HMPE 500 frezen ?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 173
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

HMPE 500 frezen ?

Bericht door HD13 » 12 okt 2017 19:34

Oke daar gaat ie dan.
Wil uit een stuk HMPE 500 een kettinggeleider frezen.
Heb een manuele frees (RF30) staan, waarvan het spindel toerental max 3000 rpm is.
Welk type frees heb ik nodig ?
Al wel zitten spitten hier, maar kom eensnijders tegen op 10000 RPM
Heb al wel een er25 spantangen set liggen.
Ben een beginner op dit gebied !!

keesfrees
Berichten: 1641
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen
Contacteer:

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door keesfrees » 12 okt 2017 21:42

Ik doe dat met een positieve 1 snijder D 6mm, voor 20mm plaat.
In een keer er door, en dan ligt de hele tent vol met holbusjes.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599

HD13
Berichten: 173
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door HD13 » 12 okt 2017 23:00

Enne op wat voor een rpm ?
Lijkt er op dat ik ook een bezem nodig heb dan.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3980
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door Sven » 13 okt 2017 08:23

Gebruik alleen een scherpe (eh, nieuwe) frees, een of 2 snijder en zorg dat de spanen niet te dun worden.

Als de boel gaat smelten dan ga je te langzaam.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7874
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door DaBit » 13 okt 2017 08:51

Een grotere frees werkt ook en gaat wat sneller op jouw machine.
Scherpe HSS tweesnijder (als-ie niet scherp is krijg je van die 'flapjes' aan je freesranden), toerental mag tot een freesdiameter van een mm of 14 al gauw op de max van 3000, voeding per tand 0,1-0,15mm dus bij 3000rpm zo'n 600-900mm/min.

Lude
Berichten: 857
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door Lude » 13 okt 2017 12:04

Ik zet er ook vaak perslucht op om de spanen weg te blazen, als je de spanen laat liggen en je ze opnieuw moet doorsnijden krijg je een lelijk oppervlak (dat is altijd zo, maar bij HMPE nog wat erger).

HD13
Berichten: 173
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door HD13 » 13 okt 2017 18:55

DaBit schreef:Een grotere frees werkt ook en gaat wat sneller op jouw machine.
Scherpe HSS tweesnijder (als-ie niet scherp is krijg je van die 'flapjes' aan je freesranden), toerental mag tot een freesdiameter van een mm of 14 al gauw op de max van 3000, voeding per tand 0,1-0,15mm dus bij 3000rpm zo'n 600-900mm/min.
Dat betekend dus 10-15 mm/sec feedrate voor een 2 snijder.
Is een 1 snijder dan 5-7.5 mm/sec mits de voeding per tand hetzelfde is ?

Lude
Berichten: 857
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door Lude » 13 okt 2017 19:38

klopt!

HD13
Berichten: 173
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door HD13 » 13 okt 2017 21:54

Heren,
Een ieder bedankt voor de bijdragen.
Moet nog even uitvogelen welke "feedrate" ik kan halen met manueel slingeren.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6262
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door hugo stoutjesdijk » 13 okt 2017 22:17

Gewoon flink doordraaien, dan merk je vanzelf hoe het loopt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7874
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door DaBit » 13 okt 2017 22:37

Ohja, manueel. Anders pak je 1000 toeren ofzo. Scheelt slingeren.

motormuis
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: velo

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door motormuis » 08 jun 2018 11:55

let op HMPE en HDPE zij twee heel verschillende producten voor de bewerking
bij HMPE(hoog moleculair polyethyleen) oftewel PE1000 hoef je niet bang te zijn dat het gaat smelten
bij HDPE(hoge druk polyethyleen)oftewelPE500 gaat dit gebeuren als de spanen niet uit de freesgroef verwijdert worden (met lucht koeling)of met ingaan in het materiaal om de frees wikkelen.Als je de kans heb laat de frees buiten het materiaal op diepte gaan dan voorkom je dat wikkelen
ik gebruik voor beide soorten enkel een snijders
3000 toeren moet voldoende zijn om een mooie glad oppervlak te krijgen

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1541
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door janplastiek » 08 jun 2018 15:38

motormuis schreef:
08 jun 2018 11:55
let op HMPE en HDPE zij twee heel verschillende producten voor de bewerking
bij HMPE(hoog moleculair polyethyleen) oftewel PE1000 hoef je niet bang te zijn dat het gaat smelten
bij HDPE(hoge druk polyethyleen)oftewelPE500
HDPE is normaal PE 300 zoals de zwarte en naturel pe platen waar tankjes en silos van gemaakt worden, Deze is goed lasbaar.
HMPE 500 is de soort waar er snijplanken van gemaakt worden in de vlees en groenten verwerking. Mits er aan de juiste parameters voldaan wordt, kan je het lassen, maar is al veel moeilijker te lassen, met draad of extrusielassen
HMPE 1000 is de meest slijtvaste, hieronder valt de groene werkstof S van www.murtfeldt.com waar de ketting geleidingen van gemaakt worden

om het te frezen zie ik geen problemen, met mijn machine en de juiste frees doe ik alle 3 met dezelfde frees
spiraal frees 3à4000RPM max, tussen de 20 en 45mm/sec voeding
aanzet met een frees van 3mm, 10mm diep ineens
met een frees van 6mm is ineens 15mm ook goed te doen
Breek de dag, frees een lijntje.

zeeschuim
Berichten: 228
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Contacteer:

Re: HMPE 500 frezen ?

Bericht door zeeschuim » 08 jun 2018 16:17

tegenlopend of meelopend?

Plaats reactie