Begin maken voor uitkameren in POM

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door Sven »

In de meeste video's die ik zie wordt het ingedoken door de frees een spiraalbaan te laten maken tot ie de bodem heeft bereikt.
Is dat omdat die manier voor elke frees te gebruiken is?

Of is het gewoon de snelste manier om materiaal te verwijderen, en is boren met de frees verhoudingsgewijs gewoon minder snel?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door Zee&Zee »

Heel kort door de bocht; frezen zijn niet gemaakt om te boren, daarom heb je boren :mrgreen: houdt twee maar eens naast elkaar, of kijk eens een YouTube filmpje over boorgeometrie en wat er gebeurd met spanen onderin je gat etc.

Plungen kan, maar is voor de meeste frezen qua geometrie en snijbelasting (en voor de spindels lagers ) geen fijne belasting, vandaar daar dat gerampt als het ff kan, scheelt je veel geld, kost je klein beetje je tijd.
Uiteraard zachter materiaal is ook minder belastend, maar dan krijg je weer het smeer effect op de kop van je frees etc.

Let wel, er zijn hier mensen die je er ongetwijfeld veel meer over kunnen vertellen, ik doe het CNC gedeelte erbij...maar ik heb het in het begin wel eens wat testjes gedaan uit interesse, die bovenstaand enkel bevestigden.
CNC you later
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door Ferry »

Meeste frezen snijden niet of nauwelijks precies in het centrum, daardoor veel sneller last van warmte ontwikkeling, en daardoor risico van vast smeltende spaantjes en/of vol lopen van je frees.

Als je in een helix naar beneden gaat snijd je voornamelijk met de zijkant van je frees ipv met de onderkant, dit verspaand duidelijk beter.
Beste benadering in kunststof(althans mijn ervaring dan althans) in spiraal naar stapdiepte en dan alle materiaal op die diepte wegnemen, daarna volgende diepte stap tot je op de einddiepte bent aangekomen, evt nog een finish pass erachteraan warin je nog een paar tienden weghaalt op volle diepte om zodoende een betere oppervlaktekwaliteit te krijgen.

Belangrijkste bij het frezen in bijna elke kunststofsoort is er voor zorgen dat je spanen weg zijn voordat ze nog een keer gefreesd worden, dit geeft alleen maar warmte en meer slijtage aan je gereedschap. Vaak is een flinke straal perslucht meer dan voldoende.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door Sven »

Duidelijk mannen, dank!

Ik laat de eerder geprogrammeerde helix staan ;)

Goh, terwijl ik dit schrijf, vervolgvraag:

Het uitkameren dat ik wil doen is voorwerk, het hoeft niet zo zuiver.
Daarna gaat het in de "draaibank" verder.
Het gaat hier om 50 mm pomstaf dat uitgekamert wordt tot binnendiameter 24 mm, opgespannen in een 4klauw.

Ik had nu gepland om na het plungen op de bodem cirkelbanen te maken tot het gat op maat is, is 40 mm diep rond 24.
Als alternatief kan ik ook een grotere helix maken, telkens een freesdiameter meer.

De eerste optie geeft de langste levensduur omdat ik de hele lengte van de frees gebruik.
Maar is een paar helixen doen misschien de snellere manier om staf te veranderen in spanen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In linux kun je toch spiraalsgewijs naar buiten. Dat zou ik doen na eerst met een helix op diepte te zijn gegaan. Kleine spaanbreedte met een flinke hoge voeding.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door serum »

Hoe diep moet je hem uitkameren? en doe je het op 1 diepte?


Net even in de CAM gekeken van een recent project;
ik plunge in 10mm POM met een 4mm 1 snijder gewoon naar beneden met 1400 mm/min. En frees het op 7 8000 mm/min, als de spanen goed weg kunnen. Bij een spiral out zat ik op 10mm diepte op 4000mm/min (alles op 18000rpm)

Als je een spiral down doet, zorg dan dat je op een graad of 4 aan stijging van je spiraal zit. Wat enorm helpt is om de spiral zelf ook conisch te laten lopen; spanen kunnen dan veel beter weg bij de eerste passes en bij het 'induiken'.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door Grafjan »

Ferry schreef: 07 mei 2020 16:46 Meeste frezen snijden niet of nauwelijks precies in het centrum, daardoor veel sneller last van warmte ontwikkeling, en daardoor risico van vast smeltende spaantjes en/of vol lopen van je frees.

Als je in een helix naar beneden gaat snijd je voornamelijk met de zijkant van je frees ipv met de onderkant, dit verspaand duidelijk beter.
Beste benadering in kunststof(althans mijn ervaring dan althans) in spiraal naar stapdiepte en dan alle materiaal op die diepte wegnemen, daarna volgende diepte stap tot je op de einddiepte bent aangekomen, evt nog een finish pass erachteraan warin je nog een paar tienden weghaalt op volle diepte om zodoende een betere oppervlaktekwaliteit te krijgen.

Belangrijkste bij het frezen in bijna elke kunststofsoort is er voor zorgen dat je spanen weg zijn voordat ze nog een keer gefreesd worden, dit geeft alleen maar warmte en meer slijtage aan je gereedschap. Vaak is een flinke straal perslucht meer dan voldoende.
Niks snijd eigenlijk echt in het midden, de snijsnelheid is daar nagenoeg nul, kijk maar als je iets afvlakt op een draaibank, helemaal in het midden ben je gewoon materiaal aan het wegduwen. Dat geld voor frezen en zelfs bij boren ook zo.Ik heb ooit gehoord dat een 2snijder met 1 tand over het hart van de frees snijd. Maar als je het goed bekijkt: dat gedeelte wat over het hart zou moeten snijden, draait dan volgens mij de verkeerde kant op. Een wring partij dus. Maar vroeger was het moeilijk om schroefvormig naar beneden te frezen op een conventionele machine. Dus kon je niets anders.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door DaBit »

Ik zou ook naar volle diepte gaan met een graad of 5 op de spiraal en dan in een spiraal naar buiten. Gaat in pom knap vlot.

Maar als je toch moet draaien, waarom dan niet alles?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door Sven »

Er zit inmiddels een flinke geschiedenis in dit werk, het kan goed zijn dat ik ben blijven hangen in oude methodes die met latere verbeteringen overbodig geworden zijn.

De belangrijkste om uit te kameren met de frees ipv draaien is dat het uitdraaien verhoudingsgewijs de meeste tijd kost, en veel inspanning kost omdat ik er bij moet blijven staan, als de spanen zich ophopen wordt/werd de boel uit de klauw getrokken.
Dit de hele dag doen is gewoon niet lekker werken.

Misschien dat dat beter gaat met de geheel omsluitende bekken.
Ook misschien een punt: het kan zijn dat ik volledig verkeerd werk met de boorbeitel. Ik heb nog nergens kunnen vinden hoe het hoort.

Maar dan nog, als ik sneller uit kan draaien dan blijven de spanen een probleem. Bij uitfrezen zijn ze ongeveer 40 mm lang, afzuiger er op, in de zak. (Utopie?)

En ik wil leuk spelen met het werk van een forumlid :)

Die spiraal in linuxcnc, hoe zit dat?
Toch geen ingebouwde functie? 'k heb niks kunnen vinden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 07 mei 2020 22:20 Die spiraal in linuxcnc, hoe zit dat?
Toch geen ingebouwde functie? 'k heb niks kunnen vinden.
Geen idee, maar ik ben het ooit tegen gekomen, en vond het wel handig, en daardoor onthoud je het.
Maar misschien kun je hier iets uit halen:
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?G12-13
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door Sven »

Ah, geen ingebouwde functie dus maar code om 'm programmeren.

En spiraal naar buiten is neem ik aan beter dan een serie cirkels als het om snelheid gaat?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door Linki »

Sven, is het voor jou niet handig om NativeCAM hiervoor te gebruiken?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 08 mei 2020 08:23 Ah, geen ingebouwde functie dus maar code om 'm programmeren.

En spiraal naar buiten is neem ik aan beter dan een serie cirkels als het om snelheid gaat?
Ja, met een serie cirkels moet er toch steeds een dwars verplaatsing plaatsvinden die de frees weer anders in het materiaal drukt. Met die spiraal is het bijna 1 continue schil die je uit pelt.
Alleen de laatste omwenteling bouwt hij af naar spaandikte 0 om bij de cirkel te komen.
Dat moet op jouw machine met een behoorlijke snelheid kunnen lijkt me.

Het lijkt allemaal een beetje op de techniek van adaptive clearing, kleine aanzet in de breedte (ae), in verhouding tot de frees, daardoor kan de spaan heel goed weg en kun je een hogere aanzet lopen zonder kans dat de boel volloopt. Freest wel lekker betrouwbaar.
(die adaptive clearing zou voor mij een van de (weinige) redenen kunnen zijn om over te stappen op CAM)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Begin maken voor uitkameren in POM

Bericht door Sven »

Hier een filmpje van het uitkameren van de potgaten van de taartbekken:

https://www.youtube.com/watch?v=TxXON5A_idc
Op de grotere diameters kan het misschien nog wat sneller maar deze kleine maat lijkt de max, feed is ongeveer 1000.

@Linki:
De keren dat ik het probeerde te installeren gaf het onbevredigend resultaat.
Nu heb ik het geloof ik wel maar zit het niet geintegreerd in linuxcnc dus ik vergeet het gewoon.
En heel hard heb ik het niet nodig.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie