Frees newbie, leren door vallen en opstaan (maar tips zijn erg welkom!)

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Frees newbie, leren door vallen en opstaan (maar tips zijn erg welkom!)

Bericht door Tadango »

Ik ben een absolute beginner op het gebied van frezen of verspanen en heb net een eigen compacte CNC gebouwd (met de nodige beperkingen). Het is heerlijk om te zien dat iets werkt soms, maar vaker is het frustrerend als iets er slecht uit komt. Ik probeer graag de budget route te bewandelen vanwege het ehh... budget :) en tijdens het leer proces zie je het verschil in kwaliteit van het gereedschap toch niet echt. Het blijft ook een hobby en mijn standpunt is altijd: Pas als je merkt dat goedkoop materiaal je beperkt, en beseft waarom, dan is duurder materiaal het waard.

Maar goed, frezen... Klinkt niet zo lastig, maar een goed resultaat is niet zo eenvoudig. Mijn simpele machine heeft wat flex in de kop (wordt aan gewerkt, maar zal ook deels blijven) wat het frezen lastiger maakt. Ik probeer nu HPL plaat (6mm) netjes te frezen en ben vooral aan het kijken wat de machine aan kan en wat werkt. Ook qua software ben ik aan het leren (Fusion 360 CAM) maar ik krijg er vaker uit wat ik wil. Waar ik op uitkom bij HPL is ongeveer 5 toeren per mm/min feed voor mijn freesjes (4mm voor nu). Dat snijdt vrij aardig bij 500 mm/min (2500 toeren) en stappen van 2mm diep en levert geen stof maar echt krulletjes. Dit levert alleen een ruwe afwerking (top laag knapt hier en daar een stukje weg) maar het snijvlak aan de zijkant is erg glad en recht. Alleen dat randje..... Mijn volgende test wordt dan een programma met een ruwe pass waarbij ik 0.3mm laat staan. Daarna met hoger toerental op lage snelheid de 0.3mm weghalen in de volledige diepte voor een betere afwerking en nauwkeurigheid. Dit snijdt dan netter maar heter. Ook snijdt een "verser" deel van de frees de toplaag aangezien de onderste 3mm veel meer materiaal hebben gezien.

Dus nu ben ik benieuwd naar jullie opmerkingen tot nu toe. Vermogen van de machine is beperkt dus snelheden ook. Adviezen van 25000 toeren bij een feed van 2500mm/min heb ik helaas weinig aan ;)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Frees newbie, leren door vallen en opstaan (maar tips zijn erg welkom!)

Bericht door Ballegooijen »

Je zou eens kunnen proberen om het materiaal op z'n kop te leggen. Een andere optie is een downcut freesje te proberen. Hiermee wordt het materiaal niet naar boven getrokken maar juist naar beneden gedrukt. Ook een rechte frees (ipv een spiraal) kan een goed resultaat geven.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Frees newbie, leren door vallen en opstaan (maar tips zijn erg welkom!)

Bericht door Tadango »

Omdraaien heeft geen zin: Het materiaal heeft dezelfde afwerklaag aan beide kanten. Downcut voor de eerste 3mm en dan upcut voor de onderste 3mm zou een optie zijn, of een 6mm compressie frees (maar budget versies heb ik nog niet gezien). Ik heb een rechte 4mm frees maar heb nog geen rechte smallere frees voor de scherpere hoeken.

Wat zijn goedkope maar bruikbare freesjes om te kopen in het begin? Rechte freesjes lijken me voor alles behalve metaal een prima keus. Bij de bouwmarkt om de hoek kan ik alleen een 4 en 6 mm versie krijgen.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Frees newbie, leren door vallen en opstaan (maar tips zijn erg welkom!)

Bericht door lordprimoz »

je zou marktplaats een in de gaten kunnen houden of bij bedrijven navragen wat ze met hun verbruikte frezen doen. Mogelijk dat je frezen kan krijgen die voor professioneel gebruik "op" zijn die je in de hobby nog wel effe kan gebruiken.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Frees newbie, leren door vallen en opstaan (maar tips zijn erg welkom!)

Bericht door Grafjan »

Maar met die lage toerentallen kan je ook met snelstaal uit de voeten , is ook goedkoper dan HM
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Frees newbie, leren door vallen en opstaan (maar tips zijn erg welkom!)

Bericht door Tadango »

Afbeelding

Niet heel gek, alleen rookt het wel. Sneller hoor je dat het niet lekker snijdt.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Frees newbie, leren door vallen en opstaan (maar tips zijn erg welkom!)

Bericht door Tadango »

Ik heb een 4mm 45graden freesje binnen en wou eens kijken of de randen van HPL hiermee goed af te werken zijn, dus eens een snelle test gedaan. Lijkt zeker niet slecht voor een eerste poging.

Afbeelding
Plaats reactie