Freesproblemen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Freesproblemen

Bericht door Bjornski1976 »

Het afstellen van de Z-as noemen ze in het Engels tramming. https://youtu.be/D6pfIoyhgTc

Met het vlakken gebruik je voor je machine een veel te grote frees. De krachten lijken me dan ook veel te veel voor je machine.

Als je 2 snijders hebt 3 a 4 mm dan is het raadzaam om met een hoge snelheid door het materiaal te trekken. Begin met een kleine
diepte en kijk wat voor jouw machine haalbaar is.

Als je met het toerental van de spindelmotor kan spelen snuffels eens rond op het forum van deze machine wat andere gebruikers
toepassen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freesproblemen

Bericht door andrefc101 »

Bjornski1976 schreef: 18 sep 2020 20:06 Met het vlakken gebruik je voor je machine een veel te grote frees. De krachten lijken me dan ook veel te veel voor je machine.
Ik ben het met je eens dat die frees een beetje te lomp is voor die machine, maar hij haalt er 0.1mm af, dus das nog minder als poetsen.... dat zou toch wel moeten kunnen lijkt mij.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Freesproblemen

Bericht door remon_v »

Bjornski1976 schreef: 18 sep 2020 20:06 Het afstellen van de Z-as noemen ze in het Engels tramming. https://youtu.be/D6pfIoyhgTc
Zoiets is vrij makkelijk te maken, dat kan ik wel proberen

Deze frees is inderdaad misschien te groot voor deze machine, maar het is maar 0,1mm (wat Andre zegt)... dat moet wel kunnen toch? Echter op de MPCNC forum stellen ze voor om nog langzamer te gaan. Dat morgen even proberen.

Waarom een 4mm frees en geen 6mm? Ik heb een 4mm liggen.... en dan met hoge snelheden proberen? Welke snelheid stel je voor? En is het niet zo dat je met een kleinere diameter freesje juist zachter mag?

RPM kan van 10.000 tot 30.000, maar volgens mij gebruiken de meesten een lage RPM van rond de 10.000

Met een bovenfrees geldt volgens mij, hoe meer diameter freesje je gebruikt hoe hoger de RPM... geldt dat voor CNC ook?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freesproblemen

Bericht door andrefc101 »

remon_v schreef: 18 sep 2020 22:51 Met een bovenfrees geldt volgens mij, hoe meer diameter freesje je gebruikt hoe hoger de RPM... geldt dat voor CNC ook?
Uiteraard! Ieder materiaal frees je met een bepaalde snelheid. Dit wordt aangegeven in meters/minuut. Dus hoe kleiner de freesomtrek, des te harder hij moet draaien om aan die mtr/min te komen. Is ook een mooie formule voor, zoek maar eens op toerental frees berekenen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Freesproblemen

Bericht door WillyH »

remon_v schreef: 18 sep 2020 22:51 Met een bovenfrees geldt volgens mij, hoe meer diameter freesje je gebruikt hoe hoger de RPM... geldt dat voor CNC ook?
Met een bovenfrees geldt volgens mij, hoe meer diameter freesje je gebruikt hoe LAGER de RPM.

Zoals Andre reeds schreef.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freesproblemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 18 sep 2020 23:48 Is ook een mooie formule voor, zoek maar eens op toerental frees berekenen.
Brugklas wiskunde lijkt me.
Iets met diameter maal Pi (3.14) is omtrek
snijsnelheid uit een tabel
Dat deel je op elkaar en heb je toeren.
Wel even de eenheden gelijkmaken, geen meters delen door mllimeters. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Freesproblemen

Bericht door remon_v »

WillyH schreef: 19 sep 2020 08:04
remon_v schreef: 18 sep 2020 22:51 Met een bovenfrees geldt volgens mij, hoe meer diameter freesje je gebruikt hoe hoger de RPM... geldt dat voor CNC ook?
Met een bovenfrees geldt volgens mij, hoe meer diameter freesje je gebruikt hoe LAGER de RPM.

Zoals Andre reeds schreef.
Juist, heb daar een filmpje over gezien op YouTube met mooie voorbeeld, geloof met tractor wielen... leuk filmpje over Feeds & Speeds.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Freesproblemen

Bericht door remon_v »

OKe stukje MDF gefreesd om te proberen, ging best redelijk denk ik.
Nog 1 vraagje, ik heb niet zo'n goed gevoel over dat mijn CNC recht naar beneden plunged, nu zie ik Fusion 360 dat je 'Ramp' aan kan vinken en dan gaat ie op 2 graden geleidelijk naar beneden. Is dit aan te raden?

Hier info van het frezen:
6mm enkele snijder (die is in ieder geval heel scherp, ik sneed m'n vinger er aan bij het plaatsen in de spantang).
10.000 RPM
DOC: 1mm
Cutting feedrate: 1000mm/min
Plunge rate: 333mm/min

Hier de resultaten:
https://us2.dh-cdn.net/uploads/db5587/o ... d50c1.jpeg
https://us2.dh-cdn.net/uploads/db5587/o ... 8aedb.jpeg
Heb hem niet helemaal doorgefreesd, daarna met de figuurzaag uitgezaagd en de kopieerfrees gebruikt, echter is de kopieerfrees 8mm, dus ik kon niet in alle hoeken komen jammer genoeg.

Hier nog een kort filmpje:
https://youtu.be/D53ClrM1CO4

Hij schokt/trilt misschien nog een heel klein beetje, maar een stuk minder in ieder geval.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Freesproblemen

Bericht door Bjornski1976 »

Aller eerst zou ik gebruik maken van tabs in fusion.

Als je een 6mm single flute frees gebruikt en je eind diepte niet overeen komt met wat het zou moeten zijn kan je ramp gebruiken. Gewoon mee spelen en proefjes doen.

De randen van het MDF zien er hier en daar wat zwart uit. Als het mogelijk is sneller door het materials heen wellicht iets minder diep. Doordat de frees te langzaam door het materials gaat verbrand de lijm (bindmiddel mdf) dit gaat aan het freesje plakken en wordt dit als maar erger tot dat de frees....
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Freesproblemen

Bericht door remon_v »

Bjornski1976 schreef: 20 sep 2020 10:01 Aller eerst zou ik gebruik maken van tabs in fusion.
Tabs wil ik zeker gaan gebruiken, maar heb hem nu bewust niet door gefreesd, omdat ik niet in het spoilboard wilde frezen.
Bjornski1976 schreef: 20 sep 2020 10:01 Als je een 6mm single flute frees gebruikt en je eind diepte niet overeen komt met wat het zou moeten zijn kan je ramp gebruiken. Gewoon mee spelen en proefjes doen.
Ik heb niet het idee dat de cnc stappen is verloren op de z-axis, of bedoel je dat niet? Ik ga zeker de volgende keer de 'ramp' functie gebruiken.
Bjornski1976 schreef: 20 sep 2020 10:01 De randen van het MDF zien er hier en daar wat zwart uit. Als het mogelijk is sneller door het materials heen wellicht iets minder diep. Doordat de frees te langzaam door het materials gaat verbrand de lijm (bindmiddel mdf) dit gaat aan het freesje plakken en wordt dit als maar erger tot dat de frees....
Ik zie nergens (verbrande) donkere plekken, dat is misschien de schaduw op de foto.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Freesproblemen

Bericht door ruudpg »

Of het wel of niet recht naar beneden plunged kan natuurlijk ook aan je programme-instellingen liggen. Als je hier voor een lead-in hebt gekozen bijvoorbeeld, dat kan je ook zien als je het g-code bestand eventueel in je kladblok bekijkt, er moet dan een opdracht in staan waarbij niet alleen de Z een opdracht wordt gegeven maar ook gelijktijdig de X en/of Y, bijvoorbeeld : G1 X10 Z-1 hierbij gaan zowel de X als de Z as gelijktijdig naar de opgegeven positie bewegen en zullen gelijktijdig op de aangegeven posititie aankomen.
Plaats reactie