Dunne composiet plaat doorfrezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door Goudgele »

Hoi Allemaal,

Ik heb laatst geprobeerd om Dibond van 3mm dik helemaal door te frezen. Dit is een composiet dat bestaat uit kunststof, met aan de boven-en onderkant een dunne laag aluminium (0.3mm dik aluminium per kant)
Het gaat om een hele plaat van 3.0 x 1.5m. Ik zet deze vast in de machine met schroeven aan de rand en in de hoeken.

Nu is het probleem dat bij het doorfrezen de plaat omhooggetrokken wordt door de frees, waardoor de randafwerking niet best is, er ontstaat een opstaand randje van het aluminium laagje. Ik gebruikte een standaard 3mm HSS upcut bit. Kan ik dit probleem verhelpen door een éénsijder downcut van 3mm aan te schaffen? Of zou een compressiebit een nog betere uitkomst geven (zo heb ik er bijvoorbeeld een gevonden van 2.5mm upcut en 12mm downcut, dit lijkt me een geschikte om een plaat van 3mm in 1 pass door te frezen?)

Wie oh wie kan mij adviseren?

Groetjes en bedankt,
Goudgele
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door andrefc101 »

Compressiefrees gebruiken.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door Goudgele »

andrefc101 schreef: 03 mar 2021 11:06 Compressiefrees gebruiken.
Weer bedankt voor de reactie. Zou die frees met een 2.5mm lengte upcut en alles daarboven downcut goed zijn voor een 3mm plaat? Of is het beter er een te zoeken die bijvoorbeeld 1.5mm upcut heeft?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door andrefc101 »

Nee hoor, dat zou prima moeten werken.
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door RoBie »

Beste Goudgele,

Ik lees graag mee.
Met mijn "nieuwe"machine (Isel Flatcom) wil ik ook Dibond gaan frezen.
Mag ik op de hoogte blijven van de resultaten met het frezen met die compressiefrees en mag ik daarvan dan de gegevens hebben?
Hartelijk dank bij voorbaat!
Rob
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door Goudgele »

RoBie schreef: 03 mar 2021 12:01 Beste Goudgele,

Ik lees graag mee.
Met mijn "nieuwe"machine (Isel Flatcom) wil ik ook Dibond gaan frezen.
Mag ik op de hoogte blijven van de resultaten met het frezen met die compressiefrees en mag ik daarvan dan de gegevens hebben?
Hartelijk dank bij voorbaat!
Rob
Dag Rob, ik ga een downcut freesje van 3mm bestellen en de compressiefrees die ik eerder noemde. Ik verwacht volgende week resultaat te hebben om beide typen te kunnen vergelijken. Ik zal er aan denk om je te laten weten hoe het ging en eventueel wat foto's toevoegen! Mocht ik het vergeten, stuur me dan vooral een berichtje!
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door RoBie »

Goudgele schreef: 03 mar 2021 12:08
RoBie schreef: 03 mar 2021 12:01 Beste Goudgele,

Ik lees graag mee.
Met mijn "nieuwe"machine (Isel Flatcom) wil ik ook Dibond gaan frezen.
Mag ik op de hoogte blijven van de resultaten met het frezen met die compressiefrees en mag ik daarvan dan de gegevens hebben?
Hartelijk dank bij voorbaat!
Rob
Dag Rob, ik ga een downcut freesje van 3mm bestellen en de compressiefrees die ik eerder noemde. Ik verwacht volgende week resultaat te hebben om beide typen te kunnen vergelijken. Ik zal er aan denk om je te laten weten hoe het ging en eventueel wat foto's toevoegen! Mocht ik het vergeten, stuur me dan vooral een berichtje!
Super! Dank!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door serum »

Ik zou geen compressiefrees gebruiken. Ik heb het spul in het verleden wel eens op de machine gehad, ik frees het met een 1 snijder van vhm. dibon komt er snaarstrak vanaf. Er bestaan ook frezen die er meteen een chamfer op maken. Ik gebruik een vacuumtafel. In jouw geval zou ik voor de downcutter gaan. Compressie frees zou goed kunnen gaan, maar het opsnijdende deel van de frees is, afhankelijk van de freesdiameter, meestal rond de 0,7*freesdiameter. Dus daar heb je niet heel veel aan. Je upcut zal dus altijd groter zijn dan je downcut, waardoor het materiaal alsnog niet blijft liggen. Daarnaast is een compressiefrees geoptimaliseerd voor hout. Niet voor alu/kunststof.

compressiefrezen zijn doorgaans geoptimaliseerd voor hout.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door Goudgele »

serum schreef: 03 mar 2021 12:16 Ik zou geen compressiefrees gebruiken. Ik heb het spul in het verleden wel eens op de machine gehad, ik frees het met een 1 snijder van vhm. dibon komt er snaarstrak vanaf. Er bestaan ook frezen die er meteen een chamfer op maken. Ik gebruik een vacuumtafel. In jouw geval zou ik voor de downcutter gaan. Compressie frees zou goed kunnen gaan, maar het opsnijdende deel van de frees is, afhankelijk van de freesdiameter, meestal rond de 0,7*freesdiameter. Dus daar heb je niet heel veel aan. Je upcut zal dus altijd groter zijn dan je downcut, waardoor het materiaal alsnog niet blijft liggen. Daarnaast is een compressiefrees geoptimaliseerd voor hout. Niet voor alu/kunststof.

compressiefrezen zijn doorgaans geoptimaliseerd voor hout.
Hoi Serum,
Bedankt voor je input. Ik zal eerst eens beginnen met een downcut freesje dan. Wat je zegt klinkt inderdaad vrij logisch, dat het aandeel van het opsnijdende deel groter is, waardoor de plaat alsnog omhoog komt. En dat was nou net mijn probleem, omdat ik geen vacuumtafel heb.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door serum »

heb je geen vacuumtafel op dat bereik?

Je moet jezelf niet pesten!

Zijn grotere delen neem ik aan? je kan pech hebben dat er net een spaan onder gedrukt wordt door die frees met een downcutter. Blazen met lucht is ook geen optie, omdat je daarmee de plaat eenvoudig optilt.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door Goudgele »

serum schreef: 03 mar 2021 12:41 heb je geen vacuumtafel op dat bereik?

Je moet jezelf niet pesten!

Zijn grotere delen neem ik aan? je kan pech hebben dat er net een spaan onder gedrukt wordt door die frees met een downcutter. Blazen met lucht is ook geen optie, omdat je daarmee de plaat eenvoudig optilt.
Het gaat om een bestaande machine die niet van mij is, helaas zonder vacuumtafel. Er zullen vooral grote onderdelen mee gemaakt worden (denk aan gevelbekleding en belettering)
Dat spaantje wat er misschien onder komt zullen we voor lief moeten nemen. Het zal allicht beter zijn dan met die upcutter, de plaat werd nu namelijk een paar mm opgetild.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door Ballegooijen »

Ik deed dit altijd met een rechte 2-snijder van 2 mm. Gaat prima en geen bramen.
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 04 mar 2021 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door audiomanics »

Even een drukvoetje op de frees monteren help ook prima..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Dunne composiet plaat doorfrezen

Bericht door Goudgele »

audiomanics schreef: 03 mar 2021 16:22 Even een drukvoetje op de frees monteren help ook prima..
Kees
Hoi,
Wat bedoel je precies met dat drukvoetje? Zoiets heb ik nog nooit gehoord namelijk.
Plaats reactie