Acrylaat smelt rond frees en boor

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door boeld »

Ben met de eerste experimenten bezig met mijn frees. Ik wil wat acrylaat gaan frezen (budget versie, dus ik verwacht extruded). Maar zelfs opm het laagste toerental dat ik op dit moment in kan stellen (7200) smelt het acrylaat al snel aan het freesje vast. Ik heb meerdere soorten freesjes geprobeerd en met sommige gaat het beter dan met andere. Maar uiteindelijk smelten ze allemaal vol. De meest veelbelovende resultaten heb ik tot nu toe met dit freesje gehaald:

https://www.damencnc.com/nl/vhm-mini-mi ... -5mm/a1292

Zelfde geldt voor gaatjes boren. Ik heb wat geëxperimenteerd met boortjes die ik nog had liggen. Sommigen waren echt verschrikkelen, maar bij een paar gaat het een tijde goed, totdat er alsnog gesmolten materiaal rond het boortje hangt. En dan is het snel klaar met de mooie gaatjes natuurlijk.

De boel wordt te heet denk ik. Ik heb geprobeerd met een water-zeep oplossing te koelen, maar dat schoot niet echt op. Wat zouden nog meer oplossingen kunnen zijn?

Missc hcien is het een oplossing om het toerental van mijn spindel nog verder te verlagen? Alleen: ik heb voor mijn Chinese 1.5kW spindel wat settings van internet geplukt een de minimum frequentie is daarbij 120Hz. Kan ik dat toerental verlagen, als ik tegelijkertijd ook de minimum output voltage van de VFD verlaag? Of loop ik dan alsnog het risico dat ik mijn spindel verbrand?

Of zijn er andere oplossingen voor dit probleem?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door Sven »

Goeie kans dat je feed te laag is ten opzichte van het toerental.
Lager toerental tegenover hogere feed is dikkere spanen is minder smelt.

Als je meerdere freesjes en boortjes hebt geprobeerd dan kan ik er denk ik wel van uit gaan dat ze scherp zijn... ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door Hessel Oosten »

Eén-snijders !

Hard blazen op de freespunt met dun gericht pijpje uit de compressor, dat "meeloopt" met de punt.

H.
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door boeld »

Sven schreef: 11 dec 2020 22:41 Goeie kans dat je feed te laag is ten opzichte van het toerental.
Lager toerental tegenover hogere feed is dikkere spanen is minder smelt.

Als je meerdere freesjes en boortjes hebt geprobeerd dan kan ik er denk ik wel van uit gaan dat ze scherp zijn... ;)
Had ook al hogere feeds geprobeerd, maar dat kostte me twee freesjes van 20 euro per stuk. Gloednieuw uit de verpakking, dus die waren wel scherp. Denk dat ik met de snelheid waar ik uiteindelijk op uit kwam, al redelijk aan de grens zit van wat haalbaar is met deze combinatie van frees, toerentaal en materiaal.

Heb imiddels ook gemerkt dat het opspannen wel wat strakker kon, er zat toch wat beweging in de plaat in verticale richting.

Die tip van luchtkoeling ga ik ook eens proberen. En toch maar eens op zoek naar éénsnijders dan.

Bedankt voor de tips!
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door boeld »

Net in een laatste poging van de avond toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een freesje op het spel gezet. Toerental van de spindel verdubbeld en de feed snelheid met een kwart verhoogd. En flink gekoeld met een plantenspuitje. En voilà: een heel mooi strak resultaat. Misschien nog wel strakker als da ik met de lasersnijder gewend ben. :mrgreen:
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door Hessel Oosten »

motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door motormuis »

wat is het voor acrylaat
gegoten of gextrudeerd
bij gegoten heb da stukken minder last van
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door hrscharft »

de beste tip die ik je voorlopig kan geven is denk ik om goedkope frezen te kopen.
uit je post maak ik op dat je vooral nog aan het experimenteren bent en je machine leert kennen. Gesneuvelde frezen hoort daar bij.
in dit geval maakt het nog niet zo veel uit of je een 5 euro frees hebt of een 30 euro frees, pas als je zover bent dat je goedkope freesjes het enige tijd vol houden met een redelijk oppervlakte resultaat zou ik gaan investeren in de 'dure jongens'

Kwa standtijd houden de dure jongens het idd langer vol en geven een mooier oppervlakte resultaat maar als je ze dusdanig op hun donder geeft dat ze afbreken is die standtijd net zo kort als met de goedkope variant.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door Michel »

Ik frees acrylaat altijd met een flinke scheut wd 40 of kruipolie of petrolieum ,en vul dit regelmatig aan tijdens het frezen, dit gaat altijd wel goed
Voeding zet ik op zo'n 1 mtr /min en het toerental rond de 10.000 omw/min met een 6 mm frees drie snijder
Met een snedediepte van circa 0,2 tot 0,5 mm
Na het frezen het werkstuk met afwasmiddel schoonmaken en afspoelen met warm water.

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door carlo »

goeiemorgen

6mm 1pas
1lip frees belin 13060
voeding 2000
toerental 22000 voorfrezen
toerental 40000 nafrezen 0.2mm

geen koeling

mvg
carlo
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door boeld »

Dank voor de reakties. Zoals ik al zei, gaat het om goedkoop acrylaat, dus waarschijnlijk extruded.

Ik had in eerste instantie mijn diepte ook veel te hoog staan (2mm) en die had ik uiteindelijk terug gezet naar 0,5. Ik lees nu in jullie tips, dat dit een goede zet is geweest.

Ik heb ook nog wat goedkopere freesjes liggen, maar die leken me niet zo geschikt.

Vanavond maar eens met hout aan de slag, ben benieuwd hoe dat gaat werken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11035
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door DaBit »

Je ziet dat vrijwel iedereen rond de 0,1mm per omwenteling voed, dat is de belangrijkste tip. Dus met je 7200rpm 720mm/min voeding.

Persoonlijk heb ik dan nog graag een eensnijder, en vind ik water met een druppel Dreft een goed plan.

Die diepte is niet zo spannend als de rest in orde is, 2mm moet makkelijk kunnen met een 6mm frees.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door motormuis »

DaBit schreef: 12 dec 2020 22:02 Je ziet dat vrijwel iedereen rond de 0,1mm per omwenteling voed, dat is de belangrijkste tip. Dus met je 7200rpm 720mm/min voeding.

Persoonlijk heb ik dan nog graag een eensnijder, en vind ik water met een druppel Dreft een goed plan.

Die diepte is niet zo spannend als de rest in orde is, 2mm moet makkelijk kunnen met een 6mm frees.
met dat druppeltje dreft zou ik voorzichtig zij het lost olie op en alles wat van staal is gaat roesten
ik heb dit truckje vroeger ook toegepast maar nu niet meer
ik smeer bijna niet meer een enkele keer als ik bvb diepe gaten in acrylaat of nylon moet maken
en bij schroefdraad snijden
gebruik ik of de minimaal smering uit een knijpfles wat gewone emulsie die ook bij normaal smering in de metaal bewerking
gebruikt wordt
werkt prima
bij acrylaat moet je ook uitkijken met ethanol / isopropanol dit kan spannings scheuren veroorzaken
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11035
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acrylaat smelt rond frees en boor

Bericht door DaBit »

motormuis schreef: 12 dec 2020 22:46 Met dat druppeltje dreft zou ik voorzichtig zij het lost olie op en alles wat van staal is gaat roesten
ik heb dit truckje vroeger ook toegepast maar nu niet meer
Daar heb je wel een punt. Hoewel ik er eigenlijk in de praktijk nooit hinder van gehad heb bij incidenteel acrylaat frezen. Het levert wel transparantere randen op dan frezen zonder vloeistof.

Je hoeft er overigens ook geen sopje van te maken; er moet genoeg zeep bij zitten om de cohesie van het water te verlagen. Daarvoor is 1 a 2 druppels op een liter water echt wel genoeg. In die lage concentratie is er gewoon niet genoeg zeep aanwezig om veel olie op te kunnen lossen
bij acrylaat moet je ook uitkijken met ethanol / isopropanol dit kan spannings scheuren veroorzaken
Bij polycarbonaat speelt dat nog veel meer, weet ik uit ervaring :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie