Optimal load bepalen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Optimal load bepalen

Bericht door boorgraag »

Hi,

Doel: maak in hout een vierkant gat met een diepte van 20mm van 100x100mm (lxb).
Ik gebruik een 22m diameter bit, 2 snijder, hoogte van het snijvlak is 13mm.
De snelheid van de frees is 24000 rpm.
Cutting feed = 2500 mm/min.
Ik wil in 2 passes de 20mm laten halen, in stappen van 10mm.
Ik gebruik een adaptiv strategie.
Het bit gaat met een helix van 20mm in het hout om 10mm dieper te komen.
Nu zie ik ook het veld "optimal load" staan, daar vul ik 5mm in en maximum roughin stepdown zet ik op 10mm.
Wat ik van Fusion begrijp is dat de 'optimal load' een maximum is om de belasting op het bit niet te groot te maken, hij zal er dus niet overheen gaan.
Ik begreep ook dat het advies is dat deze waarde niet meer dan 40% mag zijn van de diameter van de snijder, in mijn geval dan 8,8mm

Mijn vraag: die optimal load heb ik op 5mm gezet, meer op gevoel, maar hoe bepaal ik de optimal load?
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Optimal load bepalen

Bericht door keesfrees »

Ik kan je niet helpen met de fusion vraag, maar bij deze krijgt het weer nieuwe aandacht van de anderen hier.
boorgraag schreef: 27 dec 2020 21:43Ik gebruik een 22m diameter bit, 2 snijder
Kan die wel indalen ? Ik heb ook een dergelijk (zeer bekend) freesje en die kan absoluut niet indalen, ook niet heeeel schuin.
En ik zou voor 20mm diepte een dunnere frees gebruiken en dan de diepte in een keer doen.
Maar dat was de vraag niet :-)
Plaats reactie