Gierijzer frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2594
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Gierijzer frezen

Bericht door Ballegooijen » 04 okt 2018 20:54

Ik heb een blok van mijn draaibank welk van gierijzer is gemaakt. Van dit blok moet ik een stukje wegfrezen. Is dit een beetje te doen op mijn portaalfrees met Chinese spindel? Zijn er zaken waar ik extra rekening mee moet houden?
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

benkr
Donateur
Berichten: 2967
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gierijzer frezen

Bericht door benkr » 04 okt 2018 22:47

Ik heb het nooit gedaan met een Chinese HF spindel, wel met een manuele boor/freesmachine dat ging werkelijk als een warm mes door boter, ik had dat ook niet verwacht, maar dat ging boven alle verwachtingen.
Dek wel de rest van je machine goed af want de troep die er vanaf komt (het zijn korreltjes en beslist geen spanen) schijnt niet zo goed te zijn voor je geleidingen en zo en het kruipt echt overal tussen.

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 449
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)
Contacteer:

Re: Gierijzer frezen

Bericht door Danny » 06 okt 2018 00:42

Gietijzer verspaand zeer gemakkelijk en doordat het grafiet in vrije vorm bevat heb je ook geen koeling nodig.
Het enige nadeel is het fijne zwarte stof die vrijkomt bij het verspanen.

Plaats reactie