vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

silva
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door silva » 05 jul 2018 18:37

Als ik D06 invoer dan krijg ik de melding
"tool to big"

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6260
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door hugo stoutjesdijk » 05 jul 2018 19:26

silva schreef:
05 jul 2018 18:37
Als ik D06 invoer dan krijg ik de melding
"tool to big"
En welke waarde heb je in D06 staan ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

willy wonka
Berichten: 781
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door willy wonka » 05 jul 2018 19:28

En wat staat er in D06?
En wat roep je nu precies aan?

Robbie
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door Robbie » 05 jul 2018 20:01

Hallo Silva,

Het is voor mij alweer 30 jaar geleden dat ik hier zelf mee te maken had, maar ik kan me nog vaag herinneren dat het erg kritisch is als je met heel kleine verplaatsingen je toolpad aanloopt terwijl de diametercorrectie in verhouding groot is.
Je krijgt de melding "Tool to big", dat kan een aanwijzing zijn dat als je de correctie oproept, je eigenlijk al buiten je bedoelde pad gaat komen en de besturing dan gaat piepen.
Je hebt een verplaatsing van G41 x2,xx en Y 2,xx mm, daarna roep je de correctie van ca.7 mm op. De machine moet op basis van de correctie richting G41 en de verwachte verplaatsing met gebruik van de ingegeven correctie wel de juiste verplaatsing kunnen maken. Wanneer je een correctie ingeeft die kleiner is dan de verplaatsing zal (als g41 goed wordt gebruikt) het wel lopen. Om dit goed te kunnen doen, moet je (als ik het nog goed heb) dus zorgen dat de correctie kleiner is dan die verplaatsing, anders kan hij de juiste cirkel niet maken.

Succes,
Rob.

silva
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door silva » 05 jul 2018 20:47

Op de radius van tool 6 heb ik 7.92 staan. Of moet ik daar het verschil invoeren dus 0.08.

Bedankt voor de info rob

skillalot
Donateur
Berichten: 3020
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door skillalot » 05 jul 2018 20:59

Haal je radius en diameter niet door elkaar?

willy wonka
Berichten: 781
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door willy wonka » 05 jul 2018 21:01

Volgens mij haal je dat inderdaad door elkaar
Als je even googled op de foutmelding komen meer dan 10 hits met hetzelfde probleem.
En daar gaat het inderdaad over het fout invullen van de tabel

Robbie
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door Robbie » 05 jul 2018 21:40

Hallo Silva,

Ik zie in je programma dat je een diameter van 4,8 mm freest, als je (zeg maar) 26 mm wil frezen, zal de frees dus 26-4.8= 21.2 mm moeten zijn, daarmee is ook gerekend tijdens het programmeren anders kwam er geen 4,8mm in je programma te staan. Elke afwijking van de werkelijk gefreesde diameter tov de bedoelde komt in je gereedschapscorrectie te staan. Als de werkelijk gefreesde cirkel 0,2 mm te klein is, komt daar dus -0,1mm (radius) te staan.
Ik zou die -0,08mm maar eens proberen, daarmee kan ook niet zoveel fout gaan. Als het goed is vind je dat terug in de gefreesde diameter en kan je de juiste correctie alsnog bepalen.
Als je 0,08 ingeeft, zou het gat kleiner worden, en dat vind je bij het nalopen van het gefreesde gat natuurlijk niet terug, want de frees raakt de diameter niet meer.

groeten,
Rob.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6260
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door hugo stoutjesdijk » 05 jul 2018 22:28

silva schreef:
05 jul 2018 20:47
Op de radius van tool 6 heb ik 7.92 staan. Of moet ik daar het verschil invoeren dus 0.08.

Bedankt voor de info rob
Ja, samen met wat andere hints, vooral die van Rob, kijk ik nu ook pas naar de waarde :oops: , het programma is dus op de hartlijn geschreven (lijkt me niet handig)
Dan zou je dus in Dxx een kleine negatieve waarde in moeten voeren om de draad groter te krijgen.
Die D00 gebruiken ze dan waarschijnlijk om een nul diameter frees diameter te gebruiken.
Als je in de D00 -0.1 invult moet ie dus 0.2 mm in diameter groter worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

silva
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door silva » 06 jul 2018 10:18

Bedankt voor alle reakties. Ik ga vandaag een nieuwe order maken weer met 3/4 gas. En ik ga nu die -0.08 invoeren in de D
Ik houd jullie op de hoogte.
Alvast een prettig weekend

thoenderdos
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 aug 2010 15:27

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door thoenderdos » 06 jul 2018 18:29

Voor alle duidelijkheid: Haas werkt met diameter en niet radius. En de Dxx leest de haas zelf in aan de hand van de tooltabel.
Als je draadfrees een diameter heeft van b.v. 5mm (staat meestal op de schacht) dan vul je in kolom Diameter Geometry 5. (let op de punt, veel hazen staan zo ingesteld dat de waarde zonder punt als duizensten opgevat wordt) in.
Als alles nu zou kloppen, frees is vers, geen afvering, goede opspanning etc. dan zou de draad goed moeten zijn. In de praktijk is de draad bijna altijd te krap.
Je vult nu bij Diameter Wear een negatieve correctie in. Meestal ligt deze tussen de -0.03 en -0.15 .
Tool to big kan komen door foute waarde in de tooltabel of zoals boven beschreven door foute (=onmogelijke) inloop.
Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=J7dCwBkUNNU

silva
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door silva » 12 jul 2018 21:49

Daar ben ik weer. Het is gelukt om het draad te frezen. Maar ik moet in de geometry toch de radius van de tool invoeren en onder de wear de correctie. Ik had de diameter ingevuld maar dan komt de frees buiten het gat waar het draad in moet komen.
Ik wil jullie allen bedanken alle info. En mocht ik weer een vraag hebben dan zal ik hem hier zeker weer plaatsen.
(Ik heb een foto gemaakt van mn scherm maar weet niet hoe ik hem hier kan plaatsen
Gr. Silva

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1741
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door Breaker » 12 jul 2018 23:31

Foto’s plaatsen:
viewtopic.php?f=41&t=15474
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

silva
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

Re: vraag over radius compensatie 3/4 BSP draadfrezen

Bericht door silva » 10 okt 2018 14:20

Daar ben ik weer. ik weet nu waarom ik de radius moet invoeren ipv de diameter.
Ik het menu kan ik zelf kiezen tussen radius em diameter. De vorige bestuurders hebben hem dus op radius gezet.
Weet ik dat ook weer.
(foto staat op volgende pagina)
Laatst gewijzigd door silva op 10 okt 2018 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie