Aluminium frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

AAAH ik word gek. :evil:

Mijn freesje loopt direct vol met alu.
Als ik adaptive clearing strategy kies beukt ie de frees er gewoon in... Geen helix of wat dan ook.
Het lijkt wel of het niets uitmaakt hoe ik welke instellingen ik gebruik.

Is er iemand die zin heeft om mij een paar uurtjes (al dan niet tegen betaling) mij op weg te helpen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium frezen

Bericht door DaBit »

deargonaut schreef: Dank!
Kun je ook uitleggen waarom je dan een kleine stepover neemt?
Sorry hiervoor, maar ik probeer het echt te begrijpen.
Is ook lastige materie.

Ten eerste moet je je realiseren dat snijtanden helemaal geen weet hebben van toerentallen enzo. Die dingen voelen (kort door de bocht) maar 2 zaken, druk en temperatuur.
Snijden is wrijven, dus daar word de boel warm van. Meer toeren = harder wrijven = warmer.
Meer toeren = harder drukken.
Grote voorzet = dikkere spanen die lastiger verbuigen = harder drukken.

Met VHM kun je harder dan met HSS omdat VHM hogere temperaturen en in beperkte mate meer druk aan kan.


Nu, hoe helpt een kleine stepover dan? Zie bovenstaand screenshotje van FSWizard.
Je ziet dat de snijtand maar 8% van de tijd contact maakt met het materiaal. De overige 92% van de tijd zweeft die tand in de lucht/koelmiddel en kan-ie afkoelen. Dat-ie dus korte tijd wat meer voor z'n kiezen krijgt kan geen kwaad, want het is afgelopen voordat de boel te heet word.
Ook zijn de spanen wat dunner, korter en buigen die makkelijker, dus minder druk.
(als je freest met die kleine stepovers en hoge toerentallen zie je er vlokken vanaf komen die Venz zo in ene pakje zou kunnen stoppen)

Die twee zaken maken dat je toerental aardig wat omhoog kan. En met het toerental ook de voeding, dus langzamer is het niet. Integendeel zelfs.

Die 1mm is gekozen om kwa toegestane toerental in de buurt te komen van wat je spindel lekker begint te vinden, uitgaande van HSS. Tik maar eens 3mm stepover (WOC) in, en kijk wat dat doet met je toerental. En laat ook eens je frees 50mm uitsteken ipv 30mm in FSWizard. Beetje spelen, beetje gevoel kweken.

KWa op weg helpen: je woonplaats of in ieder geval regio invullen is een goed begin.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

Begint je adaptive clearing met een spiral out ? dan moet je met een stappenmotor aangedreven machine de 'feed optimization' gebruiken tot een diameter van 3mm oid. (anders wil hij een radi van 1tot3mm met je volle feed doen, en dat is vaak teveel van het goede, dergelijk korte richtingsveranderingen.

Met 'erin beuken' bedoel je dan trouwens in de Z richting of in X/Y? Als het de Z richting is, stockhoogte/origine wel goed ingesteld? Als het in de Z richting is; kies dan onder 'linking' bij 'ramp' voor 'helix' Dan komt ie wat mooier op diepte.. :)

Afbeelding

Wat gebruik je als stepover? en wat voor diepte? gooi eens wat screenshotjes online? Wat goed helpt is de simulatie van fusion, vink in simulatie de 'stock' aan.

En ALTIJD climbing gebruiken als je je bezig houdt met HSM.. En daarnaast moet je koelen. Ongekoeld is vragen om elende (of in ieder geval de spanen wegblazen met lucht)
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

@DaBit, de locatie staat nu in m'n profiel

Hieronder wat afbeeldingen van wat toolpaden.
Ik krijg alleen een mooie helix bij een 3D pocket. Bij de 3d/2d adaptive clearing strategie ramt 'ie em erin. Dus gewoon recht naar beneden... Mijn z-as is goed ingesteld. Ik heb inmiddels zoveel instellingen geprobeerd dat ik ze niet allemaal meer kan terughalen... :roll:
1342913430134311343213433
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium frezen

Bericht door DaBit »

Ik zet zowiezo die 'lift height' een tikje omhoog, 0,1mm ofzo. Anders loop je nog net het risico op een tekening op je werkstuk.

Voor de verdere rest zie ik eigenlijk niks raars aan jouw plaatjes?

Kwa koelen: ik koel/smeer met alcoholnevel, en als de alcoholvoorraad onverhoopt op raakt tijdens een freesklus dan duurt die frees met klont aluminium eraan hooguit een seconde of 10-20.
Een paar drupjes lampenolie of WD40 ofzo heb je dus wel nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

In de volgende afbeeldingen zie je de toolpath en instellingen (RPM op 9000):
1343513436

Met WD40, gaat de eerste laag wel goed. Heel mooie lange krullen bij het ingaan van het materiaal, maar bij de "tweede verdieping" beukt ie zichzelf vast.
Moet ik dan toch RPM nog omhoog gooien?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

In welk deel loopt hij vast? op het eerste deel van de 2e actie? ik zie dat je de helix diameter op 1mm hebt staan, en het lijkt dat hij toch met een erg kleine radi naar beneden gaat. (kan het niet goed zien vanuit het huidige perspectief) Spanen wegblazen met lucht en de lucht koelt de frees/materiaal ook, dat helpt. Als ik een blok aluminium frees, zoals uit het filmpje, dan komt het aluminium er handwarm tot koud af. (nevelkoeling koelt als een malle, het onttrekt enorm veel warmte door de combinatie lucht/verdamping. Als je met alcohol gaat werken is dit effect nog groter; dikke kans dat je dan heel gek moet doen om het werkstuk er warmer af te krijgen dan erop. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium frezen

Bericht door DaBit »

Dat-ie 'zich vast beukt' is niet normaal; het is nou niet bepaald een agressieve snede.
Bedoel je dat de spindel stopt met draaien omdat-ie blijkbaar niet genoeg koppel kan leveren?

Ben je er zeker van dat de VFD juist geconfigureerd staat? Als die in de toerenkelder te weinig spanning afgeeft dan levert de spindel ook niet veel koppel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

DaBit schreef:Dat-ie 'zich vast beukt' is niet normaal; het is nou niet bepaald een agressieve snede.
Bedoel je dat de spindel stopt met draaien omdat-ie blijkbaar niet genoeg koppel kan leveren?

Ben je er zeker van dat de VFD juist geconfigureerd staat? Als die in de toerenkelder te weinig spanning afgeeft dan levert de spindel ook niet veel koppel.
Ja precies dat!
Hiervoor stopte die en had ie zich volgevreten, maar nu niet. Het heeft inderdaad te maken met te weinig koppel...
Ik zal even in de handleiding van de VFD duiken...
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

Nou één probleem is opgelost. Ik heb nu de spindle op sensorless vector control ingesteld: en hij blijft draaien!
Bijkomend voordeel is dat ik ook op 200 en 500 rpm kan draaien voor de kantentaster!

Hij freest nu ook goed... Ik vind wel dat ie flinke klappen maakt.
Het klinkt nog heel hard... Dit kan ook komen omdat ik de plaat aluminium met lijmklemmen vastmoet zetten... (en de z-as is niet waanzinnig stijf)
Of zijn dit nog instellingen waar ik mee kan klooien?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium frezen

Bericht door DaBit »

Even heel goed kijken in de handleiding van de VFD of die ook sensorless vector control (en eventueel SVPWM) doet boven de 50Hz. Aan de andere kant, als je 200rpm kunt draaien zonder horten en stoten dan is dat in ieder geval een goed teken.

Kwa flinke klappen, ja, het blijft een vrij grote frees. Tenzij ik de diepte nodig heb of heel veel materiaal moet verwijderen gebruik ik een 8mm VHM freesje. Ik vind dat maatje wel een mooie balans tussen kosten en bereik. Grotere frezen worden exponentieel duurder, zeker in VHM.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

ik moet zeggen dat ik ook voor aluminium, waar mogelijk, ook altijd naar de 8mm carbide 2 snijder grijp.

Als je een kleine radi naar buiten maakt en je gebruikt een 12mm frees, dan krijg je bij een kleine rotatie ook meteen als extra de omtrek van je frees mee als 'feedbooster' hierdoor kunnen de eerste kleine cirkeltjes in het midden er aardig ruw aantoe gaan. Je 'engagement' met het materiaal is dan ook groter dan wanneer je een redelijke rechte lijn volgt. vandaar de feature 'feed optimimization' binnen Fusion.
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

Thanks voor alle feedback.

Nu heb ik een 6mm freesje genomen, bij gebrek aan 8 mm.
Door FSWizard en nu verplaatst ie het materiaal helemaal, bij gevolg: loopt vol...

Ik heb een filmpje gemaakt om het te illustreren.
Het is een beetje vagig, omdat ik en met m'n vinger op de stop knop zit en een compressor in m'n hand heb en dus m'n telefoon.. Maar dan zien jullie wat er gebeurd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door andrefc101 »

Das geen frezen, das hakken! Nu vind ik een plunge van dik 300mm ook wel enigzins geweldadig moet ik zeggen.
Plaats reactie