Kunststof frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Kunststof frezen

Bericht door Goudgele »

Hoi allemaal,

Ik ben bezig een bestaande CNC frees van ongeveer 4x2m voor iemand te reviseren (deze was elektrisch niet bepaald in orde zullen we maar zeggen...). Hier zal straks plaatmateriaal mee gefreesd gaan worden. Er zullen vooral veel verschillende typen kunststof bewerkt worden. Nu vraag ik mij af welke freesjes hier het meest voor geschikt zijn? Ik heb zelf namelijk alleen ervaring met hout CNC frezen.
Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en nu denk ik dat down-cut eensnijders een goede optie zijn. Klopt dit? En is het ook mogelijk een up-cut te gebruiken, aangezien ik niet zo snel down-cuts can vinden?
Tot slot, ik begrijp dat het van belang is om met een aardige feedrate te frezen ivm warmteontwikkeling. De machine is naar verwachting zeker wel in staat om met een flinke gang te frezen (4kW spindel, tandheugelaandrijving, vierkante geleidingen, 12.5 Nm steppers, stalen constructie), is dan een bepaalde koeling nog noodzakelijk, of is de luchtstroom die van de spindel af komt al voldoende?

Alvast bedankt en groetjes,
Goudgele
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Kunststof frezen

Bericht door carlo »

goeiemorgen

ik gebruik frezen van lmt-belin of magon voor het frezen van pmma en pc en dit alles droog en zonder extra lucht
als ik extra lucht gebruik is het om de freesbaan zuiver te blazen vooral bij kleine frezen en diepe groeven

mvg
carlo
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Kunststof frezen

Bericht door Goudgele »

Hoi Carlo,

Bedankt voor de reactie. Die kunststof frezen van lmt-berlin zien er goed uit. Ik zal die eens gaan proberen.

Groet,
Goudgele
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kunststof frezen

Bericht door andrefc101 »

Ik frees heel erg veel hpde in diverse diktes. Ik gebruik hiervoor altijd de Dormer S637 eensnijder voor. Meestal een 6mm frees, 12.000rpm en 5 meter/min. Ongeveer 1D diep tegelijk.
Je bent altijd welkom om wat ervaring op te doen hier.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Kunststof frezen

Bericht door Goudgele »

andrefc101 schreef: 25 feb 2021 09:06 Ik frees heel erg veel hpde in diverse diktes. Ik gebruik hiervoor altijd de Dormer S637 eensnijder voor. Meestal een 6mm frees, 12.000rpm en 5 meter/min. Ongeveer 1D diep tegelijk.
Je bent altijd welkom om wat ervaring op te doen hier.
Bedankt voor de reactie. Handig om er meteen een snelheid en toerental bij te hebben als uitgangspunt natuurlijk. Gebruik je verder nog een koeling? Of is dat niet meer nodig, gezien de hoge snelheid waarmee je freest.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kunststof frezen

Bericht door andrefc101 »

Nee hoor, geen koeling. Gewoon gas geven en een goede afzuiging.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Kunststof frezen

Bericht door Goudgele »

andrefc101 schreef: 25 feb 2021 14:01 Nee hoor, geen koeling. Gewoon gas geven en een goede afzuiging.
Top, ik kan aan de slag 8)
Plaats reactie