oude gedenkplaat faken

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

oude gedenkplaat faken

Bericht door kris blancke »

Ik zou een oude gedenkplaat willen namaken.
20x30 cm.
beetje zoals op de foto , maar de letters mogen gegraveerd worden ipv opstaand. ( ja wat is het juiste CNC woord eigenlijk voor "opstaand )

welk materiaal zou ik gebruiken , messing...... ofzo.
Hoe moeilijk wordt dit graveren , tips ?
ik heb alleen ervaring met aluminium.

alvast bedankt.

https://drive.google.com/open?id=1pzz5h ... u6o_CmM0JW
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

'opliggende' letters denk ik dat ze dat noemen. Embossed is geen Nederlands lijkt me.
kris blancke schreef: 11 jan 2020 17:10 Hoe moeilijk wordt dit graveren , tips ?
Op een schaal van 1-10, toch richting 9 zou ik zeggen. 8)
Het hangt natuurlijk van je mogelijkheden af, je software, je machine, je freesspil.
Je wensen, hoe strak wil je die lettertjes, hoe strakker (scherpe binnenhoeken) hoe kleiner je freesje.
Er zijn bedrijven die gieten zo'n plaat , dan gebruiken ze natuurlijk een letterbak, leggen jouw tekst neer, drukken dat in het vormzand en gieten een messing tekstplaat. (beetje kort door de bocht)
Maar helemaal frezen doen ze ook wel.

https://www.replato.nl/productportfolio/gegoten-platen/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 jan 2020 17:36hoe strakker (scherpe binnenhoeken) hoe kleiner je freesje.
Met een V-frees kun je prachtige scherpe binnenhoeken maken, de frees beweegt dan met de punt door de binnen hoek omhoog en weer terug. De grote vlakken doe ik dan met een platte frees.
Maar, die komt dan niet helemaal in de binnenhoek, er blijft een kwart rondje staan, in praktijk is dat niet zo'n probleem maar ik vraag me dus al langer af of er software is die met de V-frees de plaatsen leeg freest waar de vlakfrees niet kan komen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door Ballegooijen »

maar ik vraag me dus al langer af of er software is die met de V-frees de plaatsen leeg freest waar de vlakfrees niet kan komen.
Volgens mij kan dat met Fusion360. Je maakt dan een Derivided operation. Fusion maakt dan een toolpath gebaseerd op het voorgaande toolpath. Ik doe dat regelmatig voor b.v. 3een naambord. Begin ik met een 6 mm frees, dan 4mm, dan 2mm en tenslotte 0.5mm
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door keesfrees »

Die fusion weer, hmmmm :-/
Kan die ook uitspitsen ?
Of wat is een algemene term daar voor ? Ik bedoel met de V-frees schuin door de binnenhoek omhoog/omlaag.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door Kjelt »

Je zou het volgens mij ook met brons kunnen doen.
Je freest de letters in een plaat plastick of ander makkelijk verspaanbaar materiaal.
Maakt er opstaande randen omheen als gietmal.
Dan giet je daar gietwas overheen tot de dikte die je wilt als het gestolt is haal je de plaat er uit, controleert de kwaliteit en werkt foutjes of oneffenheden met de hand bij.
Als je tevreden bent lever je dat "origineel" van was bij de bronsgieterij in.
Die smeren er gips omheen en maken de giet en ontlucht kanalen.
Als het droog is smelten ze de was er uit , stoppen de gipsmal in een bak zand en gieten het brons. Maar ja, het is dan niet fake meer he :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door Ballegooijen »

keesfrees schreef: 11 jan 2020 18:10 Die fusion weer, hmmmm :-/
Kan die ook uitspitsen ?
Of wat is een algemene term daar voor ? Ik bedoel met de V-frees schuin door de binnenhoek omhoog/omlaag.
Ja, dat doet hij met graveren. Dan zie je tijdens het frezen van letters de Z telkens op en neer gaan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door zeeschuim »

Vcarvepro
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door kris blancke »

Ik gebruik Vcarve pro, dus dan zijn we al op de goede weg.

Maar ik ben gewoon om frontplaten te frezen ( gaten en letters graveren ) , dus ik dacht dat het dezelfde procedure was , alleen wat groter en dikker.
Welk materiaal zou ik hiervoor gebruiken, en als het geen ferro is, wat is het alternatief ? mits inkleuren moet dit toch kunnen , nee ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Niet opliggend, maar gewoon inliggend en geen messing/brons maar een of ander kunststof plaat.
Dan wordt het wel heel erg fake, :lol:
in hoeverre is het dan niet gewoon een gegraveerde tekstplaat?

De oplossing is wel een beetje afhankelijk van de hoeveelheid tekst en de gebruikte letter hoogte.

De letters zouden per stuk uitgelaserd kunnen worden uit dun triplex of MDF, vervolgens zou ik de tekst ook even dun op een plaat MDF laseren. Dan letter voor letter deppen in houtlijm en op z'n plek leggen.
De boel zwart lakken, en toplaag even een goudkleurtje geven.
Wel een geduld werkje.

Maar je kunt graveren, hebt een machine en VCarve, waarom maak je hem niet gewoon zoals het orgineel ook is. Zoals eerder al gemeld, begin met een frees 4 of 6 mm vervolgens restmateriaal met frees 2, frees 1 en dan een punt freesje met afplatting 0.3 die alle contourtjes na loopt en uitspitst. Als het heel scherp moet nogmaals met een dunner puntje.

19748
Als dit fake genoeg is, gelaserd in massief karton vervolgens geschilderd. (project presentatie boekje van m'n buurmeisje tijdens haar studie, leek toch aardig op echt preegdruk)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door pa3gmi »

Dit is in V carve pro geen enkel probleem, gebruik kunststof of hout en je kunt met een V frees van 60 graden dit exact namaken. grote vlakken met een vingerfreesje en de rest met de V frees die neemt ook de kleine rondjes mee. daarna de zaak zwart lakken en de bovenzijde met een stug rollertje met goudverf bezetten. Als je het nog mooier wilt hebben met bladgoud.
Dit is echt een gemakkelijk klusje voor V carve pro.

Hier een voorbeeld https://www.vectric.com/support/tutoria ... _Toolpaths
Laatst gewijzigd door pa3gmi op 12 jan 2020 15:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door Sven »

keesfrees schreef: 11 jan 2020 17:47 er software is die met de V-frees de plaatsen leeg freest
F-engrave kan het volgens mij ook.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door Swets »

keesfrees schreef: 11 jan 2020 17:47
hugo stoutjesdijk schreef: 11 jan 2020 17:36hoe strakker (scherpe binnenhoeken) hoe kleiner je freesje.
Met een V-frees kun je prachtige scherpe binnenhoeken maken, de frees beweegt dan met de punt door de binnen hoek omhoog en weer terug. De grote vlakken doe ik dan met een platte frees.
Maar, die komt dan niet helemaal in de binnenhoek, er blijft een kwart rondje staan, in praktijk is dat niet zo'n probleem maar ik vraag me dus al langer af of er software is die met de V-frees de plaatsen leeg freest waar de vlakfrees niet kan komen.
volgens mij zit dat in alle cam software? heet vaak iets van rest of re-....

welke software werk je mee?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: oude gedenkplaat faken

Bericht door kris blancke »

V carve pro
Plaats reactie