Freesdiepte plexiglas 5mm met 3mm frees 1 snijder

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
boorgraag
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Freesdiepte plexiglas 5mm met 3mm frees 1 snijder

Bericht door boorgraag » 04 sep 2018 09:26

Hallo!

Mijn ervaring met hout is vele malen groter dan mijn ervaring met plexiglas, ik zou jullie hulp graag willen.
Na de uitgebreide PDF gelezen te hebben over plexiglas en acryl (die een paar posts terug is geplaatst) en wat andere posts, heb ik nu de volgende ruwe info kunnen destileren.
Ik heb een plaat van 43x43cm 5mm dik gegoten plexiglas.
Het is de bedoeling contouren te frezen zodat er letters uit komen van 5 mm dik.

Wat ik heb begrepen tot nu toe:
- lage snelheid op de freesmotor (tot max 7500 rpm)
- lage voedingssnelheid maar snel genoeg om het materiaal niet te warm te laten worden (smelt!)(anders snelheid omhoog)
- gebruik een 1 snijder
- gebruik een nieuwe, scherpe, snijder
- conventional milling (tegenlopend, 'weg'-snijden van de stock) levert mooiere resultaten.
- koelen met lucht zodat er geen stukje 'plakken'

Wat ik niet heb kunnen vinden is de diepte van passes.
Ik gebruik een 3mm frees, 1cm snijlengte.
Algemeen is de snijdiepte, zover ik weet, 0,5 x diameterfrees. Dus dat zou 1,5mm per pass zijn.

Geldt dat voor plexiglas ook?? Of wordt het mooier door het in 1 keer op 5mm te doen?
Ik hoor graag van jullie ervaringen!

motormuis
Berichten: 185
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: venlo

Re: Freesdiepte plexiglas 5mm met 3mm frees 1 snijder

Bericht door motormuis » 04 sep 2018 09:48

ik heb in het verleden met een portaalfrees ook plexiglas dus Acrylglas gefreesd
met gegoten acryl heb je weing last van aneensmelten door niet de goede snijsnelheid te gebruiken
ik heb met rond 9000 rpm gefreesd
1 snijder recht snijkant (die trekt niet aan het materiaal daardoor is het wat makkelijker omhet hateriaal met vacuúm
fast te houden)
200mm/min 2.5 diep
tegenlopend
op die manier heb ik blokkjes van 16 x22 x10 gefreesd allen de folie laten staan
de frees koopik bij https://www.davidi.de/
zijn niet goedkoop maaaaar vlijm scherb

boorgraag
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Freesdiepte plexiglas 5mm met 3mm frees 1 snijder

Bericht door boorgraag » 04 sep 2018 12:03

dus je hebt 2,5mm diep per pass gedaan? Wat voor diameter had je freesbit? 5mm?

Ik zou voor 5mm diepte met een freesbit van 3mm op 1,5mm per pass komen, dus in 4 keer door het materiaal.
Ik ga het eens proberen!

seense
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Freesdiepte plexiglas 5mm met 3mm frees 1 snijder

Bericht door seense » 05 sep 2018 12:53

Ik frees ook regelmatig plexiglas, altijd zonder koeling en 3mm Phantom 2-snijders HSS. Ik pel laagjes van 0,5mm diep met een stepover van 50% op 1200 tot 1400 mm/min (+/- 9000 RPM). Qua diepte redelijk conservatief, maar dat heeft meer te maken met m'n machine. Inmiddels heeft mijn machine een sterkere en stabielere motor en ga dan ook eens een 1 snijder proberen met een grotere snedediepte en iets kleinere stepover om de hitte te beperken.

Weet iemand toevallig of je, in vergelijking met een 2 snijder, met een 1 snijder op dubbele toeren dezelfde warmte ontwikkeling krijgt?

boorgraag
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Freesdiepte plexiglas 5mm met 3mm frees 1 snijder

Bericht door boorgraag » 07 sep 2018 16:30

Ik zal zeggen hoe ik het uiteindelijk gedaan heb:
stock: gegoten plexiglas 5mm dikte, met dubbelzijdig tape geplakt op spoilboard (tbv het vasthouden van de letters die los worden gesneden), randen van de plexiglasplaat vastgeschroefd aan spoilboard
Freesbit: 3mm 1 snijder, 1 cm snijlengte
RPM: 16000 RPM (ik heb een kress 1050-fme, standje 3 a 4 gezet...)
Cuttingfeed: 800 mm/m
DIepte per pass: 1 mm met ramping strategy

Dit leverde voor mij het veste resultaat, ik had een poging ervoor de RPM op 7700 gezet en de cuttingfeed op 1200mm/m maar dat koste me 1 freesbit :lol:
Ervaring: mooi resultaat, naderhand de gesneden randen met een fijn schuurpapiertje licht opgeschuurd. Maar wat een lucht zeg, kan niet gezond zijn. (note to self: niet te vaak doen dit...)

beagle
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Freesdiepte plexiglas 5mm met 3mm frees 1 snijder

Bericht door beagle » 07 sep 2018 18:53

ik frees regelmatig onderdelen in plexiglass

een beetje koeling, smering met "petroleum" doet wonderen in afwerking en je spanen gaan niet overal heen door de statische lading.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter

seense
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Freesdiepte plexiglas 5mm met 3mm frees 1 snijder

Bericht door seense » 08 sep 2018 11:32

Mooi dat het is gelukt, daar gaat het uiteindelijk om.
boorgraag schreef:
07 sep 2018 16:30
Maar wat een lucht zeg, kan niet gezond zijn. (note to self: niet te vaak doen dit...)
Wanneer er zo'n lucht afkomt dan wordt de boel te heet. Waarschijnlijk komen er dan ook van die brosse korrels (gesmolten en weer gestold plexiglas) vanaf ipv spanen. Van 7700rpm + 1200mm/min naar 16000rpm + 800mm/min is ook wel een enorme stap.

Plaats reactie