Mijn eerste aluminium proefstukjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik voor het eerst serieuze pogingen gedaan om wat aluminium te verspanen. Het aluminium is EN AC 5083 Toolingplate Elox en heb een 6mm HSS 2 flutes gebruik.
Ik heb in alle gevallen de volgende Feed en Speed gegevens gebruikt:
n= Spindel speed 15000 rpm
Vf= Feed rate 1850 mm/min
Vc= Snijsnelheid 280 m/min
fz= Feed/tooth 0.062 mm
z = 2 flutes
Dit voldoet allemaal aan de 2 formules die ik gebruik: n= (Vc x 1000)/(pi x d) en Vf=n x fz x z

Zouden jullie mij feedback kunnen geven op onderstaande filmpjes.
De kamer is 5 mm diep, ik heb dit in 2x gedaan, maar had misschien in 1 keer gekund. Hou bepaal ik dat. Verder heb ik 0,5 mm laagjes weg gehaald in de pocket. Had dit meer kunnen zijn?
Als finishing pass, haal je dan de 0.5 mm die over was in een keer weg, of in meerdere keren?

https://www.youtube.com/watch?v=RWeBMxk ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=Os2J5Fw ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=hkFRYZO ... e=youtu.be
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door Kjelt »

Ziet er netjes uit, mooie spaantjes!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door serum »

280 m/min met hss? Zeker weten dat het geen carbide is?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door Tolp2 »

Mooie spaantjes, mooi beheerst al eerste proefstuk.

De step-over heb je niet vermeld, maar voor mijn gevoel zou die een stukje agressiever mogen zijn. Dan is je pocket sneller klaar. Je doet toch nog een finishing pass.

Verlaag je voor je finishing pass de feedrate nog iets, dat zou een nog mooier resultaat kunnen geven. Als stock to leave zou je ook naar 0,2 mm kunnen gaan.

Met een 6 mm frees zou je kunnen proberen om in een keer op volle diepte te gaan. Dit hangt ook een beetje af van de stijfheid van je portaal. Als je te veel flex krijgt, dan kun je de step-over weer verkleinen. Door op volle diepte te gaan gebruik je ten minste de hele snijlengte waarvoor je betaalt hebt; anders slijt alleen het puntje.

Maar onthoud: het ziet er goed uit en de frees is nog heel, dus je doet niks verkeerd.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

@Serum, Dit is de gebruikte frees
22325
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Ahh ik zie: HSS-Co (ook wel HSSE) staat voor Cobalt gelegeerd snelstaal.
Misschien niet het zelfde als HSS
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

@Tolp2, ik zal morgen proberen wat agressiever te werk te gaan :lol:
Stepover bij het frezen van de kamer was 0.5mm
Bij het vlakken (eerste filmpje) was de stepover 1.5mm
@Serum, stel het was wel HSS, die heb ik namelijk ook, moet dan de snijsnelheid lager?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door andrefc101 »

TomAndKobus schreef: 09 jan 2021 20:13 Ahh ik zie: HSS-Co (ook wel HSSE) staat voor Cobalt gelegeerd snelstaal.
Misschien niet het zelfde als HSS
Nee, maar zeker geen carbide! Dan zijn je snelheden wel wat aan de hoge kant. Maar een goede freesleverancier geeft je ook de snijparameters!
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Ik denk niet dat we HBM een goede frees leverancier kunnen noemen :lol:
Ik oefen met goedkope freesjes. En het is lastig om de juiste parameters te vinden.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Vraagje, bij Sorotec vind ik een lijst met feed en speeds. Hier staat dat als je een aluminium legering hebt, dat je dan een snijsnelheid Vc van 500 m/min kunt gebruiken. Dit is veel hoger dan dat ik nu doe en sommige van jullie zeggen dat het zelfs nog lager moet. Ik snap dit niet. De tabel bij Sorotec is niet uniek, ik kom de zelfde tabel bij op heel veel plaatsen op het www tegen. Kunnen jullie mij uitleggen hoe dit nu zit?
https://www.sorotec.de/webshop/Datenbla ... twerte.pdf
https://www.stepcraft-systems.com/image ... meters.pdf

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door DaBit »

Deze kan ooit handig zijn: https://fswizard.com/

Vul 'm eerlijk in, en vergeet vooral de uitsteeklengte van je frees niet wat dat betreft. Zet verder als je geen haast hebt de Vc en fz sliders terug naar een procent of 50-70, dan gaan je freesjes langer mee wat voor ons hobbyisten vaak belangrijker is dan een minuut kortere cycletijd.

Als je 5mm diep gaat met 1mm stepover en je vinkt de chip thinning en hsm vinkjes aan, dan zie je dat je met een 6mm HSS/Cobalt freesje aardig goed zit met je 15000rpm, maar je voeding zou nog vrijwel dubbel kunnen.

Je hebt in Fusion bij 3D adaptive in de Linking tab nog wat keuzes om het aantal loze bewegingen te reduceren. Retraction Policy kan vaak naar Minimum, stay-down level en maximum stay-down distance kan wat hoger, evenals de no-engagement feedrate.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt DaBit ik heb de app geïnstalleerd. Ik ga er mee experimenteren. Ik begrijp van jou dat ik de uitkomst van de app kan vertrouwen, mits ik alles netjes invul?
Groeten, Tom.

Heb de
FSWizard nu ook in de browser. Handig! :P
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door DaBit »

Je komt er nog wel achter dat je soms wat langzamer of sneller wil. Niet alleen omdat je machine het niet zou kunnen, maar ook omdat je werkstuk maar matig vast ligt, omdat de hoeveelheid spanen die het spul op volle patat uitspuugt onbeheersbaar is, omdat dat reststukje aluminium wat je gebruikt de ergste soort kauwgum die er bestaat blijkt te zijn, enzovoorts.

Ik frees bij kleine werkstukjes tegenwoordig best rustig; dat NEMA17-koelblokje in mijn 3D-kitspuit-topic is gedaan met een 5mm frees op slechts 8000 toeren en 500mm/min, wat voor een VHM driesnijder in aluminium knap sloom is. Maar na urenlang tekenen, materiaal op maat zagen, eventueel CAMmen, opspanning verzinnen, enzovoorts zal het me een zorg zijn of ik nu 3 minuten of 5 minuten aan het frezen ben.
De andere kant op doe ik ook wel; zo heb ik nog niet zo lang geleden honderden elektronicabehuizingen gefreesd. Daar staat het toerental en voeding op een kwartslag voor de boel met freesje en al dwars door het plafond de vrijheid zoekt. Dan is van 5 per uur naar 20 per uur gaan door opspanning, snijsnelheid en voeding te optimaliseren nogal de moeite.

Maar zo lang je geen idee hebt wat je machine aankan is FSWizard best een aardige richtlijn, en daarna ook wel. Zeker als je begint met de voedings-% knop op 0 en gedurende de eerste centimeters freespad langzaam opdraait.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Oke, bedankt, ik ga zo weer wat frezen met de nieuwe instellingen. :P
Plaats reactie