Er25 spantangen welke zijn ok ?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Er25 spantangen welke zijn ok ?

Bericht door Zee&Zee »

Er 25 spantangen ( collets )

Overal te vinden in allerlei prijzen.
Nu zal een set van 250 euro over het algemeen beter zijn dan een set 50 dollar van onze vrienden uit China. Maar er zijn er ook van 100 euro uit China of Taiwan met de dinnorm erbij.

Mijn vraag, wie heeft goede ervaringen met wat ?

Mijn ervaring is dat de cheapo Amazon en eBay en Alibaba setjes soms ok zijn qua rondloop en soms uitermate bagger ( kan ook binnen een set flink variëren... ) You get what you pay for...

Ook al staat er (soms) vrolijk bij din 6695, en heel soms de uitleg van de din...rondloop is kleiner dan 0,015..mijn meetklok vertelt me anders ( slechter )

Kvindt niet erg om geld uit te geven, maar is een set van 200 euro idd wel beter dan een set van 100 euro, als dezelfde dinnorm erbij staat, en het soms letterlijk hetzelfde setje lijkt.... Dus...

Waar kopen jullie ze? eBay, Amazon, Vdh, Hogetex, vertex, hbm, Damen, sorotec..etc.etc. ?

Wel eens nagemeten ?
Wat/waar zijn de goede ervaringen ?
Idem de moer, ik zie ze soms al op de foto staan als ongebalanceerd, ik wil wel gebalanceerd. Heb al gemerkt dat ook een slechte (kopie ?) geblanceerde moer de rondloop nog eens flink nadelig kan beïnvloeden.
CNC you later
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Er25 spantangen welke zijn ok ?

Bericht door andrefc101 »

Ik denk dat wanneer je een goede set in NL koopt voor een behoorlijke prijs, met een DIN erop en een gegarandeerde rondloop, dat je die kwaliteit ook mag verwachten dat deze aan de specs voldoet. Zo niet, terug ermee.
En zoals je zelf ook al aangeeft, de prijs zal veelal de kwaliteit uitmaken. Verwacht nu niet dat je voor 50 euro een superset koopt in China. Uiteraard kan je geluk hebben, maar mag je dat zeker niet verwachten.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Er25 spantangen welke zijn ok ?

Bericht door Zee&Zee »

Hoi Andre,

ja probleem id dus dat ik al eens vaker terug ben gegaan. Een hoop spul komt uiteindlijk dezelfde fabriek en iedereen neemt het gewoon klakkeloos over, niet dat het niet geruild of teruggestuurd kan worden, maar beetje onzin/tijdsverspilling. Vandaar de vraag naar ervaringen.
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Er25 spantangen welke zijn ok ?

Bericht door serum »

Ik heb aardig wat ervaring met spantangen en meet ze na.

Hier een paar topics; de ER maakt niet veel uit, er 16, 20, 25, 32, zelfde basis regels.

https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t ... spantangen

https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=21&t ... en#p222229
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Er25 spantangen welke zijn ok ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

resp. 5µ €20.10 ex.btw en 2µ €41.10 ex.btw

https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... hnicalData
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... urce=FCWeb

Eerlijk gezegd zou ik nooit een set kopen. ( maar ik hoef er ook geen spiraalboren in te zetten.
Die paar maten die ik gebruik kan ik beter los kopen. En als je van een set er 3 nooit gebruikt is het vaak al goedkoper om ze los te kopen.
En dan heb ik er liever 3 van 6 en 1 van 8 ipv 6,7,8,9 want 7 en 9 zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Er25 spantangen welke zijn ok ?

Bericht door Zee&Zee »

Dank heren,

zo kom ik er wel uit !

@hugo dacht ik eerst ook. Maar prijzen zijn vaak voor de set vaak dermate beter dat het opweegt ( voor mij ) tegen dat nadeel. Je grijpt soms toch net mis met een raar ding. De populaire koop ik er idd los bij.
CNC you later
Plaats reactie