Toerental te hoog

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Toerental te hoog

Bericht door Goudgele »

Hoi allemaal,

Ik zit te kijken naar een freesje voor aluminium van sorotec (eensnijder van 3mm). Uit hun tabel en de formules volgt dat ik een toerental nodig heb van zo'n 53.000 rpm voor de aanbevolen snijsnelheid van 500m/min voor gegoten aluminium. Mijn 1.5kW spindle gaat echter niet hoger dan 24.000 rpm (ongeveer de helft dus). Kan ik dit dan compenseren door de voeding ook te halveren van 530mm/min naar 265mm/min? Of werkt het niet zo?

Groeten,
Niels
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Toerental te hoog

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Korte versie : Ja.

De geadviseerde snijsnelheid, is een omtreksnelheid, dat geeft dus samen met de diameter van de frees een toerental.
dus 100 m/min snijsnelheid delen door 6*pi (in meters) geeft 5305 toeren /min.

daarnaast heb je ook nog de aanzet per tand, de spaandikte dus. Die is toeren onafhankelijk, maar geeft wel een voedings-aanzet die toeren afhankelijk is.
Als die frees een aanzet per tand van 0.025 mm mag/kan hebben, aantal tanden 3, geeft dat 0.025 x 3 x 5305 = 397 mm/min voeding.

Dus als je het toerental verlaagt, moet je ook de voeding evenredig verlagen. Zoals je zelf al het vermoeden had.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Toerental te hoog

Bericht door Goudgele »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 apr 2021 08:29 Korte versie : Ja.

De geadviseerde snijsnelheid, is een omtreksnelheid, dat geeft dus samen met de diameter van de frees een toerental.
dus 100 m/min snijsnelheid delen door 6*pi (in meters) geeft 5305 toeren /min.

daarnaast heb je ook nog de aanzet per tand, de spaandikte dus. Die is toeren onafhankelijk, maar geeft wel een voedings-aanzet die toeren afhankelijk is.
Als die frees een aanzet per tand van 0.025 mm mag/kan hebben, aantal tanden 3, geeft dat 0.025 x 3 x 5305 = 397 mm/min voeding.

Dus als je het toerental verlaagt, moet je ook de voeding evenredig verlagen. Zoals je zelf al het vermoeden had.
Top, dankjewel Hugo!
Plaats reactie