Welke frezen?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Roadrunner777
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 apr 2020 13:46

Welke frezen?

Bericht door Roadrunner777 »

Hallo,

Ik heb bijna mijn machine klaar maar ben nog een complete newbie ;)
Mijn router is een Makita RT0700C,dus heb standaard de 6 en 8mm shaft voor te gebruiken...
De vraag is nu welke frezen heb ik nodig om te beginnen? ik ga vooral frezen/graveren in MDF en in gesneden boomstronken
Heb al veel forums gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer, heb je carbide nodig of HSS?
Wat onmisbaar zou zijn is een V slot frees van 60 of 90 graden maar wat dan nog?

alvast bedankt,
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Welke frezen?

Bericht door mark3 »

Standaard houtfrees gebruiken, kijk eens bij ecotools.
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Welke frezen?

Bericht door JoepS »

Wat mark3 zegt!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke frezen?

Bericht door serum »

Ik zou een setje 2 snijders met rechte snijders bestellen op alie. 6mm, doosje van 10 stuks kosten niet veel. Zoek eens op carbide engraving 8mm of 6mm op alie. Er zijn tapse bolkopfreesjes die weer erg geschikt zijn voor 3d werk in massief hout. (Liefst met rechte tanden)

En misschien een 6 of 8mm downcutter.

Die frezen van ecotools zijn ook prima, maar kunnen de spanen iets minder makkelijk kwijt door de dikkere, slappere hss ziel van de frees. (Die ingezette tanden van die frezen zijn wel weer van carbide. (Doorgaans een lagere kwaliteit dan de vol carbide frezen).
Roadrunner777
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 apr 2020 13:46

Re: Welke frezen?

Bericht door Roadrunner777 »

serum schreef: 01 mei 2020 10:33 Ik zou een setje 2 snijders met rechte snijders bestellen op alie. 6mm, doosje van 10 stuks kosten niet veel. Zoek eens op carbide engraving 8mm of 6mm op alie. Er zijn tapse bolkopfreesjes die weer erg geschikt zijn voor 3d werk in massief hout. (Liefst met rechte tanden)

En misschien een 6 of 8mm downcutter.

Die frezen van ecotools zijn ook prima, maar kunnen de spanen iets minder makkelijk kwijt door de dikkere, slappere hss ziel van de frees. (Die ingezette tanden van die frezen zijn wel weer van carbide. (Doorgaans een lagere kwaliteit dan de vol carbide frezen).
Kan je eventueel een link plaatsen van bovengenoemde snijders bij Ali? dan weet ik waar ik naar op zoek moet (prijs maakt niet uit zolang ik maar het model kan zien)
alvast bedankt!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke frezen?

Bericht door serum »

Plaats reactie