Frees snelheid, aanzet snelheid materiaal keuze calculator.

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees snelheid, aanzet snelheid materiaal keuze calculator.

Bericht door Jasper »

Was vergeten dat ik een fot zou plaatsen, Nu wilde ik een vraag stellen en zag dus dat ik het vergeten was. Hierbij de foto, Had hem reeds in een ander topic gebruikt.
18857

Maar nu mijn vraag van vandaag.
Ik zat wat te zoeken om meer over snelheden en diepte te leren.
Op de website van een Nederlandse Cambam handleiding zie ik staan dat ze voor zacht hout ca 3000mm/min gebruiken, Maar nu vraag ik mij dus af of er iets mis is met mijn machine want als ik boven de 1200 kom met joggen dan skipt hij soms al.
Zowel de X en de Y doen dit.

Machine is een Chinese 6040 wat dus de oorzaak al zou kunnen zijn, Maar bij Easel zie ik vaak dat ze net rond de 1000 aangeven en 1.3 per pass voor een X-Carve.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Frees snelheid, aanzet snelheid materiaal keuze calculator.

Bericht door benkr »

Ik woon achter een interieurbouwer die ook een CNC frees machine hebben staan, soms vraag ik daar wel eens hoe iets te frezen, ze hebben het dan over 10 a 15 m/min met een 16mm frees, dat is wel leuk, maar niet met mijn machine, en ik denk ook niet met jou machine.
Ik bedoel hier mee te zeggen dat het naast materiaal en frezen ook heel erg van je machine afhangt, hoe snel is die, en nog veel belangrijker, hoe stabiel is die?

En... zij hebben een diamantfrees, daar doen ze heel veel mee, bijna alles als het even kan, maar die frees is al bijna net zo duur als mijn hele machine.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees snelheid, aanzet snelheid materiaal keuze calculator.

Bericht door Jasper »

Ik snap hem, maar hoe kom ik dan op een juiste chip, snap er de ballen nog niet van.

In theorie natuurlijk wel, je frees heeft een bepaald snijvlak dat draait en in een richting beweegt. Draait hij heel hard of beweegt hij heel langzaam dan krijg je stof.

Andersom krijgt hij het niet weg gesneden, kom er in de praktijk alleen niet uit wanneer het goed is.
Plaats reactie