :) koop je een machine, heb je binnen de kortste keren minimaal hetzelfde bedrag neergelegd aan spantangen, behuizing, opspangereedschap, machineklemmen, freesjes, meetklokjes, vlakplaatje zus.. Ach. Je moet ergens een grens stellen.

Hier een filmpje van de bf20 in actie. Hij gebruikt hier een Chinese spindel icm de 8mm frees. (fijne upgrade tav de standaard 3000rpm spindel voor aluminium bewerken). De spindel heb ik wel behoorlijk wat liefde gegeven om de runout te minimaliseren.
Plaats reactie