eiken donuts

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

eiken donuts

Bericht door wimverbe »

ik wil 6 "donuts" frezen in eik, ronde eiken ringen dus. grote diameter van de ganse donut is ongeveer 30 cm, de doorsnede van het hout zelf ongeveer 5 cm. in andere woorden, een worst van 5 cm diameter dik en 90 cm lang, waarvan de einden naar mekaar toegebogen worden in een cirkelvorm.
voor de ruwe pass ga ik gewoon een rechte frees van 6 mm diameter gebruiken, maar voor de fijne pass heb ik een ronde kop frees nodig. nu is mijn vraag: welke diameter is daarvoor best om zo snel mogelijk een redelijk glad resultaat te krijgen? Ik heb momenteel enkel een bolkop freesje van 3 mm, maar daar ga ik uren en uren mee kwijt zijn vrees ik. Hoe kan ik de ideale diameter berekenen? Heeft iemand suggesties? en waar bestel ik dat best? (niet in china). hoeft geen topkwaliteit te zijn, ik doe dit soort dingen heel zelden.

alvast dank!

Wim
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: eiken donuts

Bericht door DaBit »

Ik gebruik altijd de grootste bolkop waarmee ik het gewenste detail kan halen. In mijn geval is dat 16mm en zou ik die ook gebruiken voor die eiken donuts, want je hebt geen kleine details. De kromming van een grote bolkop benadert beter het oppervlak/de 'bolling' van je donut dan de kromming van een kleine bolkop; de kromming van beiden is namelijk net verkeerd-om.

Uiteindelijk bepaalt je stepover nog steeds hoe nauwkeurig je de eindvorm benadert, maar met hout of modelschuim is het laatste beetje even met een schuurpapiertje doen veel vlotter dan het met de frees perfect zien krijgen, en met een grote frees kun je sneller lopen.

Vanwege 'maar af en toe nodig' en 'grote VHM frezen zijn duur' heb ik die grote bolkoppen alleen in HSS, en dat doet de truuk opzich prima. De mijne komen bij CTC-tools vandaan (wat een Chinees is), maar freesjes.nl of verspaningonline.nl oid hebben ze ook wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Re: eiken donuts

Bericht door wimverbe »

Bedankt voor je reactie DaBit, met "niet in China" bedoelde ik letterlijk dat ik ze niet bij nonkel Ali wil bestellen, ik heb ze iets sneller nodig. ver al mijn freesjes zijn chinees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: eiken donuts

Bericht door DaBit »

Ik had wel begrepen dat de wachttijd het grootste probleem was :P

Bij die CTC-tools heb je het ook niet morgen binnen, dus dat word dan toch even de lokale (web of fysiek) shops aflopen. VHM blijft het beste snijmateriaal voor dit doel en is per liter spanen ook het goedkoopste tenzij je zelf na kunt slijpen, je moet alleen voor jezelf beslissen of je denkt in de toekomst genoeg liters spanen te gaan maken om de meerprijs te rechtvaardigen. Want die is aanzienlijk voor de grotere maatjes frezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Re: eiken donuts

Bericht door wimverbe »

ik ben al aan het rondneuzen op jouw .nl suggesties DaBit ;-)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: eiken donuts

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Re: eiken donuts

Bericht door wimverbe »

Dank u Sven! heb je ook een link?

tnx
wim
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: eiken donuts

Bericht door marten optimum »

elke DHZ winkel heeft die dingen wel zij het in een setje...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: eiken donuts

Bericht door serum »

wimverbe schreef: 02 jul 2020 14:22 Dank u Sven! heb je ook een link?

tnx
wim
Klik even op het plaatje dat Sven post :)
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Re: eiken donuts

Bericht door wimverbe »

oops, silly me...
dank je Serum!
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Re: eiken donuts

Bericht door wimverbe »

DaBit, werk jij in hout? bij CTC tools hebben ze blijkbaar alleen metaalfrezen, of zoek ik niet goed?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: eiken donuts

Bericht door DaBit »

Meestal metaal of kunststof. Hout probeer ik zo veel mogelijk te vermijden, maar als ik ooit een flink blok nodig heb is het wel kosteneffectief. Of als het fijn aan moet voelen in de hand.

Dat freesje van Sven ziet er goed uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: eiken donuts

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: eiken donuts

Bericht door Sven »

Ze geven tenminste wel 2% korting!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie