Ruige randjes bij graveren kunststof

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 202
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Ruige randjes bij graveren kunststof

Bericht door Firehunter » 27 nov 2018 21:41

Het graveren van kunststof naamplaatjes lijkt ineens slechter te gaan. Het valt me steeds meer op dat de randen van de letters ruig zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het freesje nu al stomp/versleten is. Ik heb er nog geen 10 plaatjes mee gegraveerd. Ik heb inmiddels al wat verschillende instellingen getest zoals standaard pocket of adaptive clearing, 8.000rpm of 18.000rpm, 0.1mm 0.2mm en 0.3mm diep. Maar het leek weinig verschil te maken.

Het freesje dat ik gebruik is een standaard 40°x 0,2 x 3,175mm graveerstift van freesjes.nl. De feed staat ingesteld op 2000mm/min maar dat haalt hij toch niet op dit formaat. Ik weet niet precies wat voor kunststof het materiaal is, het is een reststukje. Waarschijnlijk bedoelt voor lasergraveren. Maar dan moet "mechanisch" graveren toch ook kunnen?

Zie de foto hieronder. De kleine letters zijn ongeveer 5mm hoog.


Gallerij Link
Ruwfrezen, bolfrezen, aluminium blokken, lasdraad of SK50 freeshouders nodig? Stuur me een bericht.

Kjelt
Donateur
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ruige randjes bij graveren kunststof

Bericht door Kjelt » 27 nov 2018 22:05

Misschien te warm dat het smelt ?

motormuis
Berichten: 333
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: venlo

Re: Ruige randjes bij graveren kunststof

Bericht door motormuis » 27 nov 2018 22:52

de frees snijd niet
is dus of niet geschikt voor dit soort kunststof

is het zoals ze het noemen een stichel of een frees met rechte snijkanten ?

Firehunter
Donateur
Berichten: 202
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Ruige randjes bij graveren kunststof

Bericht door Firehunter » 27 nov 2018 23:02

Het lijt er inderdaad op dat hij het materiaal niet snijd maar wegduwt. Het freesje dat ik gebruik is: https://www.freesjes.nl/index.php?item= ... 56&lang=NL

Ik dacht dat dit wel een vrij universele grafeerstift was voor kunststoffen.
Ruwfrezen, bolfrezen, aluminium blokken, lasdraad of SK50 freeshouders nodig? Stuur me een bericht.

motormuis
Berichten: 333
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: venlo

Re: Ruige randjes bij graveren kunststof

Bericht door motormuis » 27 nov 2018 23:24

dit klopt maar of de geometrie is niet goed voor deze kunststof of hij is niet scherp genoeg
ik denk het tweede

Firehunter
Donateur
Berichten: 202
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Ruige randjes bij graveren kunststof

Bericht door Firehunter » 27 nov 2018 23:29

Ik zal een ander freesje gaan proberen. Gelukkig woont de Datron dealer een dorpje verderop. Zal hem eens vragen.
Ruwfrezen, bolfrezen, aluminium blokken, lasdraad of SK50 freeshouders nodig? Stuur me een bericht.

Firehunter
Donateur
Berichten: 202
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Ruige randjes bij graveren kunststof

Bericht door Firehunter » 06 dec 2018 21:24

Ik heb een ander freesje kunnen proberen, met zeer goed resultaat. Links de "ouwe", rechts de nieuwe:


Gallerij Link
Ruwfrezen, bolfrezen, aluminium blokken, lasdraad of SK50 freeshouders nodig? Stuur me een bericht.

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3454
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ruige randjes bij graveren kunststof

Bericht door Ballegooijen » 06 dec 2018 21:33

Dat is een behoorlijk verschil!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Plaats reactie