reken ik nu uit feedrate die ik nodig ben om in diepte tegaa

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

reken ik nu uit feedrate die ik nodig ben om in diepte tegaa

Bericht door tenij000 »

heb feed rate voor x en y beweging 280m/min met 5mm 2snijder
nu ga ik 1.25 diep

hoe reken ik nu uit welke feed rate m/min om de z axis te laten zakken in (zand aluminium)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: reken ik nu uit feedrate die ik nodig ben om in diepte t

Bericht door Breaker »

tenij000 schreef:heb feed rate voor x en y beweging 280m/min met 5mm 2snijder
nu ga ik 1.25 diep

hoe reken ik nu uit welke feed rate m/min om de z axis te laten zakken in (zand aluminium)
Da's vast een beest van een machine met 280 meter per minuut ;-)
Wat is de strategie naar beneden (plunge, helix, etc.) hoe diep en hoeveel ruimte is er voor afvoer van spanen?

Je wilt blijven snijden naar beneden toe anders wordt het te warm, maar als de spanen niet goed afgevoerd worden smelt en plakt het snel aan de frees en dan is het ook direct over. Ik stel meestal zo'n 25% van de XY snelheid in en kleine stappen met tussendoor koelen als er niet veel ruimte is.

En wat is zandaluminium?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: reken ik nu uit feedrate die ik nodig ben om in diepte t

Bericht door serum »

Toevallig ben ik hier afgelopen week als een malle mee aan het experimenteren geweest (Was nooit zo tevreden over de spiral down en ik boorde voorheen het liefst voor met een 13mm boor, maar dat kan niet altijd en is te tijdrovend).

Die Z as moet je niet zomaar laten zakken, in het midden van de frees is de snelheid nagenoeg 0, dat vind ie niet zo lekker. En los daarvan; als je op diepte bent en je begint te frezen in x/y, kan je de spanen niet kwijt. 15mm dik aluminium heb ik met een 2 snijder in VHM goede ervaringen met 1600mm/m (x/y, waarbij de Z met 2.2 graden per omwenteling zakt) bij 18000-21000rpm en 2.5 graden helix neer, helix maak ik met een radi van 7,4mm Bij een grotere radi gebruik ik weer een iets kleinere hoek. Op die manier loopt het om mijn machine tenminste het lekkerst.

Aluminium komt in veel gradaties. Zand aluminium is mij ook onbekend.

Mijn advies; zeg vaarwel tegen plungen. Je kan beter een kleinere frees gebruiken die je een 'spiral down' laat uitvoeren.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: reken ik nu uit feedrate die ik nodig ben om in diepte t

Bericht door audiomanics »

serum schreef:Je kan beter een kleinere frees gebruiken die je een 'spiral down' laat uitvoeren.
Waar!, er zit alleen een gevaar aan:
Als je een gat uitfreest dat groter is dan 2x de freesdiameter blijft het uitgefreesde deel in het gat achter en met spiraldown zal de frees nog een hele omtrek maken op de maximale diepte. Het gevaar bestaat dan zeker dat de frees vast slaat doordat het losse stuk in het gat klem komt te zitten. Je kan een aantal dingen doen:
- gebruik bruggetjes ... meestal niet wenselijk omdat nabewerken, met de hand, niet zo glad wordt.
- frees zo diep dat er nog een halve mm blijft staan, wrik het stukje er uit en frees daarna tot de volle diepte, eventueel met een normaal plunge-toolpath..
- frees in een paar keer het gat, beginnend met 2 x de freesdiameter, 4 x de freesdiameter etc en tenslotte de juiste diameter (veel freeswerk maar het spaart je een freesje of wat)

Grote voordelen van spiraldown zijn wel dat je een continue chipload hebt en dat je geen markering hebt van de plungepositie.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: reken ik nu uit feedrate die ik nodig ben om in diepte t

Bericht door serum »

Ik gebruik voor een spiral down altijd max 1,8x diameter frees, anders krijg je inderdaad problemen; dat middelste stukje heeft diverse frezen in de wereld naar de frezenhemel geholpen.
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

Re: reken ik nu uit feedrate die ik nodig ben om in diepte t

Bericht door tenij000 »

sand aluminium is soort van giet aluminium als met hamer tik op slaat heb er deuk in

hier heb ik wat geprobeert 5mm 2snijder

gat 40mm 15mm diep
https://ibb.co/ga4OH5Afbeelding
Plaats reactie