frezen in staal met hbm frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
piet67
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2012 14:36
Locatie: haarlem

frezen in staal met hbm frezen

Bericht door piet67 » 19 okt 2018 20:04

goede avond allemaal .

ik wil gaan frezen in staal met een hbm 25 freesmachine
het staal soort weet ik niet wat het is
maar zijn de frezensets van hbm een goede keuze hier voor
zat zelf te denken aan deze https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -frezenset

ik heb nu de goedkoopste set van hun maar dat is na 2 a 3 keer frezen bot
misschien zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben met de boven genoemde zet

willy wonka
Berichten: 792
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: frezen in staal met hbm frezen

Bericht door willy wonka » 19 okt 2018 20:19

Koop voor dat geld maar iets fatsoenlijks bij hagro of hoffmann bijvoorbeeld.
Kijk wat je nodig hebt voor de meeste freesklusjes en koop losse freesjes. Heb je veel meer plezier van.

Of als het goedkoop maar iets beter moet. Dan zijn er vast wel een aantal users die je kunnen verwijzen naar chinese sites waar ze best ok spul hebben.

hfjbuis
Berichten: 252
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: frezen in staal met hbm frezen

Bericht door hfjbuis » 19 okt 2018 23:22

ik heb nu de goedkoopste set van hun maar dat is na 2 a 3 keer frezen bot
De goedkoopste sets van HBM zijn HSS frezen. Ze hebben een iets duurder set met HSS-M2 frezen. Dat is de hardste HSS soort zonder kobalt. Van deze set heb ik er twee en daar ben ik best tevreden over voor hobby gebruik. Nu is er ook HSS-AL, volgens diverse sites "net zo hard" als HSS met kobalt. Ik heb op eBay 3 stuks van die frezen besteld en ze bevallen zo goed dat dit mijn nieuwe standaard is geworden. Ik gebruik geen kobalt houdende boren of frezen omdat ik die niet zelf slijpen kan (kobalt is zwaar metaal, giftig).

Kjelt
Berichten: 867
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: frezen in staal met hbm frezen

Bericht door Kjelt » 19 okt 2018 23:42

hfjbuis schreef:
19 okt 2018 23:22
Ik gebruik geen kobalt houdende boren of frezen omdat ik die niet zelf slijpen kan (kobalt is zwaar metaal, giftig).
Op zich goed dat je er aan denkt, better safe than sorry.
Als je boren slijpt en je hebt een stofmasker dan valt dat toch wel mee of hoe snel zul je hier last van krijgen?
In zoutvorm dat volledig oplosbaar is heb je al 20 gram nodig, dus als boorslijpsel waar slechts een klein % cobalt in zit zou je misschien wel een paar honderd gram moeten binnenkrijgen.
Maar je hebt gelijk dat je geen risico wilt nemen, ik heb zelf nog steeds last van eikenhout schuren, ook geen leuk spul om binnen te krijgen.
Toxicity of cobalt salt

The LD50 value for soluble cobalt salts has been estimated to be between 150 and 500 mg/kg. Thus, for a 100 kg person the LD50 would be about 20 grams.[1]

hfjbuis
Berichten: 252
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: frezen in staal met hbm frezen

Bericht door hfjbuis » 20 okt 2018 00:22

Als je boren slijpt en je hebt een stofmasker dan valt dat toch wel mee of hoe snel zul je hier last van krijgen?
Ik heb geen stof afzuiging dus alles verdwijnt in de ruimte, dwarrelt neer en t.z.t. weer op!

Het oplosbare "cobalt salt" waar je het over hebt, is niet hetzelfde als het kobalt dat als legering in het metaal zit. Ik heb geen idee hoeveel je hiervan zonder schade kan slikken, maar ik wil het risico niet lopen.

Kijk maar een naar hoofdstuk 8.8 in het volgende document, daar wordt je niet vrolijk van. En voordat je er aan dood gaat (LD50 waarde) , heb je het een tijdlang gruwelijk slecht.

https://books.google.nl/books?id=2ipPSf ... lt&f=false

Peter Bijlholt
Berichten: 110
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: frezen in staal met hbm frezen

Bericht door Peter Bijlholt » 20 okt 2018 12:48

Moi Piet67,
Frezen van staal ( welke soort? ) met die HBM dingen gaat prima als je het toerental en de voedingssnelheid goed in de gaten houdt. Koelen is ook nodig als je aan die voorwaarden wilt voldoen. Wat is na 2 a 3 keer frezen, hoeveel meter? Natuurlijk is alle waar naar zijn prijs maar met geweld naai je een ezel.
HBM frezen gebruik ik geregeld op staal 45 en dat gaat goed als je de standaard gegevens als leidraad gebruikt en niet als vaststaand feit.
Succes, Peter

Grafjan
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: frezen in staal met hbm frezen

Bericht door Grafjan » 20 okt 2018 14:25

Mee eens,
Het is wel fijn om te weten wat je aan het verspanen bent. Als je gewend bent om C45
te frezen maar je hebt van iemand een stukje 1.3343 gekregen (daar is je frees ook van gemaakt)
dan zijn je snijkanten zo weg als je dezelfde snijsnelheid aanhoudt. C45 houd ik meestal 20-22 meter per
minuut aan 1.3343 12 meter.+/-.
Je kan beter te langzaam draaien dan te hard.(als het hobby is en geen winst hoeft te maken)
Er zijn ook materialen die gehard worden door de warmte ontwikkeling van de frees sverker21 bv
dan moet je echt langzaam draaien.

Grafjan
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: frezen in staal met hbm frezen

Bericht door Grafjan » 20 okt 2018 14:35

Ooh ja'
Waarom geen volhardmetaal frezen?
Voor dat geld sprokkel je op ali expres een leuk setje bij elkaar,
als je die van 16 mm en 20 mm vergeet, daar zou ik dan iets met
wisselplaten voor aanschaffen.

Plaats reactie