Titanium boren

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Titanium boren

Bericht door DaBit »

Vandaag maakte ik een paar afstandsbusjes met M3 draad erin van titanium, volgens mij grade-5. Nu heb ik over het algemeen eigenlijk weinig problemen bij het bewerken van dat spul, alleen het boren valt tegen. Met een gewoon 2,5mm HSS+TiN boortje en 500rpm kom ik er uiteindelijk wel doorheen, maar het gaat niet bepaald van harte.

Zouden HSS-cobalt boortjes of iets anders dat gewoon gangbaar in de winkel ligt beter werken? Ik doe eigenlijk niet genoeg titanium om er nou speciaal spul voor te kopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Titanium boren

Bericht door abs02 »

Hs Cobalt boortjes doen het er prima in. Zeker doen en ze zijn ook later nog universeel te gebruiken.
Wel een kwaliteit merk gebruiken.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Titanium boren

Bericht door javanree »

Dormer A002 boortje geprobeerd?
Kosten niet veel, te krijgen in de betere ijzerwarenzaak en hebben hoge standtijd.
Gecoat HSS-Co en perfect geslepen.
https://www.dormerpramet.com/nl-nl/prod ... id=DORA002
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Titanium boren

Bericht door abs02 »

Is alleen HSS en zonder cobalt

A777 serie is HSCo van Dormer.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Titanium boren

Bericht door javanree »

Ah je hebt gelijk , ik dacht dat A002 het ook was maar nee dus.
Als die A777 net zo geslepen is dan moet dat helemaal goed komen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Titanium boren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik boor een enkele keer ook wel TiAl6V4 (Grade 5), met HSS boortjes..

Lage snijsnelheid, snijdend houden.. als je boor gaat glijden is het zo afgelopen, goed koelen/smeren, regelmatig lossen.. en zorg dat je Titanium niet warm wordt.

om eerlijk te zijn vindt ik draad tappen in Titanium enger dan een gaatje boren.. (pas ook op dat je met het boren de wand van het gat niet verhardt.
Doorgaans boor ik met VHM, maar ja, dat zijn altijd kleine gaatjes..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Titanium boren

Bericht door DaBit »

abs02 schreef: 26 feb 2021 18:20 Hs Cobalt boortjes doen het er prima in. Zeker doen en ze zijn ook later nog universeel te gebruiken.
Wel een kwaliteit merk gebruiken.
Mooi, zal ik dat eens proberen.
Meestal heb ik wat er standaard bij de industrietoko ligt, da's inderdaad Dormer meen ik.
Arie Kabaalstra schreef: 26 feb 2021 19:02 Lage snijsnelheid, snijdend houden.. als je boor gaat glijden is het zo afgelopen, goed koelen/smeren, regelmatig lossen.. en zorg dat je Titanium niet warm wordt.
500rpm op een 2,5mm boortje klinkt mij zelf voor titanium nog als 'lage snijsnelheid' in de oren. Langzamer verbeterde niks trouwens. Druk hou ik erop (ik doe gewoon net alsof ik met RVS bezig ben, pakt meestal goed uit), drupje snijolie gebruik ik ook, en warm voel ik het niet worden. Maar met die HSS boortjes van me knarst en kraakt het alle kanten op.
Arie Kabaalstra schreef: 26 feb 2021 19:02 om eerlijk te zijn vindt ik draad tappen in Titanium enger dan een gaatje boren..
Dat gaat dan weer wel probleemloos (met een HSS tap). Tapje in de losse kop met die kop niet vast, S150M3, stop, blaas, M4 intikken, klaar.
Arie Kabaalstra schreef: 26 feb 2021 19:02 Doorgaans boor ik met VHM, maar ja, dat zijn altijd kleine gaatjes..
Mjah, ik heb dat VHM 99% van de tijd niet nodig voor boren; dat kleine HSS spul kan ik mishandelen en als het te hard mishandeld is recyclen als paspen/scharnierpenuitdrijver/beiteltje/whatever. Dus ik heb ze eigenlijk ook niet meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ingoo
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Titanium boren

Bericht door ingoo »

In het verleden heb ik eens een RVS plaat geboord met heel veel gaatjes van 1 mm.
Dat knarste en kraakte ook nogal. Na een paar gaatjes was het tijd voor weer een nieuw boortje.
Toen een boortje ingekort en het probleem was over. Ik denk dat dunne boortjes een beetje torderen tijdens het boren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Titanium boren

Bericht door Arie Kabaalstra »

ingoo schreef: 27 feb 2021 14:04 Ik denk dat dunne boortjes een beetje torderen tijdens het boren.
Ik denk van niet.. Ik weet het wel zeker.. en niet alleen dunne boortjes... elke boor.. de maten van torderen wordt bepaald door de verhouding tussen diameter en uitsteeklengte.. voor veel mensen is 6 mm al geen "dunne boor" meer.. maar.. eh.. als ie 150 mm lang is?.. Been there.. done that.. was in gereedschapstaal.. dus dat viel nog mee.. :lol: moest vanaf 2 kanten boren.. want 't onderdeel was 260 mm dik...

Er is een delicate balans tussen de diameter en uitsteeklengte van het boortje, de eigenschappen van het te boren materiaal en de scherpte van de snijkanten...als je dat allemaal in orde hebt.. ga je er doorheen als een heet mes door de boter..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Titanium boren

Bericht door DaBit »

Nouja, ik heb gewoon doorgedouwd met m'n 2,5mm boortje (Phantom bij de weg, geen Dormer). Bloed of bloemen, bij krak is een nieuw busje ook zo gemaakt. Maar na 8 gaten van 10mm diep was er niet veel meer van over; dat boortje is naar z'n laatste rustplaats.

Wel raar dat juist die boortjes er zo'n moeite mee hebben. Beitelplaatjes hebben er geen problemen mee, de HSS tap heeft er geen problemen mee en het elcheapo Chinese centerboortje ook niet.

Het titanium doet de truuk wel; 2 quadcopters stuk gevlogen vandaag maar die busjes zitten nog netjes op hun plek zonder stukgetrokken binnendraad (wat aluminium busjes nogal last van hebben), en het weegt weer wat minder dan staal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie