welke soort frees voor ijzer?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

welke soort frees voor ijzer?

Bericht door Swets »

wat zijn nu de beste frezen voor ijzer?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: wleke soort frees voor ijzer?

Bericht door DaBit »

HSS is lekker degelijk, maar daar heb je met een hoogtoerige spindel niet zoveel aan.

Met zo'n ding is een TiAlN gecoate VHM viersnijder een betere en betaalbare keuze, mits je 'm heel weet te houden.
Die kun je ook gewoon droog z'n werk laten doen, en een 6-8mm freesje gaat nog prima in een HF spindeltje. Een 6mm freesje kan zo rond de 6000rpm met 500mm/min voeding, niet te gek diep frezen als je een volle sleuf trekt.

Een andere optie is ook nog een ruwfrees, maar die dingen zijn wat prijziger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Paul van den Broek
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 dec 2016 10:48
Contacteer:

Re: wleke soort frees voor ijzer?

Bericht door Paul van den Broek »

HarrySnelStaal zou ik niet te snel aanraden. Zou dan toch gaan voor iets met wisselplaatjes mits de dia vd frees niet te klein wordt, dan idd VHM. Voor VHM frezen van dia 20 moet je toch al snel 150 a 200 euri voor neertellen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: wleke soort frees voor ijzer?

Bericht door andrefc101 »

Paul van den Broek schreef:HarrySnelStaal zou ik niet te snel aanraden.
Dan wil ik wel graag weten wat daar mis mee is?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: wleke soort frees voor ijzer?

Bericht door serum »

Niks mis met HSS, prima spul. Wel een minder lange standtijd en niet geschikt voor hoogtoerige spindels in sommige materialen.

Wat moet de diameter/snijlengte zijn van de frees? Heb toevallig net een vrachtje verkeerd geleverde carbide 4mm 2 snijders TiAln gecoat binnengekregen.. (met 8mm snijlengte) mocht je hem snel nodig hebben en mocht ie je passen qua diameter en snijlengte om te testen kan ik hem wel in een enveloppe je kant opsturen? Heb ze evt. ook in 10mm en 12mm varianten met resp. 25 en 30mm snijlengte.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: wleke soort frees voor ijzer?

Bericht door andrefc101 »

serum schreef:Niks mis met HSS, prima spul. Wel een minder lange standtijd en niet geschikt voor hoogtoerige spindels in sommige materialen.
Er zijn ook freesmachines met minder dan <6000 rpm en veel pk's, ik denk dat dat prima werkt. Daarom mijn vraag aan Paul van den Broek, die zei zo stellig dat hij HSS af raadt, dus ik ben benieuwd of ik nog wat nieuws kan leren hierover.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: wleke soort frees voor ijzer?

Bericht door javanree »

Zolang je niet duidelijker bent in je vraagstelling is het lastig je te helpen :

- "ijzer" is er niet... hebben we het over St37 , C45 of harde gereedschapstalen?
- moet je alleen een spiebaantje trekken of moet er zwaar gepeld worden?
- ik zie in je foto gallerij een Kress spindel... is dat nog steeds je spindel? Dat beperkt je flink qua mogelijkheden aangezien die geen grote diameters en geen lage toerentallen aankan.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: wleke soort frees voor ijzer?

Bericht door Swets »

javanree schreef:Zolang je niet duidelijker bent in je vraagstelling is het lastig je te helpen :

- "ijzer" is er niet... hebben we het over St37 , C45 of harde gereedschapstalen?
- moet je alleen een spiebaantje trekken of moet er zwaar gepeld worden?
- ik zie in je foto gallerij een Kress spindel... is dat nog steeds je spindel? Dat beperkt je flink qua mogelijkheden aangezien die geen grote diameters en geen lage toerentallen aankan.
tja weet ik veel wat voor ijzer.... gewoon strip... hoeklijn... 5mm dik...

en nee ik heb nu een watergekoelde chinees.... en ik wil maar met frezen van max 3 a 4 mm want dat heb ik al gedaan, en dat gaat best aardig....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: welke soort frees voor ijzer?

Bericht door javanree »

OK dus een HF spindel en St37 ; dan gewoon een gecoate hardmetaal frees nemen, 6-12 mm
Eventueel een VHM ruwfrees voor het voorfrezen (kost wat maar ze gaan lang mee en verspanen heerlijk)

Gewoon gegevens leverancier aanhouden voor snijsnelheid en voeding, eventueel met 25-50% reduceren afhankelijk van je vertrouwen en stabiliteit van je machine. Rest is toch trial and error...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: welke soort frees voor ijzer?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor elk type frees is er een geschikte machine..

HSS, op school hadden we niet anders.. 'k heb het ermee geleerd, ik heb het ermee moeten doen tot 1997, toen we op mijn werk de overstap maakten naar VHM op de toen net nieuwe CNC Frees..

Met HSS, omdat het zo taai is vergeleken met VHM, Kun je relatief veel ervoor zetten, dikke spanen, lage voeding..
Met VHM ja.. Hoge snijsnelheden, hoge voedingen.. een totaal andere manier van verspanen..

Zelf, omdat mijn Suhner Spil niet langzamer kan dan 3500 Toeren, frommel ik er alleen HSS in als ik Alu of Koperlegeringen verspaan.. in staal, gietijzer en titanium VHM is "the way to go"
Plaats reactie