Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door boorgraag »

Hi,

Ik vroeg me het volgende af:
Ik frees plaatjes alu van 2 mm dik, met een 3mm alu freesje , 500 mm/min, snijdiepte 0.1mm per pass
Stel ik wissel dat freesje uit voor een 6mm freesje.
Kan ik dan de snijsnelheid verhogen?

Ik ben niet zo thuis in exact berekenen hiervan. Wie legt me uit of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door DaBit »

Nou... Dat hangt er vanaf of die 0,1mm diepte per gang een stabiliteits-reden heeft. Want da's anders wel erg weinig stiekum. Ik doe dat in 1x, of een gang waar ik 0,3mm axiaal en radiaal laat staan en dan een tweede gang op de maat en volle diepte. Ik heb de rest van de frees ook betaald, niet alleen het puntje...

Los daarvan: met een 6mm frees kun je inderdaad sneller omdat je meer voorzet per tand aan kunt houden. Zeg halve toerental (8000-10000rpm ofzo), dubbele voeding (1000-1200mm/min)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door boorgraag »

Dank, ik ga eens experimenteren :-)
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door boorgraag »

Kleine update voor wie het nuttig lijkt:

Aanpassing in strategy met het 6mm bitje/3flute.
Ik heb de snelheid op 500mm/min gelaten en de diepte vergroot naar 0,75mm per pass.
Tijdens de job met met WD40 gesproeid.
Ging prima.

Nu met met kleine stapjes de snelheid verhogen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door serum »

Wat voor machine/spindel heb je? Je kan aardig gas geven met een 1 snijder. Het kan zijn dat je bij bijv. 1000mm/min een volloper krijgt en op 2400mm/min weer niet.

En met een 3mm freesje kan je prima door 2mm aluminium met een hogere snelheid, maar het valt samen met de kwaliteit van de frees en het aluminium/smeermiddel. Voor aluminium gebruik ik doorgaans ethanol en een handvol wind.
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door boorgraag »

Goede ideeen!

Ik heb een DIY machine met een Kress1050fme.

Ik spuit nu met een klein busje wd40 om de 30sec.
Is ethanol beter (lees: gezonder) dan wd40? Ethanol is een alcohol, dus dat verdampt zou ik zeggen..

Hoe breng je dat ethanol aan? Doe je dat tijdens de job ook?

On the side: Ik heb zo’n flexibel luchtmondje met zij ingangetje voor lucht en vloeistof, maar nog geen pompje (weet niet goed nog welk pompje ik moet hebben, en wil eigenlijk geen compressor van de gamma neerzetten (te groot)). Vandaar dat ik nu nog met een spuitbusje wd40 toevoeg tijdens de job. Ethanol zit niet in een spuitbusje toch?
Ik had dit pompje gezien: https://youtu.be/onLktVsjacE
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door DaBit »

Die wind van Serum heeft 2 functies: vernevelen van het koelmiddel en wegblazen van de spanen uit het oorlogsgebied. Er word dus continu alcohol verneveld en richting de snede geblazen. Dat is dag en nacht verschil in freessnelheid en kwaliteit van de snede met zo af en toe een sproets WD40 en een snede gevuld met grijzig vettig stof. Zowiezo is alcohol wel aardig spul; je kunt na het frezen je spanen gewoon droog opvegen of wegstofzuigeren. En niemand verbied je om wat bio-ethanol in een spuitflacon te stoppen.

Ga je ooit weer freesjes kopen, overweeg dan inderdaad een 1-snijder. Meest ideale freesje voor Kress en soortgenoten. 3-snijders lopen relatief snel vol, je moet de belasting per tand relatief laag houden omdat de rondloop niet geweldig is en je Kress is er ook niet superblij mee. Ik gebruik ze niet meer eigenlijk; 1- of 2-snijder is voor het gewone freeswerk goed zat, en de randjes nog een keer nalopen voor de nettigheid gaat met een 4- of meersnijder ook heel leuk.

Kwa luchtvoorziening: er gaat toch eigenlijk niks boven een normale compressor, en perslucht is zowiezo heel nuttig in de werkplaats. Die Gamma-dingen maken wel een pestherrie. Misschien is zo'n stille van HBM wat?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door spinningwheels »

Ik heb heel wat geprobeerd , maar voor aluminium komt lampolie er toch echt wel het beste uit .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door andrefc101 »

spinningwheels schreef: 29 jun 2020 14:16 Ik heb heel wat geprobeerd , maar voor aluminium komt lampolie er toch echt wel het beste uit .
Oh ja? Kijk eens naar de filmpjes van Geldof 😊
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door boorgraag »

Wat zou de minimale luchtdruk zo'n beetje moeten zijn van een compressor en wordt dat uitgedrukt in Liters per Minuut?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef: 29 jun 2020 14:16 Ik heb heel wat geprobeerd , maar voor aluminium komt lampolie er toch echt wel het beste uit .
Ja, of Fenella. Dat verdampt wat vlotter nog en ruikt niet verkeerd. Alcohol nog vlotter. Bij de alcohol deed ik overigens een paar druppeltjes ricinusolie; een sterkere smeerfilm is lastig te vinden voor simpele zielen die ooit een litertje nodig hebben

Ik gebruik tegenwoordig die Koolmist 77, ook wereldspul. Tot-ie op is, dan heb je weer dat litertje-probleem.
boorgraag schreef: 29 jun 2020 21:48 Wat zou de minimale luchtdruk zo'n beetje moeten zijn van een compressor en wordt dat uitgedrukt in Liters per Minuut?
Een bar of 3. Liters per minuut, goeie vraag. Mijn compressor draait de helft van de tijd, en dat is een 2-3 pk type op bejaarde leeftijd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door boorgraag »

Ik heb nu een flesje alcohol ketonatus staan, 96%. Zou ik dat ook kunnen gebruiken ipv wd40 ter koeling en smering voor het frezen van alu?
Of bedoelen jullie een 'ander soort' alcohol? (ik wil graag af van het vettige wd40 eigenlijk)

Ik las dat Ketonatus alcohol hetzelfde is als gedenatureerde alcohol. En dat isopropyl alcohol in nederland wat lastiger verkrijgbaar is.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door xander janssen »

Het is een fijne eigenschap van alcoholen dat ze snel verdampen en je dus droge spanen krijgt ipv een plakboel, maar let wel op dat je bij het gebruik van alcoholen onder de LEL blijft, zeker in een afgesloten machine/ruimte.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Explosiegrens.

Ik ken voorbeelden waar alcohol smering resulteerde in een boem/fik.

Voor IPA ligt het vlampunt op ~12 graden Celcius (waar meeste van onze werkruimtes echt wel boven zitten) en heeft een LEL van 2%. Bij elkaar een mooie combi :evil: die alleen nog maar zit te wachten op een klein vonkje (koolborstel, schakelend relais).
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Gevolgen 3mm alu frees uitwisselen voor 6mm

Bericht door boorgraag »

Goeie tip. die LEL. Ik wilde eigenlijk een gerichte luchtstraal maken met de compressor met een soort mist van dit goedje of gewoon een beetje alcohol vooraf aanbrengen.

Waarom zou je bij de alcohol een paar druppeltjes ricinusolie toevoegen?

Ik zag ondertussen dit mooie compressortje: Stanley compressor Silent DST 100/8/6
Ziet (en klinkt!) als een mooie kandidaat met 59 dB herrie.. maar wel volgens mij met genoeg druk.
Iemand ervaring mee?
Plaats reactie