ER32 collet voor 3.2mm freesjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

ER32 collet voor 3.2mm freesjes

Bericht door Caesar »

ik heb nog een hele grote doos met 2mm freesjes met de bekende 3.2mm schacht. Die span ik op dit moment in op mijn ER32 met een 4mm (3mm spantang past echt niet) spantang. Dat werkt allemaal wel leuk, maar ik het is toch flink veel de moer aandraaien voordat het freesje vast zit. Allemaal binnen de specs denk ik (ook niet echt noemenswaardige runout waar ik over mag klagen), maar het kan toch beter dacht ik door een Er32 3.2mm spantang te kopen. Echter die lijkt onbestaanbaar. 3.2mm is een redelijke standaard maat in de kleine freesjes wereld dus ik had gehoopt om iets passends te kunnen vinden. Sowieso handig om standaard dremel gereedschap te kunnen inspannen.

Enig idee waar ik die kan krijgen of wat een andere oplossing is? Ik zit al te denken om een ER11 spantanghouder in een ER32 spantang te klemmen, maar komt dat komt precisie ook niet echt ten goede, kan ik beter die 4mm gebruiken. Zijn daar ideeen over bij jullie?

Ja ik weet het, Er32 is dikke overkill, maar het werkt wel mooi. die 2mm eensnijders op 20k toeren snijden mooi de hoeken in die best scherp worden door de kleine diameter :D.

Wordt overigens gebruikt in BT30 en/of Iso30 spantanghouders, voor zover dat wat uitmaakt. Een iso 30 spantang houder die direct 3.2mm vast pakt is ook mooi, maar helaas zijn klempassinghouders (shrinkfit) niet echt een optie (vanwege aanschaf prijs en dat ik toch verwacht ze regelmatig te moeten vervangen)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ER32 collet voor 3.2mm freesjes

Bericht door DaBit »

Heb je ook naar 1/8" gezocht? Die lijken er toch genoeg te zijn.

Ik zet die 1/8 freesjes toch vaak in een ER11 asje. Zit allemaal minder in de weg; koeling kan er beter bij, spanen kunnen beter weg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: ER32 collet voor 3.2mm freesjes

Bericht door XL500SZ »

1/8" spantang is heel dicht bij 3.2
(3.175mm)
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: ER32 collet voor 3.2mm freesjes

Bericht door motormuis »

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: ER32 collet voor 3.2mm freesjes

Bericht door Caesar »

Heren, bedankt.

Ergens wist ik dat het 3.175 moest zijn, maar dat heb ik blijkbaar heel erg weggestopt. Ik heb ze meteen gevonden en besteld. Dank jullie wel...normaal had ik die hints wel via Google gevonden (zelfs op imperische gezocht), maar toch niet zelf gevonden :).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ER32 collet voor 3.2mm freesjes

Bericht door Kjelt »

Hoe lang is de snijkant van die freesjes?
Ik vind dat zelf altijd wel tricky als de schacht dikker is dan de frees.
Heb het nu zelf ook met 3mm freesjes met 4mm schacht, 10mm snijlengte en dus opletten dat ik niet te diep ga.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: ER32 collet voor 3.2mm freesjes

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 08 sep 2020 07:45 Heb het nu zelf ook met 3mm freesjes met 4mm schacht, 10mm snijlengte en dus opletten dat ik niet te diep ga.
Weet je gelijk het belang van een goede tooldatabase :P
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ER32 collet voor 3.2mm freesjes

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 08 sep 2020 07:45 Ik vind dat zelf altijd wel tricky als de schacht dikker is dan de frees.
Heb het nu zelf ook met 3mm freesjes met 4mm schacht, 10mm snijlengte en dus opletten dat ik niet te diep ga.
Er komt een tijd dat je een zo dik mogelijke schacht en zo kort mogelijke snijlengte als past nog wel gaat waarderen :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie