Corian frezen voor een lithofaan - advies feedrate en Ball nose freesjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Corian frezen voor een lithofaan - advies feedrate en Ball nose freesjes

Bericht door Tolp2 »

Volgende uitdaging voor het werken met de frees: het maken van een lithofane. Maar ik zit nog enorm te stoeien met feedratrs en frees snelheid.

Voor het vlakken heb ik een 6mm 4-snijder gebruikt. Komen bij een diepe cut (3 mm) mooie chips vanaf. Binnen no time was de werkplaats omgetoverd tot een winters tafereel.

Bij een kleine afname (0.1 mm) voor finish geeft merkbaar verschil bij meelopen en tegenloprnd frezen (voelbare ribbels). Ga ik dan te snel?

Daarnaast ben ik op zoek naar aanbevelingen voor Ball nose freesjes en de bijbehorende instellingen. Alvast bedankt!
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Corian frezen voor een lithofaan - advies feedrate en Ball nose freesjes

Bericht door abs02 »

Kijk dan eens gewoon bij Vectric : daar staat alles goed uitgelegd.
En ook met voorfrezen : pak m beet .1 laten staan. Dat haalt het kleine freesje wel weg.
Resultaat : mooi oppervlak
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corian frezen voor een lithofaan - advies feedrate en Ball nose freesjes

Bericht door Tolp2 »

Die tutorial is duidelijk, dank daarvoor. Ondertussen ook een deel van de tools opgespoord.

Voor een 1 mm bolkop, heeft iemand daar nog tips voor wat te halen. I weet dat freesjes.nl, maar ook sorotec. Beide rond de 10 Euro. Is er een bedrijf rond Rotterdam die ze gewoon heeft liggen?

Of wellicht een forum lid die ze groot heeft ingekocht ooit eens?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corian frezen voor een lithofaan - advies feedrate en Ball nose freesjes

Bericht door Tolp2 »

Zo, met dank aan de tutorial twee stappen kunnen zetten:
  • Met een 6 mm frees een pocket gefreesd, zodat 3 mm materiaal is blijven staan. Feedrate 1800 mm/min, 18000 rpm, step-over 90% (was foutje, stond nog van eerder project), DOC 3 mm (dus totaal 3 passes, materiaal was 12 mm dik).
  • Met een 3 mm ballnose het eerste reliëf neergezet. Feedrate 1200 mm/min (gelimiteerd door de snelheid van de z-as), 16000 rpm, step-over 10%. Heeft het gedaan in twee passes van max 1,5 mm, dat is onzin, dus in de volgende gaat dat er uit.
21774
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Corian frezen voor een lithofaan - advies feedrate en Ball nose freesjes

Bericht door abs02 »

Stepover van de 3mm mag min 30% zijn. 0.05 of 0.1 laten staan in diepte om na te frezen.
Cross hatch om zoveel mogelijk weg te halen en het kleine bolkopje zo min mogelijk te belasten in sommige hoekjes.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corian frezen voor een lithofaan - advies feedrate en Ball nose freesjes

Bericht door Tolp2 »

Twee aanvullende vragen:
  • Is een feedrate van 720 mm/min een goede eerste inschatting. Dit is gebaseerd op een maximaal toerental van 24.000 rpm en daarmee een chipload van 0,015 mm per tand. De waarde voor de chipload heb ik van de website van freesjes.nl.
  • Hoe om te gaan met de randen van het werkstuk. Nu heeft de 3 mm ballnose alles tot 0,1 mm weggehaald, dus zoveel heeft die 1mm frees niet te lijden. Maar aan de randen is natuurlijk maximaal 1,5 mm blijven staan. Moet ik 1 mm uit de rand van het werkstuk blijven, of gaat dat laatste stukje wel goed?
Bedankt voor alle tips tot zover!
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Corian frezen voor een lithofaan - advies feedrate en Ball nose freesjes

Bericht door abs02 »

Vraag 1 : voorfrezen veel te laag . Nafrezen mag ook hoger . Veel afhankelijk van stepover.
PDF instructies van vectric lezen : daar staan precies de waarden in.
vraag 2 : frees start op de hartlijn tenzij je anders ingeeft : offset van image of boundery (in de plus dan wel in de min)
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corian frezen voor een lithofaan - advies feedrate en Ball nose freesjes

Bericht door Tolp2 »

Zo over het antwoord op vraag 2 moest ik even nadenken, maar toen ik hem snapte zag ik ook in dat mijn vraag niet zo snugger was. Wel veel weer bijgeleerd.

Het na frezen staat nu aan, ben benieuwd wat het resultaat straks is.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corian frezen voor een lithofaan - advies feedrate en Ball nose freesjes

Bericht door Tolp2 »

Het resultaat: mislukt :oops: .

In het midden lijkt de lithofaan te dun: er zitten gaatjes in. Nu gebeurd dat in het midden, dus ik heb het vermoeden dat het materiaal is kromgetrokken. De lithofaan heeft twee dagen in de schuur gelegen op de machine op een spoilboard van MDF. Wellicht heeft dat wat vocht opgenomen en is daardoor vervormd.

Of is het dan toch dat het materiaal te warm is geworden (feed rate te laag) en is plastisch vervormd en bros geworden?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Corian frezen voor een lithofaan - advies feedrate en Ball nose freesjes

Bericht door abs02 »

Dat het bol is gaan staan zal waarschijnlijk zijn doordat je het materiaal overspannen hebt aan de randen. Het steunpunt van de spanplaatjes hoger (+-0.3mm ) dan het te bewerken materiaal. Ook het MDF werkt daarin mee : het is te zacht om het corian op te spannen. Het drukt zeker in als je het hierop opspant.
Met de schroeven op de hoeken gebeurt hetzelfde. Zeker op de hoeken.
Leg het dan eerst op een plaatje aluminium (wel dik genoeg ). En : je hoeft het materiaal echt niet zo vast te zetten het laat zich heel makkelijk bewerken maar dat zal je al wel gezien hebben.
Warm worden ? Nee niet echt.
Plaats reactie