face mill 50mm

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruudderooy
Donateur
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

face mill 50mm

Bericht door ruudderooy » 22 okt 2018 13:37

Ik zag deze voorbij komen op aliexpress

https://nl.aliexpress.com/item/DGAMDJ-C ... 2e0eJQwcwl

hebben jullie ervaring met een face mill in een 2.2kw spindel met er20 collets?
Of is dat gewoon niet aan teraden ivm minder koppel op lage toeren en beter om een fly cutter te gebruiken ?

bedankt!

assink
Berichten: 1713
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: face mill 50mm

Bericht door assink » 22 okt 2018 15:00

Heb zo'n ding op mijn freesbank, zo'n bonk gietijzer van 700 kg. En daar geeft het al behoorlijk trilling, zou er niet aan moeten denken om deze op een HF spindel te gebruiken, net als een flycutter. Is gewoon gevaarlijk, en je mist ook het koppel/vermogen bij een laag toerental.
Zo'n 50mm facemill gebruik je met 600/700 toeren, dat wil niet echt met een HF spindel.

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: face mill 50mm

Bericht door javanree » 22 okt 2018 15:03

Niet doen. Het is geen betrouwbare stabiele opspanning en je RPM's zullen altijd te hoog zijn.

willy wonka
Berichten: 793
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: face mill 50mm

Bericht door willy wonka » 22 okt 2018 15:18

Zoals reeds aangegeven...niet doen
Ik heb ze in het verleden best regelmatig gebruikt tot max 6000rpm. Maar dat was niet met een HF spindeltje..

hrscharft
Berichten: 887
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: face mill 50mm

Bericht door hrscharft » 25 okt 2018 08:12

als het gaat om alu oid lekker een 24mm houtfrees pakken. Geeft prima resultaat wel moet je flink voeden 1,5-2m per minuut voor een mooi resultaat.
Afbeelding
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.

ruudderooy
Donateur
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: face mill 50mm

Bericht door ruudderooy » 25 okt 2018 14:10

Ja klopt die heb ik ook veel gebruikt.

Maar ik was gewoon nieuwsgierig of dit mogelijk was!

ik gebruik nu vaak deze is 12mm, alleen heb ik hem iets ingekort en dat werkt fijn ook op andere metalen. wel iets ninder breed maar goed resultaat.

voelt echt volledig glad aan foto doet het geen recht


Gallerij Link

https://nl.aliexpress.com/store/product ... 2037hqQgYC

assink
Berichten: 1713
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: face mill 50mm

Bericht door assink » 25 okt 2018 15:39

Omdat je machine naar alle waarschijnlijkheid de stabiliteit mist.
Zo'n wisselplaat geeft veel meer weerstand dan een normale frees, waardoor de boel eerder gaat klapperen.
Je zou nog gepolijste wisselplaten kunnen proberen voor de frees die je nu gebruikt. Zijn ook wel te koop, deze hebben geen coating en een mooi glad oppervlak.
Dat is juist wat je wilt op aluminium.

Denk dat je een APGT1135 insert moet hebben, je hebt nu waarschijnlijk APKT1135. Dat is een gecoate insert, hebben een radius door de coating en het oppervlak van de plaat is "ruw" waar ook je aluminium aan gaat kleven.

Plaats reactie