Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door Sven »

Een paar dagen geleden sleepte mijn machine opeens een werkstuk over het vakuumbed.

De combinatie van botte frees en niet geheel vlakke plaat werd te veel voor de opwekking van voldoende houdkracht.

Bij het bestuderen van de frees bleek dat de punt veel botter was dan ik in eerste instantie had gevoeld, dat gaat maar om een lengte van 3 mm oid, dat is wat weinig om te vergelijken met hoe de rest van de snijlengte voelt.

Bij een gewoon freesje gaat multiplex vaak splinteren als de frees bot wordt maar bij een down-cut freesje gaat het blijkbaar goed tot je werkstuk opeens wordt voortgesleept...

Hoe doen jullie dat?
Ga je op ervaring af of heb je een meer objectieve methode om de scherpte in de gaten te houden?

Gebruikt motorvermogen?
Spottemperatuur van de gefreesde baan?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 14 jun 2019 13:03Een paar dagen geleden sleepte mijn machine opeens een werkstuk over het vakuumbed.
Dat komt mij bekend voor :-/
Sven schreef: 14 jun 2019 13:03De combinatie van botte frees en niet geheel vlakke plaat werd te veel voor de opwekking van voldoende houdkracht.
(voor de meelezers) Het hebben van een vacuum tafel lost niet in een keer al je problemen op, maar met een beetje handigheid en experimenteren krijg ik nu (nagenoeg) alles voor elkaar.
Sven schreef: 14 jun 2019 13:03dat gaat maar om een lengte van 3 mm oid
Dan heb je ws in kleine stappen gefreesd, dat is bij zachte materialen niet nodig.
Sven schreef: 14 jun 2019 13:03Bij een gewoon freesje gaat multiplex vaak splinteren als de frees bot wordt maar bij een down-cut freesje gaat het blijkbaar goed tot je werkstuk opeens wordt voortgesleept...
Ja, bij mdf ed kan je heel veel meters maken met 1 frees.
Sven schreef: 14 jun 2019 13:03Ga je op ervaring af of heb je een meer objectieve methode om de scherpte in de gaten te houden?
Gevoel, en erg afhankelijk vh soort materiaal cq verwachtte afwerking.
Sven schreef: 14 jun 2019 13:03Gebruikt motorvermogen?
Dat speelt niet mee zolang de tpm niet zakt.
Sven schreef: 14 jun 2019 13:03Spottemperatuur van de gefreesde baan?
Da's een dure term :-) Als je genoeg gang houdt dan is dat geen probleem, tenminste wat bedoel je precies ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door serum »

Sterk afhankelijk. Als ik een dure/moeilijk verkrijgbare plaat moet bewerken zet ik er doorgaans een nieuwe frees in. Recent een plaat massief noten van 1200e gefreesd, daar wil ik niet al teveel afval/risico op hebben. Idem voor duur beplakt multiplex, recent een aantal meubelen gemaakt van beplakt multiplex van over de 120e/m2 inkoop ex. Dan graag een nieuwe frees, tenzij ik er echt zeker van ben of dat ik mij superman voel die dag..

Downcut is moelijker te bepalen of het bot is dan upcut om de door jou genoemde reden.

Zelfde geldt voor compressiefrezen, die hebben een reden groot down-cut deel. Maar op een bepaald moment leer je je frezen/materiaal wel kennen. De kunst is om ze aardig te laten werken. van 0,15 tot 0,6mm per tand voorzet.

Bij melamine/hpl weet je eigenlijk dat de frees altijd op dezelfde plaats belast wordt (op een paar tiende mm wordt altijd het melamine, dat de frees het hardst laat slijten, weggehaald)
Het CAM programma dat ik soms gebruik speelt met een 'fluctuerende' z-as om dit effect te onderdrukken. Is ook niet altijd handig, omdat je weer niet te diep je spoilboard in wilt gaan.

Maar het is ook afhankelijk van je frees-strategie, de schoonheid van je tafel (niet te glad). Misschien een handige tip (weet niet of je MDF gebruikt als spoilboard); er bestaan spuitbussen met contactlijm, als je daar iets van over je bed nevelt en laat drogen, neemt de luchtdoorlaat niet merkbaar af, maar er zitten wel spetters rubber op je bed die je werkstuk een stuk moelijker laten glijden. (en meestal zelfs wel een beetje vast laten kleven)

Sommige leveranciers kijken naar opgenomen motorvermogen om te bepalen of je frees bot wordt, maar ik denk dat het tamelijk moeilijk wordt op dergelijk kleine freesjes en variabel materiaal/feed/toerental om dat te bepalen.

Temperatuur zegt ook niet veel, V313 blijft bv koeler in de gefreesde baan dan gewoon MDF bij het verspanen (is doorgaans iets dichter, waardoor de warmte beter afgevoerd wordt in de spaan) Bij downcut blijft de spaan achter in de groef en duw je soms ook de spaan tussen je werkstuk en het bed. Zeker als er al wat groefjes van vorig freeswerk in je bed zit.

Verder heb je je nagel waarmee je kan testen; schraaptestje over je nagel. vergelijk het gewoon met een nieuwe frees. Als er degradatie merkbaar is qua scherpte kan je erop wachten dat het redelijk snel afgelopen is. (een botte frees produceert meer wrijving bij het verspanen en zal daardoor nog sneller slijten).

Dit was bv. een geinige plaat; 18mm berken, in 1 keer met een 6mm compressiefrees. volledig door. Voordeel als je in 1x je materiaal doorhaalt met een redelijke snelheid (5 a 6m/min op 14000 rpm oid), dat je steun hebt van de achterblijvende spanen. Ik heb daar op het laatst wel het leeuwendeel van de vacuumzones dicht staan, om onnodig vacuumverlies tegen te gaan.
De combinatie van botte frees en niet geheel vlakke plaat werd te veel voor de opwekking van voldoende houdkracht.
Zorg trouwens altijd dat de buitenkant van de plaat naar beneden ligt, de binnenkant van de plaat mag best wat 'bol' zijn, maar 'hol' zuig je niet vacuum en wil heeeeel graag loskomen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door keesfrees »

Goed verhaal, we zitten in hetzelfde werk zo te zien.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door serum »

Ja, die indruk heb ik ook als ik jouw commentaar lees Kees! Wat hebben we toch leuk werk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 14 jun 2019 18:34 Wat hebben we toch leuk werk. :mrgreen:
Om gek van te worden.... :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door serum »

Met je blauwe pinguinvoeten..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door Sven »

Dank mannen, fijne info.

Ik frees meestal hetzelfde plaatmateriaal, 10 mm berken of mix, meestal niet groter dan 600x700 mm als startmaat.

Vanwege het verschuiven zet ik ze nu altijd op de hoeken vast.
Durf er nu pas echt doorheen te jassen, vandaag voor het eerst met 6 m/minuut. Volgende keer dus ook in één keer die tien mm proberen ;)
(Is ook vrij dure plaat, doe het liever langzaam en goed dan dat ik het laat mislukken)

Die spuitlijm, ik heb nog een kilo of 20, dat is het proberen waard.
serum schreef: 14 jun 2019 14:49 Zorg trouwens altijd dat de buitenkant van de plaat naar beneden ligt, de binnenkant van de plaat mag best wat 'bol' zijn, maar 'hol' zuig je niet vacuum en wil heeeeel graag loskomen.
Deze platen zijn niet consistent in hun beste kant aan binnen of buitenkant, dat varieert door de plaat heen. Maar ik leg midden=hol zo veel mogelijk onder.
Alleen midden=bol&lelijk probeer ik midden=bol beneden.

Bedoel je hetzelfde?
serum schreef: 14 jun 2019 14:49 Temperatuur zegt ook niet veel,


Geen idee of de verschillen meetbaar en te onderscheiden zijn maar ik frees meestal hetzelfde, dat wordt geen grote lijst.
keesfrees schreef: 14 jun 2019 14:41 tenminste wat bedoel je precies ?


Als de machine net klaar is en ik trek werkstuk en rest uit elkaar dan is het zaagsel (eh, freessel?) duidelijk warm. Misschien is het warmer als het met een botte frees is gefreest?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door serum »

Nee, ik bedoel precies het omgekeerde. (Beetje afhankelijk wat je uit de plaat moet frezen) maar je wilt juist dat het midden los ligt (omhoog/bol) als het vacuüm uitstaat.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door Sven »

Ik kwam dit filmpje tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=iGdYNcFNQoQ

Iemand ervaring met zo'n ding om scherpte te bekijken, of blijheid voor andere toepassingen?

Dit lijkt me hetzelfde apparaat op ebay:
https://www.ebay.com/itm/Digital-USB-Mi ... SwB5lbyYOZ
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door serum »

Ik heb iets dergelijks in vaste opstelling op mijn machine om x/y te nullen. Zelfs op 640x480 een prima resultaat. Je focuspunt is bij volledige zoom maar 0,15mm oid echt scherp. Maar iedere 0,01mm beweging zie je dan ook duidelijk terug op je scherm.

Ik vind het een handig ding, zeker voor de puntjes van graveerstiftjes oid. Als je daar een klein deel mist, klopt bv. de z offset van je vcarce niet. Dat is niet altijd met het blote oog te zien omdat zo'n puntje maar 0,1mm groot is. Even iets uit de hand bekijken is er echter niet bij, doordat je sterk ingezoomd bent.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door Markus »

niet eens de goedkoopste

https://nl.banggood.com/MUSTOOL-G700-HD ... 60536.html

deze shipped van de UK, nu het nog kan zonder heffing

https://www.banggood.com/Andonstar-Digi ... rehouse=UK


Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door Portje »

en wat doen jullie dan met de frees?
gewoon weg kieperen en een nieuwe ?

ik vroeg me gewoon af hoeveel mensen zelf kunnen slijpen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe bepaal jij dat een frees bot is?

Bericht door audiomanics »

Botte frezen kun je gewoon nog gebruiken voor even wat ruw uitfrezen als de afwerking op zich niet zo belangrijk is, tot ze breken..
Overigens heb ik aan mijn vermogensmeter een goede indicatie of een frees bot begint te worden, al zijn die waarden wel "ervaringsgetallen" en ook afhankelijk of je bijvoorbeeld vol door het materiaal gaat of alleen een kantje er af haalt. Bramen zijn ook een indicatie dat je frees bot is. Slijpen of laten slijpen is meestal geen optie, of je moet frezen van 80+euro hebben, dan kan het wel eens rendabel zijn..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie