aluminium mallen frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Breaker »

Er zijn meerdere manieren, als je hier wat berichten terug en verder leest geeft het een beeld over hoe anderen dat doen en of het voor jezelf bruikbaar is:
viewtopic.php?f=8&t=13339&start=350#p149699

Als het voor een stuk ruw materiaal is, is frezen misschien wel wat omslachtig. Maar dan nog, zo's stock kan je dan alsnog goed te lijf gaan met een mooie dikke frees met forse snijlengte.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

hi,

ik kijk graag nog uit naar een manier om te zagen ja..
heb hier een lintzaag staan , is geen pro machine maar ook zo geen micro . een ding van pakweg 30-40kg
mss moet ik hier een passende lintzaag voor gaan kopen dan...

cirkelzaag tafel heb ik ook maar het blad zit muurvast , kan nog wel hout mee verzaagd worden;-)

verder denk ik alu profielen te kopen van pakweg 40x10mm en lengte 500mm ofzo . kan ik de b te frezen blok alu onderaan van gaatjes en schroefdraad voorzien en de laten er tegen bouten , dan de latten op mijn machine vastbouten...

Kan er mij iemand een tip geven van hoe een degelijke afscherming te maken rond de spindelkop met bedoeling de spanen tegen te houden? Vast al wel uitgebreid aan bod gekomen ergens ? waar moet ik gaan zoeken?
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

hi,

wat vragen of gleuven frezen...
wil een kleiner stuk uit mijn blok alu 5083 gegoten kwaliteit frezen en doe dit met een hss 2snijder van 8mm voor alu.
het frezen lukt maar blijf toch vaak met trllingen zitten..mss kan het gewoon niet anders op mijn machine??
ik doe 2 banen naast elkaar om vrijloop te hebben van de frees .

momenteel frees ik met 1mm diepte per keer , snelheid van 800mm , toerental weet ik niet , kan dat niet aflezen op mijn VDF , maar de potentiometer staat halfweg en hij doet max 24000 toeren dus vermoedelijk 12000 toeren?

heb al sneller en minder diep en andere toerentallen geprobeerd maar echt lekker klinken krijg ik het niet..
Wat lijken deze waarden aan jullie(meer ervaren frezers?)
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door ruudpg »

Ik denk dat je voor een 8mm frees best dikke spanen maakt, ik zou de voeding naar zo'n 480mm zetten met je toerental van 12000, maar hij mag rustig iets meer te eten krijgen, 1mm per gang is leuk voor een 3mm freesje, maar er wordt overal opgegeven een maximale diepte van 1xD ofwel 8mm, dus begin eens met 3 of 4mm diepte uit te proberen, alles hangt natuurlijk vooral af van de stabiliteit van je machine, keukenlade geleiders reageren nu eenmaal anders dan Hiwin kogelomlooprails, etc.
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

3-4mm woow , ok ..zal eens proberen ..

http://www.bzt-cnc.de/index.php?categor ... &Itemid=97

heb een degelijke amateurmachine zeg maar...
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

heb al 1 ding probleem wetent e achterhalen waarom het niet mooi klinkt , als er spanen in de groef liggen en de frees loopt erover heen .....wel dat klinkt niet zuiver...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door serum »

Vrij basis; scherp gereedschap en spanen afvoeren, lucht is een prima hulpmiddel.
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

serum schreef:Vrij basis; scherp gereedschap en spanen afvoeren, lucht is een prima hulpmiddel.
heb een druppelkoesysteem maar het probleem is dat wanneer een groef gefreesd word en die waord wat dieper dat de spuitkop geen lucht en olie meer op de freespunt blaast maar gewoon op het stuk....
zou ik eigenlijk in verschillende richtingen een spuitkop moeten hebben staan...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door serum »

Dat is inderdaad de reden dat ik 2 nozzles gebruik, je kan de luchtstraal precies richten, zodat hij hoog in de groef van de frees blaast; de geometrie van de frees zorgt er bij een 2 snijder dan voor dat de lucht keurig onderin het gat blaast., ik zet ze eigenlijk altijd op ongeveer 40 graden van de frees, redelijk rechtop dus. Werkt voor mij goed.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb altijd een slang met een blaaspistooltje bij de machine liggen. Bij het frezen van groeven blaas ik dan met de hand de spanen weg. Dat moet je heel nauwkeurig doen want soms is een klein spaanje al voldoende om aan de frees te laten plakken. Ik spuit dan direct WD40 op de frees en meestal komt het dan ook wel weer los.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

hi,

heb ondertussen ook ene luchtpistool bij de hand genomen , werkt idd goed.

plakken van spannen heb ik denk ik nog niet gehad , hoe zie je dat?
het maakt wel een gortig geluid als de frees in de groef door een stapel spanen gaat ....
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

serum schreef:Dat is inderdaad de reden dat ik 2 nozzles gebruik, je kan de luchtstraal precies richten, zodat hij hoog in de groef van de frees blaast; de geometrie van de frees zorgt er bij een 2 snijder dan voor dat de lucht keurig onderin het gat blaast., ik zet ze eigenlijk altijd op ongeveer 40 graden van de frees, redelijk rechtop dus. Werkt voor mij goed.
dacht dat ook te kopen , de verkoper zei dat het niet nodig was ...
maar net een blok van 40mm rondom op maat gefreesd en aan de achterkant komt er geen olie en lucht natuurlijk....
dat rondom frezen lukt niet echt strak , oppervlak is zowat gekarteld door trillingne denk ik .. dat krijg ik niet beter , wss te ver uitgespannen van de frees...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Ballegooijen »

plakken van spannen heb ik denk ik nog niet gehad , hoe zie je dat?
Als je het ziet ben je te laat. Het is meer dat je het hoort: er komt een "donkerbruin" geluid opzetten en het is net of de frees vastloopt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie