Mijn eerste aluminium proefstukjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Poeh.... :shock: :shock: Dat was ff schrikken! Wat gaat hier allemaal verkeerd?
Waarom lijkt het alsof de spindel mindergard gaat draaien na de schok? Hoe komt het dat het aluminium plakt aan mijn frees?
Ik heb 5 mm diep met 1mm overlap gefreesd. Instellingen, zie foto.
22345
22348
22349
https://www.youtube.com/watch?v=3oKnefY ... e=youtu.be

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door serum »

Ik zou om te beginnen de koeling eens inschakelen.. dat voorkomt al een groot deel van je plakken. en gebruik svp carbide ipv hss. Betere standtijd en met het type machine in gedachte ben je doorgaans beter af met een hoger toerental (500m/min voor carbide), kleinere afname en een snellere feed. (Past beter bij de relatief slappe machine). Hss is veel minder stijf dan carbide. Gewoon testen tot je een goed resultaat hebt en tevreden bent. Maar hss zou ik niet gebruiken in aluminium. (Ik gebruik nooit hss frezen, ook niet voor hout) enige hss dat ik nog gebruik is voor tapjes. Hss frezen zijn zo bot. Het is gewoon achterhaald materiaal. Met carbide frezen kan je hss bewerken, als de stijfheid van je machine het toelaat.

Span de frezen zo kort mogelijk in, kies een zo'n kort mogelijke frees voor de opdracht. Hss wordt snel bot. Dan produceert het warmte en is het snel gebeurt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Serum, als ik je goed begrijp, zet de cooling aan. Ga ik doen. Gebruik Carbide frezen. Ga ik kopen, heb je een tip waar? Sorotec? of freesjes.nl?
Feed omhoog bij carbide, maar kleiner afname.
Waarom lijkt in het filmpje de toeren in te storten? Of komt dit omdat de tool beneden is en vervolgens zijwaarts gaat. Op dat moment schud mijn hele machine even. Blijkbaar iets te ruw bezig? De chips die er af kwamen waren wel groter dan eerder.
Nadeel van Carbide frezen is, ze zijn duurder en ik ben nog aan het spelen met de instellingen. Aan de andere kant, als ik geen carbide neem, dan krijg ik de instellingen nooit goed. Ik ga carbide kopen!
Bedankt voor de tips!
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door Caesar »

De eerste fase van je frezen; tijdjens je ronde pocket frezen staat de feed te langzaam; je krijgt kleine chips i.p.v. grote splinters/schilvers. M.a.w. de frees raakt zijn warmte niet via materiaal kwijt maar via de frees zelf

tweede fase van de frees: die feed is weer veel te veel van te goeie, maar je mag gerust inderdaad aan een feed van 4000+ (onzin van me, meer richting 1000-1500 mm/min) denken. Wat je zou moeten zien is een mooie straal van 'schilvers' die door je frees wordt uitgespuwd. Dat krijg je dus door ongeveer 10k rpm te doen en dan wat hogere feed.

Inzinken van je toerental: simpelweg te weinig vermogen door je spindel: dit is alleen te voorkomen door minder diep te gaan. Je kunt ook dieper gaan met minder stepover, maar dan lever je weer in op je chipload en dus afvoer van je warmte. Overigens zie je wel in je 2e fase frezen (dus je slot) dat je mooiere schilvers krijgt.

Ik frees bijvoorbeeld met 10k rpm, 8mm frees en feed van 5000 onzin dus, 1000-1500, met een ebay 2 snijder freesje; wel nevel gekoeld/gesmeerd trouwens. Lichte smering maakt al het verschil.
Laatst gewijzigd door Caesar op 10 jan 2021 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Caesar, ik begrijp je niet helemaal, je hebt het over een feed van 4000+, maar ik doe maar een feed van 2000. Ik moet de feed dan toch niet nog meer vergroten?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door serum »

Feed van 5000 bij 10000 rpm? 0,25mm voorzet per tand? Ik vind het flink. Niets voor onze portaaltjes. In mdf ga ik wel richting de 0,6mm per tand, maar dat is op een potentere machine. Voor alu ga ik niet boven de 0,1mm/tand. Doorgaans 0,06 a 0,07.

Induiken van toeren: op 10000rpm heeft dit type spindel nog niet veel veel koppel.

Als voorbeeld, ik deed met een 10mm 14000rpm, 14mm diepte twee mm overstap. Op 2800mm/min Ging goed, maar ik vond het net teveel van het goede. Ik heb doorgaans geen haast. Het moet gewoon goed klinken en stabiel draaien..

Hoe verder je bij de buitenkant/achterin het portaal werkt, hoe stijver de machine is.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Zijn carbide freesjes bij AliExpress goed? of kan je beter duurder kopen bij Sorotec of freesjes.nl?
https://nl.aliexpress.com/item/33045925 ... web201603_
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door serum »

Ongecoat kopen. Die coatings zijn doorgaans een pvd
TiN, TiaIN, allemaal vermijden als de pest in alu. Er zijn een paar coating geschikt voor aluminium, waaronder dlc.

https://www.radical-departures.net/arti ... -elements/

Ik blijf nieuwsgierig wat Caesar zijn DOC is voor die 0,25mm chipload bij 5m/min op 10000rpm met een 8mm frees in aluminium.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door Caesar »

Excuus excuus, ik zit er helemaal naast! Ik gebruik ook een acceptabele feed van 1200 mm/min. Ik zal mijn vorige reactie even wijzigen. Ik zat er even helemaal naast, maar ik keek net mijn eigen tabel even door. Zit inderdaad rond de 1200, chiploads:

Code: Selecteer alles


4mm: 0.045, 15000 rpm, 1361mm/min (hoewel ik door zijn fragieliteit meer richting 800mm/min ga)
6mm: 0.06, 10000 rpm, 1210mm/min
8mm: 0.08, 8000rpm, 1300mm/min

Alles gebaseerd op snijsnelheid van 190mm/min.

ik hoop dat bij deze even recht getrokken te hebben!
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Oke, geen coating! Ik denk dat ik bij Sorotec wat ga bestellen.

https://www.sorotec.de/shop/Cutting-Too ... -Mill-ALU/

Ik heb een minimaal smering set met een peristaltisch pump. Deze is bijna werkend, alleen nog netjes maken, daarom was deze nog niet in gebruik. Ik heb ook minimaal smering spul die Benkr ook heeft: https://www.hagoortolie.nl/2016/02/air-cutting-oil-mf/

Mijn vraag is nog, hoeveel druk perslucht moet ik hebben bij minimaal smering?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Nou Caesar, je hebt ons laten schrikken :lol:
Bedankt voor je lijstje, en de diepte dat je het materiaal in gaat, maakt op het vermogen na, verder niet zo veel uit?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door serum »

Da's een stuk zinniger. ook richting de 0,06mm chipload. Met carbide mag je gerust richting de 3 a 500m/min aan surfacefeed.

Nog even als toevoeging op de vorige post; zoek op Alie naar aluminium carbide 2 flute ofzo. Vermijd de PVC coatings die ze verkopen als 'geschikt voor aluminium'
De enige geschikte coatings voor alu zijn ZrN en DLC. (de meeste coatings bevatten een aluminium nitride/oxide. Die hebben ruwweg hetzelfde smeltpunt als aluminium.

Ongecoat werkt perfect.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door Caesar »

TomAndKobus schreef: 10 jan 2021 16:58 Zijn carbide freesjes bij AliExpress goed? of kan je beter duurder kopen bij Sorotec of freesjes.nl?
https://nl.aliexpress.com/item/33045925 ... web201603_
Ik haal ze van Ebay in het VK, ik neem aan exact dezelfde. Ik merk wel wat verschil met gerenomeerde merken, maar dat zit meer in chipload en snijsnehleid dan afwerking/betrouwbaarheid: volgend filmpje is gemaakt met een 8mm Ebay (ali express dus) freesje, met hele mooie afwerking (al zeg ik het zelf :p):

https://www.youtube.com/watch?v=vOCzTnRzGFI

https://www.youtube.com/watch?v=eCDgd6aTHQ4
Laatst gewijzigd door Caesar op 10 jan 2021 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Ziet er mooi uit Caesar! Ik ga verder op Ali kijken. De frezen van Sorotec voor Aluminium hebben toch geen coating? Of moet ik ook deze niet kopen?
Plaats reactie