Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door serum »

Geen idee hoe diep je frees gaat. Als je dichter bij de ziel van je frees komt, is de snijsnelheid snelheid richting 0 Ik zou ook eens kijken of er een hardere dunnere of juist dikkere folie bestaat.

En heb je de folie aangewalst of iets aangedrukt?
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door demian »

max 2-3mm diep.

bedoel je hoe ondieper je freest des te lager de snijsnelheid is? daar zit wel wat in idd.

folie had ik aangedrukt maar niet te zwaar omdat ik bang was de lak weer los te trekken bij het afpellen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door Sven »

Alles lezend vermoed ik dat je een freesje hebt me een up-cut, klopt dat?

V-groef freesjes zijn er ook met rechte snijkanten, die geven nauwelijks rafels.

Ik heb een keer navraag gedaan naar het laten maken van v-groef met down-cut. Dat kan wel maar met een zeer kleine hoekafwijking, kwam op ik meen eu 135,-- ex btw.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door serum »

demian schreef: 08 mei 2021 12:01 max 2-3mm diep.

bedoel je hoe ondieper je freest des te lager de snijsnelheid is? daar zit wel wat in idd.

folie had ik aangedrukt maar niet te zwaar omdat ik bang was de lak weer los te trekken bij het afpellen.
Ja, precies. Hoe dichter naar de R0 hoe lager je snijsnelheid. Je moet ergens een optimum vinden. Misschien is een puntige graveerfrees weer handiger. Ik ben lang aan het experimenteren geweest met freesjes, maar voor mij werken de meest simpele het best; namelijk die met een 1 vlakke kant en met een .1mm puntje.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door demian »

@sven

dit is het freesje wat ik nu heb, https://www.freesjes.nl/nl/vhm-v-frees/ ... a-2563-108

Ik weet niet of die up-cut is, mogelijk niet en is ie gewoon niet te scherp meer (wat wel vreemd is want zoveel heb ik er nog niet meer gefreesd)

Een goed freesje laten maken is zeker ook een optie, de levensduur zou de aanschafprijs weer goed moeten maken en heb je altijd mooi freeswerk.

@serum

Ik ga gewoon maar 's wat freesjes bestellen van de week en kijk ik wat goed werkt voor welk materiaal, met di-bond en acrylaat ga ik binnenkort ook wat doen, ik ga alles maar eens testen wat hier is genoemd. Thanks allen!
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door keesfrees »

Ik heb ervaring met dit probleem, ik zag je vraag maar wachtte even op andere reacties, het meeste is al gezegd denk ik, nu vraag me alleen nog af, waarom wil je graag een V of bol gebruiken ?
Hoe dan ook, ik zou in dit geval eerst een test doen met een negatieve spiraal om te zien of het hoe dan ook mogelijk is om dit zonder (veel) rafels te frezen.
Als dat lukt dan zou je desgewenst nog een 2e gang met een bol of V frees kunnen overwegen.

Ik liet regelmatig freesjes op maat maken, maar in dit geval zou ik daar wat terughoudend mee zijn.

Wat maak je trouwens, een foto is altijd leuk.
( zo te zien heb je de kunst van het foto's plaatsen al onder de knie )
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door Sven »

Dat is idd een up-cut, ook wel positieve spiraal genoemd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door demian »

@keesfrees

Waarom ik v-bit of ball nose wil is omdat het mooier is om te zien dan een rechte groef.
Wat ik maak ? Ik ben aan het testen of ik op deze manier mooie panelen / bordjes kan maken met decoraties en teksten er in.

Ik wil ook gaan experimenteren met verschillende lak / schilder technieken en dan kijken hoe ik dat kan combineren met freeswerk, oa voor decoratieve doeleinden maar dus ook gewoon voor (meerkleurige) bordjes / signing.

23459

Tjeee, haha, het is me gelukt een foto te plaatsen, wel omslachtig, maar 't werkt. :D
De foto is puur een experiment om te kijken hoe ik zulk werk moet aanpakken, wat je ziet is watervast MDF, geprimerd en gespoten met antraciet hamerslag, de kattenpootjes heb ik met een tapered ballnose freesje gedaan van 1.6mm (die had ik besteld voor een ander projectje)
De letters en de groef had ik gefreesd met het upcut v-bitje van hierboven. Maar beide freesjes lieten een opstaand randje achter in het stickerfolie, de v-bit wel wat erger waardoor dit werkje eigenlijk was mislukt.

Ik heb geprobeerd om de letters nog schoon na te frezen met de tapered ballnose frees maar de rafeltjes bleven staan en ik kreeg er een ongewenst randje bij in mijn freeswerk. Toen maar het plastic verwijderd, bleek dat het spuitwerk wel goed er op zat, geen beschadigingen. Ik zal dus moeten proberen om het sticker folie heel te houden zodat ik het goed kan spuiten in een 2e kleur.

@sven

Precies, gewoon niet het juiste freesje dus voor wat ik hier probeerde te doen. Ik ga dan toch maar op zoek naar of een rechte frees of down cut.
Plaats reactie