Dibond frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
terlouw
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 apr 2020 11:06

Dibond frezen

Bericht door terlouw » 22 mei 2020 10:13

Hoi allen,

Ik vroeg me af wat voor frezen ik het beste kan aanschaffen voor het maken van V-groeven in Dibond. Ik wil hiervoor zowel er doorheen frezen als graveren. Voor het eerste dacht ik aan een eensnijder en voor het tweede zat ik te denken aan zoiets https://www.cmtonline.nl/cmt-12-7-mm-v- ... -8-mm.html (moet exacte diameter nog bepalen). Is dit een goed plan? En zijn er nog goedkopere alternatieven die net zo goed zijn? Ook vroeg ik me nog af of ik zowel HSS, HM als VHM kan nemen of dat dit niet allemaal kan.

Alvast bedankt voor de reacties.

keesfrees
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen
Contacteer:

Re: Dibond frezen

Bericht door keesfrees » 22 mei 2020 12:54

Dit spul wat ook ander andere merk namen kent is geen moeilijk materiaal nmi.
Voor V-groeven voor buigen zijn er frezen met een afgeplatte punt, en dan ook nog soms iets overhaaks.
Maar je kunt ook een scherpe frees gebruiken en dan 2 groefjes trekken, niet door, ietsje naast elkaar.
Ik kies graag voor een wisselmes uitvoering, handiger en goedkoper, op den duur.
Voor graveren gebruik ik graag een scherper freesje, kleinere tophoek, mooier resultaat en minder last van hoogte verschillen.
Ik heb een houder waar beide mesjes inpassen, van jso-trasco (of hoe heet "tegenwoordig").

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4009
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Dibond frezen

Bericht door Ballegooijen » 22 mei 2020 16:38

Ik doe Dibond altijd met een 2mm 1-snijder. Dat gaat prima.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Plaats reactie