Advies wisselplaat 90 graden frees

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door thebigbozz »

Heren,

Via het interessante aanbieding topic kwam ik op de site van cutwel.co.uk.
Daar zag ik een mooie Korloy Alpha mill van 16 mm met APMT11 voor een voor mij respectabele prijs. link
Echter bij het punt van bestellen kom ik er achter dat ze niet buiten GB versturen. :roll:
Nog even een mailtje er aan gewaagd maar nee.

Toen maar even in de Europese unie gezocht, maar lijkt op een paar wazige sites na niet beschikbaar voor een vergelijkbare prijs.

Nu is de vraag hebben jullie nog aanbeveling/suggesties of nog beter; ervaringen met een goede vergelijkbare wisselplaat frees die niet gelijk de hoofdprijs kost.
het liefst met een weldon opname maar een andere compacte, economische (en directe SK40) opname zou ook goed zijn.

Zoals ik al aangaf van rond de 16mm en met min 2 platen. Het mooiste zou zijn APMT11 (want daar heb ik er al een aantal van) maar als jullie betere inserts weten wil ik daar ook wel in investeren. Koelkanalen zijn niet nodig.
Het budget is rond de 100 euro voor weldon opname of 150 voor direct. (exl wisselplaten)

Groeten,

Mark
Laatst gewijzigd door thebigbozz op 08 apr 2020 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door javanree »

CTCTools heeft zulke dingen , heb er paar maal naar tevredenheid dingen besteld
http://www.ctctools.biz/indexable-milling-cutters/
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door thebigbozz »

Die hou ik in gedachten.
Echter heb ik het idee dat het hier om alibaba/AliExpress frezen gaat.
Zoek eigenlijk iets meer kwaliteit.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door Caesar »

Ik was degene met die tip van Cutwel. Ik was niet op de hoogte dat ze niet buiten ik versturen.

Ik ga sowieso een bestelling plaatsen en dan naar mijn uk adres; als je wil kan ik die er wel bij bestellen. Ik meen dat ik de 24mm variant hebt, werkt super goed.

Gaat wel even duren voordat je hem dan hebt want ik zal niet terug zijn uit de ik voor halverwege mei. Misschien kan ik hem nog wel zelf dan vanuit ui naar je sturen
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door thebigbozz »

Ik ga je een pb sturen.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door Danny »

Waarschijnlijk ook Chinese kwaliteit. De kwaliteit van de wisselplaatjes is echter belangrijker dan die van de frees zelf.
https://www.hugoschipper.nl/verspaning/ ... rezen.html
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door thebigbozz »

Danny schreef: 07 apr 2020 23:18 De kwaliteit van de wisselplaatjes is echter belangrijker dan die van de frees zelf.
Ik weet niet of dat ik het daar mee eens ben.
Eerder heb ik een AliExpress houder gehad. Die kon de aanbevolen snijgegevens niet aan. (brak gewoon af) 10mm dat dan weer wel.
Ook met draaibank wisselplaatbeitels merk ik weldegelijk verschil in een respectabel merk of Ali kwaliteit.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door assink »

Voor een draaibeitel maakt het niet zo veel uit, maar voor een wisselplaatfrees moeten de zittingen allemaal wel gelijk zijn wil je een beetje een goed resultaat hebben.
Ook moet de insert goed gepositioneerd zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door DaBit »

Die houders van CTCTools doen het best aardig, zeker als je een setje Kennametal/Sandvik/etc. wisselplaatjes van Ebay af trekt.
Perfect zijn ze niet; als je in stapjes omlaag gaat voel je de ribbels. Maar aangezien ik ze voornamelijk gebruik voor voorfrezen is dat in mijn geval wel acceptabel. Je kunt er een beste hoeveelheid materiaal mee verspanen per aan snijmateriaal gespendeerde euro, en je kunt er ook aardig diep mee komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door spinningwheels »

De link van TS werkt niet .
Dus wat zoek je
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door javanree »

Denk ook dat je realistisch moet zijn, met zo'n budget vallen alle grote kwaliteitsmerken af. Bijvoorbeeld Hogetex zit ook al op 150 Euro ex BTW voor een Weldon 16mm en dan is het zeer waarschijnlijk nog steeds Aziatische import.

Ik heb destijds wat VHM freesjes en een paar draaibeitels gekocht bij CTCTools, kwaliteit was beter dan de dump troep op eBay maar het was geen Sandvik/Stellram oid. Alle waar naar zijn geld.
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door thebigbozz »

spinningwheels schreef: 08 apr 2020 10:30 De link van TS werkt niet .
Dus wat zoek je
Link is gefixed
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door thebigbozz »

javanree schreef: 08 apr 2020 10:40 Denk ook dat je realistisch moet zijn, met zo'n budget vallen alle grote kwaliteitsmerken af. Bijvoorbeeld Hogetex zit ook al op 150 Euro ex BTW voor een Weldon 16mm en dan is het zeer waarschijnlijk nog steeds Aziatische import.
Aziatische import hoeft ook niet slecht te zijn. Het gaat mij vooral omdat van die AliExpress frezen die 2 tientjes inclusief wisselplaten kosten en dan in Nederland voor 5 tientjes worden verkocht. Dan kan ik ze beter zelf kopen op Ali.
Daarom zoek ik iets er tussen in. Kijk, ik verdien er geen geld mee en is gewoon hobby. Dan vind ik 300 euro voor een wisselplaat frees net effe te gek.
Vergelijk het met Vertex ook Aziatisch (taiwan?). Die hebben dan geen frezen maar als voorbeeld. Die hebben mooie freesklemmen voor een prijs die een hobbyist nog kan veroorloven.
Alle waar naar zijn geld.
100% mee eens
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Advies wisselplaat 90 graden frees

Bericht door javanree »

thebigbozz schreef: 08 apr 2020 11:47 Aziatische import hoeft ook niet slecht te zijn. Het gaat mij vooral omdat van die AliExpress frezen die 2 tientjes inclusief wisselplaten kosten en dan in Nederland voor 5 tientjes worden verkocht. Dan kan ik ze beter zelf kopen op Ali.
Daarom zoek ik iets er tussen in. Kijk, ik verdien er geen geld mee en is gewoon hobby. Dan vind ik 300 euro voor een wisselplaat frees net effe te gek.
Helemaal duidelijk. Mijn beperkte ervaring is dat CTCTools precies in dat midden segment zit. Semi-prof spul wat je ook als zodanig kunt inzetten en net een stap hoger dan de Ali dingen. Maar met wisselplaat frezen heb ik bij hen geen ervaring.

Trouwens, Vertex is volgens mij ook alleen maar een dozenschuiver, mijn HBM model 26 klem die ik paar jaar terug kocht is EXACT gelijk aan een Vertex V4 klem , alleen van net iets mindere kwaliteit. Ik heb het idee dat er een grote fabriek is die die dingen maakt, het beste gaat naar merk X (als iemand weet wie X is hoor ik het graag :mrgreen: ) , Vertex koopt de 2e keus (alles net op randje binnen specs , zie de video van This Old Tony), een HBM koopt alles wat net buiten die specs zit en het echte schroot verdwijnt via vage handelaartjes op eBay / Ali
Plaats reactie