Sporen van tabs vermijden.

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Ballegooijen »

Ik maak nogal eens gebruik van tabjes om het werkstukje op zijn plaats te houden. Echter zo'n tab laat bij mij altijd een spoor na in de zijkant van het materiaal. Is er een manier om dit te voorkomen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door benkr »

Natuurlijk, gewoon geen tabjes gebruiken.
Ik probeer eigenlijk altijd of de machineklem te gebruiken, of ik schroef de delen op een houten ondergrond vast, desnoods maak ik daar extra gaten voor, of ik neem de stockmaat zoveel groter dat ik in die overmaat mijn schroeven kwijt kan. Heel soms krijgt de frees dan een aanvaring met zo'n schroef en meestal komen ze daar beiden niet ongeschonden uit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Kjelt »

Wat voor beschadiging, krasjes of deuk?
Bij kras zou je een papieren stukje tissue kunnen proberen tussen tab en stock ?
Bij een deuk is het materiaalvervorming en dat is denk ik een combinatie van veel kracht op een klein oppervlakte van een materiaal dat harder is dan het opgespannen materiaal.
Dit lijkt me lastig te voorkomen behalve of een grotere oppervlakte te nemen waardoor je het relatief minder hard hoeft vast te draaien of een zachter materiaal voor de tab te nemen dan het op te spannen materiaal. Bv POM of hout voor hout, en aluminium voor aluminium.
Maar dit verzin ik ter plekke, geen ervaring mee.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door benkr »

Kjelt, je moet denk ik even opzoeken wat een tab is, dan begrijp je de vraag beter denk ik.

In principe laat je op bepaalde plekken een heel klein bruggetje materiaal staan zodat loskomende delen niet in het freespad kunnen komen op het moment dat je iets door freest, geregeld geeft dat een flinke klap of zelfs een flink beschadigd werkstuk en een kapotte frees.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Kjelt »

Oh excuus ik ben in de war met een opspan- kikker denk ik.
Ignore mijn bericht aub :oops:
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Portje »

En op het moment dat de frees dat tabje over moet gaat hij ff omhoog en heeft geen weerstand, zou dat slingertje daar van komen.

ik weet niet, ik ben ook maar een leek.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Sven »

In hout kan je met een down cut freesje zoveel zaagsel, eh, freessel in de sponning hebben liggen dat alles op zijn plek blijft.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Geldof »

Ik heb dit ook maar als je "stock to leave" gebruikt en 0,2 laat staan dan kan je met de finishing pass dit weg halen en ben je van de streepjes af.
Het nadeel is dan wel dat je met de finishing pass ook je taps meeneemt en je het werkstuk vast moet houden/klemmen ofzo maar er is meestal wel een gat waardoor dit lukt.
Click buy play
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door janplastiek »

dit had ik ook wel eens, nu zo opgelost
ik gebruik tijdens het voorfrezen ook tabs, omdat hier toch de krachten op komen, met de finiseerpas loop ik de omtrek nog na met enkele 10den en laat ik in de hoogte ook enkel tienden staan, deze kan je met een cuttermes later los snijden en met een afschuinfreesje is het randje weggewerkt, de hoek mooi afgebraamd en geen littekens meer van de tabs
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij zijn er een paar oorzaken van die zichtbaarheid.
Hoe haal je het tabje alsnog weg en wat gebeurt er wanneer je frees het materiaal in duikt.
Dat weghalen van het tabje doe je op een andere manier dan de orginele freesbaan, en zal je altijd blijven zien, zolang je niet de hele contour met dezelfde methode nabewerkt.
Wanneer je het tabje weghaald met dezelfde maatvoering als je gefreesde baan en er is nog een lijn zichtbaar, heeft de frees bij induiken dus teveel verspaand, dit gebeurt volgens mij altijd (afhankelijk hoe kritisch je bent) en kun je niet voorkomen. En wat weg is krijg je niet meer terug.
Eigenlijk zou je bij een tabje dus ook een lead-out en lead-in moeten doen, maar dat moet dan in het systeem van het CAM pakket zitten.
Ik denk dat het voor en na-frezen wel uitmaakt omdat bij de nabewerking de verspaning bij induiken veel minder is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef: 09 jun 2020 09:47 dit had ik ook wel eens, nu zo opgelost
ik gebruik tijdens het voorfrezen ook tabs, omdat hier toch de krachten op komen, met de finiseerpas loop ik de omtrek nog na met enkele 10den en laat ik in de hoogte ook enkel tienden staan, deze kan je met een cuttermes later los snijden en met een afschuinfreesje is het randje weggewerkt, de hoek mooi afgebraamd en geen littekens meer van de tabs
Dit is eigenlijk de mooiste methode.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door janplastiek »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 jun 2020 10:01
Dit is eigenlijk de mooiste methode.
ooit geleerd van een oude wijze man (BM64 Philips Turnhout), hij is in april jammer genoeg overleden.
zijn eerste woorden tegen mij waren, vergeet alles wat je op school leerde, en luister naar de ervaringsdeskundigen hier in de werkplaats, ik ben niet alles vergeten van op school, maar ik ben nog steeds blij dat ik toen naar de oudere collega's geluisterd heb. ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Portje »

Eigenlijk lees ik nog steeds het antwoord niet op de vraag.
Alles wat als oplossing aangeboden wordt is extra handelingen of achteraf bewerken.
De vraag was hoe te voorkomen....
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portje schreef: 09 jun 2020 12:13 Eigenlijk lees ik nog steeds het antwoord niet op de vraag.
Alles wat als oplossing aangeboden wordt is extra handelingen of achteraf bewerken.
De vraag was hoe te voorkomen....
Nou, ik lees 'voorkomen van die aantekening', niet dat het door kabouterjes moet moet gebeuren waar je geen omkijken naar hebt, tabs zullen altijd verwijderd moeten worden. Maar iedereen interpreteert een vraag verschillend.
Janplastiek's methode die die van een oude leermeester heeft, is de enige foutloze, als je met een gebroken kantje van een paar tiende kunt leven. Ik pas het bij aluminium nog wel eens toe, zonder tabjes frezen, gewoon de hele contour 0.1 te ondiep. (dat valt nog tegen om los te krijgen zo sterk is dat) Met een 45graden freesje met kopieer rolletje frees je daar doorheen en is je product netjes.
En ik had al aangehaald met een lead out en lead in te werken, de aantekening zit dan buiten de maatvoering van de tab, die toch ook weggehaald moet worden.
Ik heb dus al minstens 3 oplossingen gelezen. (antwoorden als: veel stabielere machine en beter gereedschap heeft ie niet zoveel aan)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie