Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door Sven »

Ik geloof dat ik de tijd van "Freesje gebroken voor het is versleten" zo'n beetje achter me aan het laten ben.

Tot nu toe doe ik het grootste deel van mijn freeswerk met 3 mm freesjes van cncplus. Die kosten eu 4,40 per stuk.

Maar de laatste tijd merk ik dat ik toch wel vaak naar een verse moet grijpen dus nu vraag ik me af, kan je op basis van de omtrek een beetje goede inschatting maken hoe veel langer een frees mee gaat?

2 keer zo dik is 2 keer zo veel omtrekmeters maken met dezelfde slijtage (bij dezelfde kwaliteit)?

Daarna komt natuurlijk meteen de kwestie of je met een dikkere frees ook nog veel sneller door je materiaal heen kan jagen... ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou als je het terug rekent op de meters die je snijkant af legt, is een grotere diameter volgens mij ongunstiger.
2x grotere diameter, dan moet er ook 2x zoveel materiaal weggehaald worden.
Maar als je van een 2 snijder over stapt op een 3 snijder heb je natuurlijk weer een snijkant meer.

Of je sneller door je materiaal heen kan? heb je met de huidige freesjes al het maximum bereikt ?
Dikkere frees, grotere freeskracht, moet het materiaal ook vaster liggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door serum »

Is een grotere diameter dan zo ongunstig?

Een 3mm haalt 0,03 per tand weg en een 20mm frees 0,2 per tand. In het ongunstigste geval zal een frees nooit meer dan 50% van zijn diameter aan het verspanen zijn.

Voor 100mm frezen met een 3mm frees is dat dus 3x1,57(1/2 pi) =4,71mm met ,03 mm voorzet zal hij over 100mm 3333x hebben moeten verspanen, waarbij effectief 15,7m in het materiaal is afgelegd.

voor 100 mm doet de 20mm frees 20x1,57=31,4mm en met 0,2mm voorzet zal hij over 100mm 500x moeten verspanen, waarbij effectief ook 15,7 m is afgelegd.

Maar nu.. Het verspaande volume van de 3mm frees is voor het gemak bij een diepte van 1xd van de frees=0,9cm3
en voor de 20mm is dat 20cm3

Een adaptieve strategie, zoals in fusion, helpt enorm bij de hoeveelheid cm3's die je kan versnipperen. Grotere doc met een evenredige belasting van je gereedschap leidt echt tot een prima resultaat.

Mocht je willen, ik kan je een 8mm frees van mij opsturen. Ik zweer bij die dingen, 2 of 3 snijders. 8mm is een erg mooie maat voor het type hobbymachine dat ik heb. Hoorde dat Dabit ook redelijk 'zweert' bij dit formaat frees.
Laatst gewijzigd door serum op 15 sep 2017 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door Sven »

Ah, vergeten te vertellen, de vraag gaat voor mij over hout en kunststof.

En dan verslijt ik denk ik het meest in hout, dat pvc schuim stelt niet zo veel voor.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door Breaker »

Met een dikkere frees kan je ongestraft breder en dieper omdat deze stijver is en daarom minder buigt. Minder passes dus. Bovendien is de maximale voeding per tand veel hoger.

Het toerental zal misschien wel iets lager liggen omdat de omtreksnelheid hoger is maar voor het grove werk gebruik ik liefst een zo groot mogelijke frees (tot 16mm afhankelijk hoeveel ruimte er is), limiterend zijn het vermogen (koppel) wat de machine kan leveren en natuurlijk de stabiliteit.

Enne, voor diegene die nog niet zo ver zijn is een ander voordeel dat die dikke frezen minder snel breken ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door DaBit »

Ik doe toch beduidend meer liters aluminium met een 8mm frees dan met een 3mm frees, en het eerste setje wisselplaten van de 17mm houder moet ik nog verslijten.

Verder scheelt een grotere frees zeker tijd; je kunt grotere happen pakken per snijtand en je loopt niet zo snel tegen je maximale toeren aan.
Een sleuf trekken in alu met een VHM 3mm 2-snijder zou ik op 15000rpm doen (ik gebruik het max van de spindel zelden; hogere belasting van de lagers, weinig winst. Idem met de maximale snijsnelheid) met zo'n 350mm/min. Met een 8mm frees grofweg 8000rpm en 1200mm/min. Bij gelijke snedediepte scheelt dat bijna een factor 10(!!) in materiaalafname, dus.

Verder is een 8mm frees inderdaad zo'n beetje mijn defacto standaard. Ik kom vaker wel dan niet weg met de snijlengte en het is voor mij een goede balans tussen kosten, freestijd per werkstukje, en levenduur. Grotere frezen van fatsoenlijke kwaliteit zijn knap aan de prijs, en dan doet 'boem' ook echt 'auw' in de portemonnee.

Het voordeel dat dikkere frezen minder snel breken heb ik helaas niet met m'n servos op de assen. Een 12mm frees knapt net zo makkelijk als een 6mm frees als er wat in de weg zit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door Breaker »

DaBit schreef:Grotere frezen van fatsoenlijke kwaliteit zijn knap aan de prijs, en dan doet 'boem' ook echt 'auw' in de portemonnee.
Zeker, ik had gelukt met een paar grotere frezen uit een new-old-stock doosje wat ik gekregen had, maar toen mijn favoriete 12mm Clackson met ijlgang tegen de machineklem klapte en brak moest ik toch bijna een traan wegpinken... :oops:

Tien keer meer materiaal verplaatsen tegen 20 keer de prijs is voor een frees dan misschien niet rendabel. Maar ja, als hobbyist is het sowieso niet rendabel, kost alleen geld. En als professional moet je ook andere factoren meenemen, waaronder tijd, en dan is 10 keer sneller opeens wel een belangrijke factor.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door spinningwheels »

Pak eigenlijk altijd de frees zo groot mogelijk, het liefst een 24 of 32 mm 6 snijder of zo.
Loopt veel mooier dan zo,n 2 snijder. En het geeft veel sneller veel meer zooi op de grond.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door andrefc101 »

spinningwheels schreef:Pak eigenlijk altijd de frees zo groot mogelijk, het liefst een 24 of 32 mm 6 snijder of zo.
Zo is het, hoe groter de frees, hoe meer rotzooi er om je oren vliegt. En daar hou ik van!
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door Muis »

andrefc101 schreef:Zo is het, hoe groter de frees, hoe meer rotzooi er om je oren vliegt.
Maak daar eens een filmpje van, lijkt mij leuk om te zien :lol:

Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door DaBit »

Nou, onderschat de 10mm viersnijder op 9000rpm met 3m/min in staal ook niet. Dat is ook snel veel troep :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door spinningwheels »

10 mm op 9000 toeren, zit je op een snijsnelheid van goed 280 meter minuut , is dat niet wat erg rap in staal ??
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door Sven »

En zo blijkt weer hoe lastig het kan zijn een vraag goed te formuleren.... :0

Dat je met een grote frees meer volume in dezelfde tijd kan afvoeren, dat is nu wel duidelijk.

Maar ik frees vormen in plaatmateriaal, dus het gaat mij om strekkende meters.

Ga ik dan met een twee keer zo dikke frees goedkoper uit zijn als ik daarmee twee keer zo veel volume aan materiaal moet wegfrezen?
Als ik de reacties tot nu toe lees dan vermoed ik eigenlijk dat dat eerder een antwoord wordt in de trand van "Dat hangt van de kwaliteit van je freesje af"
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door zeeschuim »

Wat voor plaat materiaal? Hoe dik? Wat zijn de minimale radiussen in je contouren?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie