man make fire

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

HansO1982
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 apr 2019 14:38
Locatie: Krimpen aan den ijssel
Contacteer:

man make fire

Bericht door HansO1982 »

Nu ben ik compleet nieuw op het gebied van Cnc.
Ben blij dat ik binnen een week draait heb.

Nu na wat kleine test projectjes gedaan te hebben wilde ik mijn eerste project maken. Gezien mijn Mdf blad aan vervanging toe was. Heb ik een nieuwe er op vast gemaakt het gaten patroon van festool in gelezen en gas er op.

Maar eerste paar gaten gelijk raak zwart zaagsel en laatste gat voor ik hem stopte zelfs roodgloeiend. Niet goed dus.

Gebruikt HSS frees 6,0 mm 2F 22mm snijlengte.
Materiaal Mdf watervast (groene)
Per 4 mm laten Per keer.
Totale diepte 20mm.
De kress frees stond hoogste stand (denk dat dit fout 1 is)
Frees snelheid 25 voor alles diepte, x/y enz.

Frees draaide rechts om
Echter frees richting was links om.

Graag jullie advies. Wat heb ik fout gedaan en wat moet ik verbeteren.
Werkplaats gevuld met, Robland 5 in 1 combinatie machine, afkortzaag, kasten boor, opsluitbank, en heel veel hand en electies gereedschap
En nu een Roman systeem MC 1500 CNC machine.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: man make fire

Bericht door mark3 »

Snelheid 25??
Mm/s cm/s m/s mm/min km/h en nog een paar mogelijkheden

Met linkse freesrichting bedoel je mee of tegenlopend of een compressiefrees.

Bij boren met een frees kunnen de spanen niet weg waardoor je verbranding krijgt
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: man make fire

Bericht door andrefc101 »

Inderdaad, 25 wat? Ter illustratie: ik doe 18mm mdf in een keer op volle diepte met een 6mm tweesnijder, 14000 rpm en 6000mm/min. Weinig fik kan ik je zeggen.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: man make fire

Bericht door zeeschuim »

Hss freesjes in hout worden tegenwoordig vooral gebruikt om de barbecue mee aan te steken. (tip) Neem een hartmetaal freesje.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
HansO1982
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 apr 2019 14:38
Locatie: Krimpen aan den ijssel
Contacteer:

Re: man make fire

Bericht door HansO1982 »

Heren,

mijn excuus ik ben een echte noob in dit. en omdat ik deze zelfde waarde zowel in Fusion 360 als in cncgraf moest invullen dacht ik dat dit standaard was.

Ik had hem zelf nog iets omhoog gegooid naar 30 mm/min zie ik zojuist in mijn instellingen.
cutting feedrate 30 mm/min
Lead-in feedrate 30 mm/min
Ramp feedrate 30 mm/min
Plunge feedrate 30 mm/min

Met frees richting bedoel ik dat de frees in een cirkel links om beweegt.
de frees zelf draait rechts om

Maar nu snap ik waarom mijn 110 gaten zolang duurt als Andrefc101 met 6000mm/min freest.
Volgens mij kan mijn machine niet eens zo snel

Dus om te beginnen moet ik dus naar VHM frees gaan en hoeveel snijvlakken bij 6 mm
Werkplaats gevuld met, Robland 5 in 1 combinatie machine, afkortzaag, kasten boor, opsluitbank, en heel veel hand en electies gereedschap
En nu een Roman systeem MC 1500 CNC machine.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: man make fire

Bericht door Grafjan »

Ik gebruik meestal een eensnijder. En die voeding van André haal ik ook niet. Maar met 1200 mm per minuut en 20.000 omw per minuut, lukt het bij mij iidg aardig .
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: man make fire

Bericht door serum »

met MDF mik ik meestal op de 0,3-0,6mm spaandikte per freestand met dikkere frezen (10/12mm) steevast 0,6. Dan gaat het met 14000 rpm met een 2 snijder dus met 17m/min op volle diepte (bij kleine gaatjes haal je die snelheid niet door de acceleratie/deacceleratie)

Ik zou in een kress spindel een 6mm 2 snijder pakken met rechte tanden. 1 snijder kan op zich ook wel, maar die zijn doorgaans met een opwaartse spiraal en dan heb je een iets minder mooie afwerking van de bovenkant.
HansO1982
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 apr 2019 14:38
Locatie: Krimpen aan den ijssel
Contacteer:

Re: man make fire

Bericht door HansO1982 »

Oke bedankt voor het advies,

Gaat gelijk even nieuwe freesjes bestellen.
en de snelheid opvoeren.

maar dat de frees links om beweegt ten opzichte van rechtsdraaiende spindel is niet erg?
Werkplaats gevuld met, Robland 5 in 1 combinatie machine, afkortzaag, kasten boor, opsluitbank, en heel veel hand en electies gereedschap
En nu een Roman systeem MC 1500 CNC machine.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: man make fire

Bericht door serum »

nee. Dat kan niet. Dus ja, dat is erg.

Of erg. Het freest dan gewoon niet.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: man make fire

Bericht door Floppy »

Zolang de spindel maar rechtom draait kun je frezen. En de andere beweging is dan mee- of tegenlopend frezen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: man make fire

Bericht door Ballegooijen »

Als je een boor in je accutol zet en je zet de tol op linksom draaien dan zal je nooit een gat kunnen maken met dat boortje :roll: ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: man make fire

Bericht door serum »

Floppy schreef: 24 jun 2020 13:50 Zolang de spindel maar rechtom draait kun je frezen. En de andere beweging is dan mee- of tegenlopend frezen.
Er bestaand linksdraaiende frezen. Ik maak uit zijn verhaal op dat hij die heeft.

En je hebt rechtsdraaiende frezen die neerwaarts snijden. Dat is dan wel weer prima
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: man make fire

Bericht door Grafjan »

Ballegooijen schreef: 24 jun 2020 16:16 Als je een boor in je accutol zet en je zet de tol op linksom draaien dan zal je nooit een gat kunnen maken met dat boortje :roll: ;-)
Heel lang geleden, in mijn stage periode heb ik dat op een conventionele frees machine geprobeerd , ik naar mijn stage begeleider, hoe kan dat nou het oppervlak van mijn werk stuk werd bol.. en zwart.. en de frees word rood!! Wat een flutgereedschap, waar ik hiermee moet werken!!zei ik. Ik kreeg geen beste beoordeling op dat stage adres😳😃
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: man make fire

Bericht door serum »

Ja, dat valt nog tegen. Moet je flink druk houden, beste wat je kan overkomen is dat je door je combinatie wrijving en stamina een gat kan branden. En als je op tijd stopt heb je kennisgemaakt met de wondere wereld van friction welding :mrgreen: :mrgreen:

per saldo toch een super leerzame stage en onthoud; een 5,5 is een studententien. Vinkje, door naar het volgende jaar!
Plaats reactie