Begin maken voor uitkameren in POM

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 08 mei 2020 08:23 Ah, geen ingebouwde functie dus maar code om 'm programmeren.
Oh, je kunt er best een G12 ofzo van maken als je dat perse wil hoor. Je kunt aardig wat ongebruikte G- en M-codes eigen functies geven. Deed ik destijds op de 3D-printer ook om het Marlin/reprap G-code smaakje te snappen.
En spiraal naar buiten is neem ik aan beter dan een serie cirkels als het om snelheid gaat?
Yup.

Voor je potgaten en startgat kun je trouwens wel gewoon in een spiraal naar beneden:

Code: Selecteer alles

G90 G90.1			; Absolute coordinaten voor zowel XYZ als IJK.
G0 X-2 Y0 Z2		; Beginpunt
F1500
G2 I0 J0 Z-10 P5	; Spiraal naar Z=-10, 5 rondjes, center op (0,0), we beginnen op (-2,0), dus een circel van d=4mm. Met frees 6 dus een gat van 10mm. 
G2 I0 J0 Z-10 P1	; Bodem vlak
G1 X0Y0
G0 Z2
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door hobbybob »

Gaaf, weer wat geleerd.
is er een handig manier om dit in Mach3 te doen, zo'n spiraal of moet je altijd dit stukje code editen ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door DaBit »

Oei, daar zal een van de Mach3-experts antwoord op moeten geven vrees ik..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door Dingenman »

Misschien dat dat beter gaat met de geheel omsluitende bekken.
Ook misschien een punt: het kan zijn dat ik volledig verkeerd werk met de boorbeitel. Ik heb nog nergens kunnen vinden hoe het hoort.
Met een Iscar boorbeitel is het echt wel snel werken..!
Kijk maar even vanaf 33:50 naar dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=lsSBKUMT5Ew
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door DaBit »

Da's ook mijn ervaring. Beitel radiaal een mm of 3 laten pakken en per omwenteling 0,3-0,5mm opschuiven gaat knap hard. Kan ik nauwelijks tegenop frezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie