Sporen van tabs vermijden.

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door serum »

Wat ik vaak doe (ipv tabjes) is op de vacuumtafel 0,1mm radiaal en axiaal laten staan; deze bij de laatste pass weghalen. Werkt niet voor werkstukjes van 10x10mm, maar voor werkstukken vanaf 100x100 zeker. (en daaronder ook, afhankelijk van je onderdruk). En met vacuum heb ik het niet over een stofzuiger 800mbar abs vacuum, maar meer richting de 50mbar abs.

Daarnaast heeft Fusion de mogelijkheid voor 3 hoekige ipv rechthoekige tabs; dat werkt al beter. Zeker als je machine vlot accelereert, hij loopt dan op volle snelheid langs/over de tabs en je freesbeeld leidt er nauwelijks onder. (muv de krassen op je frees, die lopen keurig parallel met de geometrie van je driehoekige tabje. Tabs hoeven ook nauwelijks hoogte te hebben. Ik vind tabs persoonlijk geen oplossing. Heeeeeeel sporadisch gebruik ik ze voor kleinere werkstukjes of om andere redenen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Portje »

haha,
tja Hugo
maar volgens mij is voorkomen ánders als genezen.
laat maar, ik ben aan het kullen, grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portje schreef: 09 jun 2020 13:25 laat maar, ik ben aan het kullen, grin
Ja, die behoefte krijg je onderhand wel. Dat jezelf coronaproof bezighouden begint wel een beetje eentonig te worden. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door serum »

Portje schreef: 09 jun 2020 13:25 haha,
tja Hugo
maar volgens mij is voorkomen ánders als genezen.
laat maar, ik ben aan het kullen, grin
Had ik je toch goed ingeschat. Ik dacht al dat je d'r een lolletje van maakte.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Portje »

idd,

als therapie ga ik maar het gammele onderstel van het groene ei vervangen.
met profielen 90x90 en 45x90
een mooi blad erop en zwenkwielen eronder en hup, pizza's bakken
https://ibb.co/VJ9YD2k
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door serum »

In jouw hoofd gaat het onderwerp ook al heel lang niet meer over tabs.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Portje »

tabs ?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 jun 2020 13:12 Janplastiek's methode die die van een oude leermeester heeft, is de enige foutloze, als je met een gebroken kantje van een paar tiende kunt leven. Ik pas het bij aluminium nog wel eens toe, zonder tabjes frezen, gewoon de hele contour 0.1 te ondiep. (dat valt nog tegen om los te krijgen zo sterk is dat) Met een 45graden freesje met kopieer rolletje frees je daar doorheen en is je product netjes.
Nu valt hier ook een kwartje.
Wat wil het geval ik haal vaak restanten toolingplate bij Theunissen, allemaal kleine reststukken van de machinebouw uit de omgeving.
Nu had ik laatst leuke driehoekige stukken van 12mm maar daar zat dus een vlijmscherpe rand aan, dunner als een soepblik deksel maar dikker als aluminiumfolie.
Bij alle stukken! Valt nog niet mee om dat er snel en mooi te verwijderen maar nu begrijp ik waarom. Ik zie het niet vaak moet ik zeggen, alleen bij deze driehoekige stukken.

21134
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 09 jun 2020 14:57
hugo stoutjesdijk schreef: 09 jun 2020 13:12 Janplastiek's methode die die van een oude leermeester heeft, is de enige foutloze, als je met een gebroken kantje van een paar tiende kunt leven. Ik pas het bij aluminium nog wel eens toe, zonder tabjes frezen, gewoon de hele contour 0.1 te ondiep. (dat valt nog tegen om los te krijgen zo sterk is dat) Met een 45graden freesje met kopieer rolletje frees je daar doorheen en is je product netjes.
Nu valt hier ook een kwartje.
Wat wil het geval ik haal vaak restanten toolingplate bij Theunissen, allemaal kleine reststukken van de machinebouw uit de omgeving.
Nu had ik laatst leuke driehoekige stukken van 12mm maar daar zat dus een vlijmscherpe rand aan, dunner als een soepblik deksel maar dikker als aluminiumfolie.
Bij alle stukken! Valt nog niet mee om dat er snel en mooi te verwijderen maar nu begrijp ik waarom. Ik zie het niet vaak moet ik zeggen, alleen bij deze driehoekige stukken.
Het bedenken waarom iets eruit ziet zoals het er uit ziet vind ik vaak een leuke uitdaging. Vaak doe je er ook ideetjes door op. Soms zijn dingen voor je gevoel heel onlogisch totdat je ziet waarom.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Ballegooijen »

Bedankt voor alle reactie mannen! Hier zit wel wat tussen wat ik ga uitproberen. Het spoor in het werkstuk ontstaat idd door het op en neer gaan van de frees ter hoogte van een tabje. Nu laat ik meestal wel een paar tienden staan om na te frezen maar ook met het nafrezen krijg ik het spoor niet weg zolang ik de tabjes laat staan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 jun 2020 13:12 Janplastiek's methode die die van een oude leermeester heeft, is de enige foutloze, als je met een gebroken kantje van een paar tiende kunt leven.
Meestal wil ik die juist. Misschien toch ook eens een bovenfrees en zo'n vijfenveertiggradendingmetlagertje opzekop ergens op de werkbank monteren; ik spendeer stiekum best veel tijd met m'n afbraammesje, en scherpere buitenhoeken blijven tricky met zo'n ding.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door motormuis »

DaBit schreef: 09 jun 2020 18:32
hugo stoutjesdijk schreef: 09 jun 2020 13:12 Janplastiek's methode die die van een oude leermeester heeft, is de enige foutloze, als je met een gebroken kantje van een paar tiende kunt leven.
Meestal wil ik die juist. Misschien toch ook eens een bovenfrees en zo'n vijfenveertiggradendingmetlagertje opzekop ergens op de werkbank monteren; ik spendeer stiekum best veel tijd met m'n afbraammesje, en scherpere buitenhoeken blijven tricky met zo'n ding.
ik heb een spindelmotor 500w met regelaar bij de chinesen besteld voor 70 euro en een frees met 6 mm kogellager van 3mm voor een tafelfrees voor 80 euro :mrgreen:
de grote voordeel is het loopt heel rustig geen herrie zoals een boven frees
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Ballegooijen »

Daarnaast heeft Fusion de mogelijkheid voor 3 hoekige ipv rechthoekige tabs; dat werkt al beter. Zeker als je machine vlot accelereert, hij loopt dan op volle snelheid langs/over de tabs en je freesbeeld leidt er nauwelijks onder. (muv de krassen op je frees, die lopen keurig parallel met de geometrie van je driehoekige tabje. Tabs hoeven ook nauwelijks hoogte te hebben. Ik vind tabs persoonlijk geen oplossing. Heeeeeeel sporadisch gebruik ik ze voor kleinere werkstukjes of om andere redenen.
Vandaag deze optie geprobeerd. Is al een wereld van verschil!!. Je ziet nog wel wat spoortjes maar veel en veel minder dan een rechte tab!
Goeie tip Serum!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Sporen van tabs vermijden.

Bericht door Bjornski1976 »

Geen tabs, gebruiken maar schilderstape. Schilderstape op je ondeekant werkstuk en bovenkant machinebed plakken. Vervolgens met secondelijm schilderstape insmeren en op elkaar plakken. Je werkstuk zal tijdens frezen niet loskomen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie