HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door Tolp2 »

Heb laatst een werkstuk gemaakt en ik ben niet heel erg tevreden over het eindresultaat. Volgende problemen:
  • Op sommige plekken laat het HSM (High Speed Milling) zoveel materiaal achter dat de finish pass het materiaal niet weg kon werken;
  • Op sommige plekken is het toolpath zodanig agressief geweest dat teveel materiaal weg wordt gehaald.
Ik denk dat de aanpak te grof is en dat ofwel ik last heb van tool deflection of dat de machine niet stijf genoeg is voor deze aanpak. De parameters die ik gebruik zijn:
  • 6 mm HSS 3 snijder;
  • 10.000 rpm op de spindel (is een Chinese spindel, kan mogelijk zakken tot 6.000 rpm);
  • feed 1.440 mm/min (standaard-waarde uit Fusion360)
  • 5 mm DOC (Dept-of-Cut)
  • 2.6 mm step-over
  • WD40 als smering (walmt wel door de warmte van de spanen)
De spaanders die hiervan afkomen zijn vrij groot (circa 1~2 mm breed en 5 mm lang). De warmte gaat in de spaanders zitten, werkstuk wordt nauwelijks warm.

Ik denk dat ik de snijkrachten van de frees moet verkleinen om de problemen ter verhelpen. Is het dan beter om:
  • de diepte te verkleinen of de step-over te verkleinen
  • de step-over te verkleinen
  • de feedrate te verkleinen
  • combinatie van bovenstaande
Al het advies is welkom!
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door andrefc101 »

Stepover is te lomp, zou hem max op 25 procent zetten. Verder kan je de passes verkleinen als je machine dit te veel vindt.
Moet zeker goed kunnen werken, maar dan in kleinere stapjes!
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door stef110 »

Als je machine geen moeite heeft met deze Woc. Waarom dan niet de stock to leave groter houden en hem dan 2 of 3 finish passes geven?
Wat heb je nu als stock to leave bij de adaptive?

Stef
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door serum »

Kijk eens naar je tolerance en is het in de x/y richting of in de Z? (In het laatste geval, ben je bekend met 'flat area detection'?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door Tolp2 »

stef110 schreef: 26 feb 2020 06:20 Als je machine geen moeite heeft met deze Woc. Waarom dan niet de stock to leave groter houden en hem dan 2 of 3 finish passes geven?
Wat heb je nu als stock to leave bij de adaptive?

Stef
In mijn eerste werkstuk had ik stock-to-leave op 0,1 mm staan (radial), deze heb ik nu vergroot naar 0,5 mm en daarna ga ik twee finish passes doen. De finish passes doe ik met conventional milling.
serum schreef: 26 feb 2020 07:49 Kijk eens naar je tolerance en is het in de x/y richting of in de Z? (In het laatste geval, ben je bekend met 'flat area detection'?
De afwijking is in XY-richting. Hoewel ik in de Z-richting ook wat afwijkingen had, daar bleef wat te veel materiaal staan, zelfs met stock-to-leave op 0,0 mm (axial). Dit kan opgelost worden met óók een finish pass op bodem van de pockets. Wat doet 'flat area detection'?

Bedankt voor de tips tot zover!
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij conventional milling heeft de frees de neiging om naar het werkstuk toe te trekken, bij climb wordt deze juist van je werkstuk weggedrukt waardoor de vering van de frees er niet voor kan zorgen dat je door de maat heen gaat.
(je kunt je bijna niet voorstellen hoeveel zo'n frees nog wil veren, vooral als er een mooi stukje werk in de buurt zit wat niet mag beschadigen :lol: en dan kan 0.1 inderdaad wat aan de krappe kant zijn )
Het is wel machine afhankelijk of je climb toe kan passen, bij teveel backlash kan de boel gaan klapperen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door ruudpg »

Ik heb zelf slechte ervaringen met 6mm HSS 3-snijders, deze lopen telkens vol, na overstap naar 2-snijders heb ik daar haast geen last meer van, ook vind ik je feed van 1440 mm/min best fors, ik heb met 12.000 rpm een feed van rond de 600mm/min, ik zal een hogere feed toch eens gaan uitproberen!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door serum »

Ja, 10000rpm is trouwens aan de hoge kant voor een 6mm hss frees,
Wat doet 'flat area detection'?
Bij een adpaptive stel je een stepdown in en een fine stepdown. Met die stepdowns freest hij in de Z richting je werkstuk af met inachtneming van je stock to leave (standaard 0,5/0,5 radiaal/axiaal) . Als je nou een vlak hebt ingesteld dat niet precies binnen deze stepdowns past, dan rond hij dit af naar boven. Als je flat area detection aanzet, kijkt hij dus bewust naar 'flat area's' en gaat er (binnen de ingestelde tolerantie) mee om.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door Tolp2 »

Allen bedankt voor de feedback. Uiteindelijk is het onderdeel redelijk tot goed gelukt, met de volgende aangepaste parameters:
  • Step-over 25% (1,5 mm)
  • Axial and radial stock-to-leave 0,5 mm, vervolgens clean-up passes om dit te verkleinen tot 0,1 mm
  • Finishing pass twee keer uitvoeren
Wat nog beter kan is dat Mach3 i.c.m. PoKeys nog wat problemen geeft op de PC. Hierdoor loopt het programma erg hakkerig, en dit is te zien in het product. Bij veel kleine lijnstukjes treedt dit met name op; dus vooral bij de toolpaths die Fusion360 genereert voor HSM. Wat er gebeur, is dat ergens de communicatie hapert en tussen de accelaratie fase en de constante snelheid fase een kleine pauze zit :evil: .
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door FSSF »

Juist met adaptive toolpaths wil je een flinke DOC en een kleine step over, doc mag dus nog wel wat meer en je step over zou ik nóg wat lager inzetten dan 25%. In mach3 kun je ergens in de general config instellen hoeveel regels die ''vooruit leest''. Misschien dat dat je probleem wat verhelpt(denk het niet maar proberen kan altijd). Ik heb dat probleem met 3d/2,5d werk namelijk ook wel bij mijn machine en nog niet echt dé oplossing gevonden. Bij mij overigens niet zichtbaar bij het eindresultaat maar het haperen boven een bepaalde snelheid klinkt bekend.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door andrefc101 »

Tolp2 schreef: 26 feb 2020 22:00 [*] Step-over 25% (1,5 mm)
Dat is idd de grote kracht van een adaptive toolpath, stepover laag, diepte mag echt wel 2 of 3D en feed en toerental lekker hoog!
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door Tolp2 »

Dit is dan het eindresultaat, nogmaals dank:
20053


andrefc101 schreef: 26 feb 2020 22:47
Tolp2 schreef: 26 feb 2020 22:00 [*] Step-over 25% (1,5 mm)
Dat is idd de grote kracht van een adaptive toolpath, stepover laag, diepte mag echt wel 2 of 3D en feed en toerental lekker hoog!
De Pocket heeft een diepte van 9 mm, dus heb het nu gedaan in twee passes. Ik denk dat ik voor het volgende project eens ga proberen om dit te doen in één pass. Als ik dan de stepover verlaag naar 15% ben ik theoretisch nog steeds sneller klaar en wordt het hele freesje gebruikt en niet alleen het puntje.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door andrefc101 »

Tolp2 schreef: 27 feb 2020 09:45k denk dat ik voor het volgende project eens ga proberen om dit te doen in één pass. Als ik dan de stepover verlaag naar 15% ben ik theoretisch nog steeds sneller klaar en wordt het hele freesje gebruikt en niet alleen het puntje.
Zo is het, je begrijpt hem helemaal ;-) Stepover lekker laag, diepte in een keer en lekker veel gang! En dan axiaal wat laten staan (0.2mm) en even een rondje erom heen!
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HSS in 6082 T6 Aluminium - Fusion360

Bericht door Tolp2 »

OM even terug te komen op het issue van schokkerig bewegen in Mach3: dit kwam door de combinatie van Fusion360 en de instellingen van Mach. Op een of andere manier stond Mach op exact stop (en die doet wat je denkt dat hij doet) en Fusion produceert een bak met kleine lijntjes. Aan het eind van ieder lijntje stopt Mach dus in deze modus. Probleem opgelost door Mach in Constant Velocity modus te zetten en het vervelende gedrag is weg...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie