Freesproblemen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Freesproblemen

Bericht door remon_v » 16 sep 2020 15:50

Beste CNCZoners,

Al een weekje bezig met mijn eerste (echte) project, een huisnummerbordje uit Grenen hout.
Het probleem is dat het lijkt (te horen aan het geluid) dat hij een beetje hapert en er moeite mee heeft.
Het hout is bijna 27mm dik, ik wil de CNC 26,5mm frezen en de rest met een kopieerfrees (zodat ik niet in de spoilboard frees).
Echter gingen het goed tot de helft, daarna is hij gaan haperen en ging de frees alle kanten op... dus ik heb een noodstop gedaan (stekker er uit getrokken).
Hij lijkt het meest moeite te hebben met rechts boven en links onder, net na hij de langste kant heeft gefreesd.

Hier een kort filmpje van het frezen:
https://youtu.be/D4WAqVm1YRg


Hier de info:
Machine is een budget zelfbouw 'MPCNC' oftwel Mostly Printed CNC... jaja ik weet, maar het is om te leren.
Spindel is de Makita RT0700C en heb hem op 1,5 gezet... dat zou ongeveer 10.000RPM moeten zijn.
Freesje: 6mm 2 snijder van Carbide (uit China)
2D contour in Fusion 360
Cutting feedrate 480 mm/min
Plunge feedrate 180 mm/min
DOC = 1mm
En heb een 'roughing pass' gedaan met 1 mm stock to leave en daarna gelijk een finishing pass

Mocht je meer info nodig hebben dan geef ik die natuurlijk graag ;)

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Laatst gewijzigd door remon_v op 16 sep 2020 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Grafjan
Berichten: 537
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Freesproblemen

Bericht door Grafjan » 16 sep 2020 15:55

Is DOC 1mm per stap?
Draaien is net als auto rijden....Dat kan ik ooook al niet.

remon_v
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Freesproblemen

Bericht door remon_v » 16 sep 2020 16:02

Grafjan schreef:
16 sep 2020 15:55
Is DOC 1mm per stap?
Hij doet eerst een 'roughing pass' stock to leave van 1 mm met een diepte van 1mm en daarna gelijk een 'finishing pass' en haalt de frees die 1 mm weg. Dat is per keer inderdaad.

Grafjan
Berichten: 537
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Freesproblemen

Bericht door Grafjan » 16 sep 2020 16:04

Volgens mij kan je die diepte in 3 keer ofzo frezen , hier zijn misschien mensen die dat in een keer frezen. Een frees moet wel voeding krijgen anders verbrand de boel, dus die voeding mag volgens mij ook wel omhoog.
Draaien is net als auto rijden....Dat kan ik ooook al niet.

remon_v
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Freesproblemen

Bericht door remon_v » 16 sep 2020 16:12

Grafjan schreef:
16 sep 2020 16:04
Volgens mij kan je die diepte in 3 keer ofzo frezen , hier zijn misschien mensen die dat in een keer frezen. Een frees moet wel voeding krijgen anders verbrand de boel, dus die voeding mag volgens mij ook wel omhoog.
Eerlijk gezegd durf ik dat niet aan, dat zou betekenen dat ik 9mm per keer kan/moet frezen? Gaat het daar beter van worden?
Als jullie het zeker weten wil ik dat best proberen natuurlijk.

Grafjan
Berichten: 537
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Freesproblemen

Bericht door Grafjan » 16 sep 2020 16:21

Ik hoop ook dat andere dit bevestigen voordat je van alles probeert. Maar zo’ langzame voeding met zo’n snede diepte ,dan sta je eigenlijk een beetje tegen het materiaal te wrijven, en daar word een frees heel bot van .
Draaien is net als auto rijden....Dat kan ik ooook al niet.

remon_v
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Freesproblemen

Bericht door remon_v » 16 sep 2020 16:24

Grafjan schreef:
16 sep 2020 16:21
Ik hoop ook dat andere dit bevestigen voordat je van alles probeert. Maar zo’ langzame voeding met zo’n snede diepte ,dan sta je eigenlijk een beetje tegen het materiaal te wrijven, en daar word een frees heel bot van .
Kijk dat klinkt best logisch en ik dacht juist dat ik maar langzaam begin.
Kan iemand mij veilige Feeds & Speeds geven met de juist DOC om eens te proberen, die bij mijn CNC passen natuurlijk?
Ik heb hier al best veel naar gezocht, maar vind ik nog een lastig onderwerp.

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 924
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Freesproblemen

Bericht door Zee&Zee » 16 sep 2020 16:58

Als ik het goed hoor, is je frees behoorlijk aan het stuiteren. Ik zou dus eerst checken of je ergens mechanische speling hebt ... ongetwijfeld met dit machientje....( maar hoeveel/teveel ?) alvorens met frees parameters te gaan spelen.

Het kan ook zijn dat je frees reeds bot is op dit filmpje, of je materiaal/bed niet vast genoeg ligt en daarom zo stuiterend klinkt.

Daarna; voeding en rpm van je spindel hebben een onlosmakelijk verband ( en je snijkanten ). Het gaat namelijk erom dat, en dat verschilt per materiaal, je binnen de juiste onder en bovengrens materiaal afneemt..simpel gezegd ... te weinig en je bent vuur aan het maken..teveel.... je frees breekt.

Dit is ook een hobby georienteerde machine, dus daar heb je misschien wat aan ter referentie, en ze leggen het dus uit voor beginners;
https://shapeokoenthusiasts.gitbook.io/ ... eds-basics

Er staan ook al wat referentie waarden voor de chipload uit hun perspectief.
Zoek verder een gratis chipload calculator online en je hebt een indicatie per materiaal, en je kan zien wat met het variëren met parameters als feed en speed...de invloed is.

Met een 3d geprinte frees moet je voeding en depth of cut niet te hoog staan...je machine is gewoon niet stijf genoeg. Je Chipload moet dus wel blijven kloppen.
Stijf zal je 3d geprinte machine ook nooit worden. Maar je kan er best al spelenderwijs wat mee gefreesd krijgen.
Misschien ben je een beetje te ambitieus voor je eerste productje en moet je ff wat schuim pakken, dan een stukje MDF, dan echt hout ( al weer lastiger qua nerf etc ), etc etc. Dan ga je stap voor stap de grenzen leren kennen van je specifieke machine en je feed en speed omhoog brengen... ( En je machine modden tot je het beu bent en iets beters wil kopen/bouwen)

Echter, als je 3d geprinte frees gewoon nu al veel teveel mechanische speling heeft, gaat het nu niet meteen beter worden met meer feed.
CNC you later

remon_v
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Freesproblemen

Bericht door remon_v » 16 sep 2020 17:14

Zee&Zee schreef:
16 sep 2020 16:58
Als ik het goed hoor, is je frees behoorlijk aan het stuiteren. Ik zou dus eerst checken of je ergens mechanische speling hebt ... ongetwijfeld met dit machientje....( maar hoeveel/teveel ?) alvorens met frees parameters te gaan spelen.

Het kan ook zijn dat je frees reeds bot is op dit filmpje, of je materiaal/bed niet vast genoeg ligt en daarom zo stuiterend klinkt.

Daarna; voeding en rpm van je spindel hebben een onlosmakelijk verband ( en je snijkanten ). Het gaat namelijk erom dat, en dat verschilt per materiaal, je binnen de juiste onder en bovengrens materiaal afneemt..simpel gezegd ... te weinig en je bent vuur aan het maken..teveel.... je frees breekt.

Zoek een gratis chipload calculator online en je hebt een indicatie per materiaal, en je kan met het variëren met parameters feed en speed snel zien wat de invloed is.

Met een 3d geprinte frees moet je voeding en depth of cut niet te hoog staan...je machine is gewoon niet stijf genoeg. Zal hij ook nooit worden. Maar je kan er best al spelenderwijs wat mee gefreesd krijgen. Misschien ben je een beetje te ambitieus voor je eerste productje en moet je ff wat schuim pakken, dan een stukje MDF, dan echt hout, etc etc. Dan ga je stap voor stap de grenzen leren kennen van je machine en je feed en speed omhoog brengen...

Echter, als je 3d geprinte frees gewoon nu al veel teveel mechanische speling heeft, gaat het nu niet meteen beter worden met meer feed.
Hier heb ik wat aan!
Dat de CNC stotterd/stuiterd is ook wat ik denk te horen.
Dat er speling in zit klopt, misschien moet ik bouten toch wat strakker aandraaien.
De pootjes van de CNC zijn vastgeschroefd op de MDF spoilboard, dat zou goed moeten zitten. Ik kan hem aan de buizen zo optillen.
Zou het helpen als ik het MDF, om te proberen, met lijmklemmen vastzet aan de tafel er onder?

Misschien moet ik eerst maar eens in MDF frezen, daar heb ik genoeg van liggen.

Ik heb FSWizard op m'n telefoon staan, maar daar kan ik alleen als materiaal 'wood' Ik kan geen onderscheid maken tussen zacht- hardhout of MDF. Iemand een andere suggestie of is FSWizard prima?

Als je op internet kijkt naar filmpjes van de MPCNC bekijkt (van andere gebruikers) kun je er best wat mee frezen (zelfs aluminium). En die van mij is redelijk klein in vergelijking tot veel andere MPCNC-ers.

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 924
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Freesproblemen

Bericht door Zee&Zee » 16 sep 2020 19:27

Die wizard is voor zover ik weet uit een ver verleden meer georiënteerd op de metaalverwerkende milling machines, en minder op de hobbiest met een portaal freesje dus idd weinig hout en kunstof. Maar recent niet gechecked.

Je kan een Eding software proefversie installeren, daar zit onder util een basisversie ( tenminste...denk ik, betaald igg wel )

Maar er zijn er vast ook wel te vinden ( ff geen zin om voor je te zoeken :mrgreen: )

Je kan het ook zelf verrekenen hé, het is een formule maar ik ben lui.
De chiploads van uiteenlopende materialen vindt je online genoeg. In mijn link uit de vorige post staat het een en ander.

Maar vooral.... stel je verwachtingen en snelheden bij aan waar je mee werkt. Ik jas zelf in 1 gang door 18 mm ( of dikker ) MDF met mijn 3,5 pk spindel. Dat gaat jou niet lukken ( en niet (alleen) vanwege je spindel ). Met bijgestelde verwachtingen en feeds en speeds, kun je proeven van het hele gebeuren en een betere machine kopen of bv de opensource hier op het forum bouwen.

Zoals ik al zei lijkt die shapeko me een beetje te vergelijken.

Mega wiki met allerlei ervaringen...
https://wiki.shapeoko.com/index.php/Materials#Wood

Hoofdstuk 10.
CNC you later

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Freesproblemen

Bericht door Bjornski1976 » 16 sep 2020 20:19

De lengte van de frees waarmee je bezig bent is behoorlijk lang. De kracht die op de router etc.. staat is aanzienlijk
te verminderen. Ik zou persoonlijk een kortere frees nemen en een die scherp is.

Frees je mee lopend of tegen gesteld. Dit kan zeker iets uitmaken en meelopend heeft mijn voorkeur voor wat ik
deed :roll:

De frees die je gebruikt is een 6mm carbide 2 snijder. Een 4mm of 3mm enkel snijder komt beter tot zijn recht
maar goed je moet roeien met de riemen die je hebt maar je zal in de toekomst toch wel gaan uitbreiden. Ook
zal er wel eens een frees breken en is het handig om e.e.a. te hebben liggen.
Wist je dat een slecht handschrift of spelling op een hogere intelligentie kan duiden omdat deze mensen vaak wat sneller denken en dus minder tijd hebben om fatsoenlijk te schrijven?

ruudderooy
Donateur
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Freesproblemen

Bericht door ruudderooy » 16 sep 2020 22:19

dit is een heel simpel cutting speed progje, maar je moet wel de limieten van je machine leren kennen om voor jou de juiste instellingen te vinden.
maar dit is zeker in het begin een simpel hulpje

Gr Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

remon_v
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Freesproblemen

Bericht door remon_v » 16 sep 2020 22:36

Zee&Zee schreef:
16 sep 2020 19:27
Die wizard is voor zover ik weet uit een ver verleden meer georiënteerd op de metaalverwerkende milling machines, en minder op de hobbiest met een portaal freesje dus idd weinig hout en kunstof. Maar recent niet gechecked.

Je kan een Eding software proefversie installeren, daar zit onder util een basisversie ( tenminste...denk ik, betaald igg wel )

Maar er zijn er vast ook wel te vinden ( ff geen zin om voor je te zoeken :mrgreen: )

Je kan het ook zelf verrekenen hé, het is een formule maar ik ben lui.
De chiploads van uiteenlopende materialen vindt je online genoeg. In mijn link uit de vorige post staat het een en ander.

Maar vooral.... stel je verwachtingen en snelheden bij aan waar je mee werkt. Ik jas zelf in 1 gang door 18 mm ( of dikker ) MDF met mijn 3,5 pk spindel. Dat gaat jou niet lukken ( en niet (alleen) vanwege je spindel ). Met bijgestelde verwachtingen en feeds en speeds, kun je proeven van het hele gebeuren en een betere machine kopen of bv de opensource hier op het forum bouwen.

Zoals ik al zei lijkt die shapeko me een beetje te vergelijken.

Mega wiki met allerlei ervaringen...
https://wiki.shapeoko.com/index.php/Materials#Wood

Hoofdstuk 10.
Ga zeker even naar de Shapeoko website kijken!
Bjornski1976 schreef:
16 sep 2020 20:19
De lengte van de frees waarmee je bezig bent is behoorlijk lang. De kracht die op de router etc.. staat is aanzienlijk
te verminderen. Ik zou persoonlijk een kortere frees nemen en een die scherp is.

Frees je mee lopend of tegen gesteld. Dit kan zeker iets uitmaken en meelopend heeft mijn voorkeur voor wat ik
deed :roll:

De frees die je gebruikt is een 6mm carbide 2 snijder. Een 4mm of 3mm enkel snijder komt beter tot zijn recht
maar goed je moet roeien met de riemen die je hebt maar je zal in de toekomst toch wel gaan uitbreiden. Ook
zal er wel eens een frees breken en is het handig om e.e.a. te hebben liggen.
Ja klopt de frees is best lang, ik heb wat kortere ook van 4 of 3 mm, maar dat zijn ook 2 snijders van HSS met een coating. Heb wel 2 van 6mm enkele snijder.
Ik frees met de klok mee, dat is prima toch? Dat staat denk ik standaard in Fusion 360 ingesteld.

Gallerij Link helaas op z’n kop...
ruudderooy schreef:
16 sep 2020 22:19
dit is een heel simpel cutting speed progje, maar je moet wel de limieten van je machine leren kennen om voor jou de juiste instellingen te vinden.
maar dit is zeker in het begin een simpel hulpje

Gr Ruud
Bedankt ik ga er naar kijken.

Toestraks even naar mijn CNC gekeken, heel wat schroeven en moeren zijn flink los getrild dit heb ik allemaal aangedraaid. En de Z-as was sowieso al wat losjes, dus die ook flink aangedraaid.
Ik hoop dat het nu minder gaat trillen, maar misschien moet ik de CNC aan de tafel vastmaken of even klemmen met lijmklemmen.

Ik heb deze vraag ook gesteld op de v1engineering (makers MPCNC) forum en ik krijg best wat antwoorden alleen snap ik niet alles (technisch Engels).
"Did you check the pulleys and their grub screws?" Volgens mij bedoeld hij de schroef van de stepper motors, die de 'belt' aandrijft.
"Make sure your router is trammed." Deze snap ik niet... oke naar wat zoeken bedoelen ze volgens mij dat de z-as 'perfect' verticaal is ten opzichten van de x en y-as en spoilboard.

remon_v
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Freesproblemen

Bericht door remon_v » 18 sep 2020 17:48

Oke het advies van iemand op het forum van de MPCNC was om een stuk MDF te 'surfacen,' dus dat heb ik gedaan.

Wat heb ik gedaan:
Alle moeren en schroeven flink aangedraaid, zeker de stijfheid van de Z-as in nu 10x beter.

Na het surfacen blijkt dat sowieso dat ik de Z-as af moet stellen:
Afbeelding
Iemand op het MPCNC forum vindt dit niet slecht, zeker omdat het zo'n breed bitje is...

Info van het 'surfacen:'
10.000RPM
cutting feedrate 600mm/min
Feed per tooth 0.03 mm
0.5mm in total, 0.1mm DOC

Hier een filmpje:
https://youtu.be/brilQdNSJxQ

Plaats reactie