Geschikte kopierfrees of toch nog andere optie.

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Geschikte kopierfrees of toch nog andere optie.

Bericht door stekkestim »

Ik heb een opdracht gekregen voor het frezen van een zeshonderdtal karakters 60 en 80mm hoog uit 6mm forexplaat.

Omdat ik merk dat ik moeite heb met het vasthouden van dit formaat met mijn vacuümtafel zou ik een vliesje willen laten staan wat ik nadien verwijder. Het probleem is echter dat de karakters moeten gefreesd worden met een 3mm frees.
Voor zover ik weet bestaat er geen gelagerde kopieerfrees met deze diameter. En allemaal met een ontbraam-mesje zie ik ook niet meteen zitten.

Tabjes op strategisch geplaatste (rechte)stukken waarvoor een grotere kopieerfrees kan gebruikt worden heb ik ook al over zitten nadenken. Maar ik heb ook ondervonden dat op de plekken waar een tabje gemaakt wordt de frees(cnc) sporen achterlaat in de zijkant van het materiaal.
Omdat de stukken gelakt moeten worden na frezen doe ik dit dus liever niet.


Weten jullie misschien een geschikte frees of zijn er andere alternatieven/methodes om dit toch zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen frezen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Geschikte kopierfrees of toch nog andere optie.

Bericht door Ballegooijen »

Kun je het niet vastzetten met dubbelzijdig tape?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Geschikte kopierfrees of toch nog andere optie.

Bericht door Sven »

Ik zou proberen applicatiefolie op de plaat aan te brengen en met een down-cut freesje tot (en dus niet door) de folie frezen, de hele plaat vastgehouden met vacuum.

Een reclamebedrijf (die plakfolie verwerken) kan die folie denk ik wel voor je aanbrengen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Geschikte kopierfrees of toch nog andere optie.

Bericht door stekkestim »

Dat is inderdaad een leuke optie alleen gezien de hoeveelheid (een ganse plaat van 1.25x2,5m) is dubbelzijdige tape niet echt haalbaar.
Gewone applicatie tape is inderdaad ook nog een optie waar ik niet aan had gedacht. Moet ik eens even bekijken en testen. Mijn eigen rollen zijn 61cm breed maar eentje van 122cm kan er nog wel bij aangezien ik verwacht dat deze opdrachten vaker gaan voorkomen.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Geschikte kopierfrees of toch nog andere optie.

Bericht door motormuis »

ik gebruik voor dit soort werk een frees met rechte snijkant die trekt niet aan het materiaal
verder heb ik bij de chinezen een spindel en voeding voor 100 euro gekocht en in Zwitserland
een frees 6mm 90 graden 3mm aanloop lagen
ik kan ermee gaten van rond 3mm en alles wat groter is binnen en buiten ontbramen
en vanaf een dikte van 1mmik moet alleen zoeten waar ik de frees vandaa heb
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Geschikte kopierfrees of toch nog andere optie.

Bericht door keesfrees »

Appeltje - eitje, schuin inlopen is het toverwoord.
Over de contour, als je cam dat kan, gewoon inlopen kan ook als er een recht stuk aan zit.
Zijn het allemaal gelijke vormen ?
Dan kun je ook het freespad tekenen in 3D polylijn en dan de frees die lijn laten volgen, en weer, als je cam dat kan.

Helaas kan Edincnc niet een lijn volgen in 3D vanuit dxf.

NB
Kleine kopieer frezen zijn er wel maar dan met een glad stukje ipv kogellager. Overigens kun de je dat met elke andere frees die een recht stukje schacht heeft ook doen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Geschikte kopierfrees of toch nog andere optie.

Bericht door stekkestim »

Dat schuin inlopen doe ik momenteel al. Maar moet misschien nog schuiner (doe nu 10-25mm afhankelijk van het materiaal/dikte)
Ik maak hoofdzakelijk gebruik van Vcarverpro en sturing is inderdaad eding.
Vormen zijn niet allemaal gelijk. zo'n 18 verschillende.

Of ik een freesje met recht stukje schacht heb liggen moet ik eens nakijken.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Geschikte kopierfrees of toch nog andere optie.

Bericht door rkr »

3mm kopieërfrees is geen probleem: ik ga er vanuit dat je dat randje op een freestafel wilt verwijderen.


- bovenfrees ondersteboven onder een werkblad monteren, freesje door het blad heen
- plaatje hout op een X aantal cm afstand van het gat monteren op je werkblad
- plaatje met een 3mm pen erdoorheen op het eerste plaatje monteren, pen uitlijnen met je freesje ( recht erboven dus )
- pen is nu je "kogellagertje " geworden
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Geschikte kopierfrees of toch nog andere optie.

Bericht door keesfrees »

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld ( maar lastig uit te leggen :-) )
En het kan ook andersom, frees boven, pen onder.
Zoekterm : "overarm pin router" dan wel "underarm pin router"
Is daar een gangbaar nederlands woord voor ?
Dat zou "kopieer frees" kunnen zijn maar dat is weer te algemeen.

Maar voor vormen uit geschuimd pvc is het nmi niet nodig, maar ik ken de vormen en andere details niet natuurlijk.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie