Frezen specifiek voor plexiglas?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RoelHG
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 aug 2019 16:11
Contacteer:

Frezen specifiek voor plexiglas?

Bericht door RoelHG »

Beste mensen,

Ik heb mijn nieuwe machine helemaal klaar staan om een begin te maken met het leren kennen van de CNC wereld incl de software die daarbij komt kijken. Ik heb al wat kleine testen gedaan met hout en dat verliep best prima.

Gezien het feit ik de machine dagdagelijks ga gebruiken voor plexiglas heb ik even het internet afgezocht naar welke frezen ik het beste voor plexiglas kan gebruiken. Er is zoveel keus dat ik toch eens af ga op de ervaringen hier ;)

Welke frezen zijn eventueel aan te bevelen voor het snijden en welke voor het graveren?

Thanks alvast!!
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Frezen specifiek voor plexiglas?

Bericht door Muis »

Mijn ervaring met verschillende frezen in “plexiglas” of polycarb. is niet groot maar mijn voorkeur gaat uit naar één-snijder’s hebben een prima vrijloop en flink ruimte om de spaan af te voeren. Dan zijn daar nog varianten in o.a. “facet geslepen spiraal” nog minder oppervlak wat met het materiaal wrijving kan geven.
In ieder geval behaal ik daar goede resultaten mee.

Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
RoelHG
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 aug 2019 16:11
Contacteer:

Re: Frezen specifiek voor plexiglas?

Bericht door RoelHG »

Muis schreef: 27 aug 2020 10:03 Mijn ervaring met verschillende frezen in “plexiglas” of polycarb. is niet groot maar mijn voorkeur gaat uit naar één-snijder’s hebben een prima vrijloop en flink ruimte om de spaan af te voeren. Dan zijn daar nog varianten in o.a. “facet geslepen spiraal” nog minder oppervlak wat met het materiaal wrijving kan geven.
In ieder geval behaal ik daar goede resultaten mee.

Gr. Ût Snits
Jan
Bedankt voor je reactie Jan, ga ik internet eens bekijken voor wat juiste freesjes.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frezen specifiek voor plexiglas?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien als je je machine wat beter omschijft, kan er iemand met ervaring een beter advies geven.
Stabiliteit, toerental, koeling, spelen allemaal een rol.

Maar dat die frees scherp moet zijn is in ieder geval zeker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie