Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door demian »

ik wil voorkomen dat ik splinters / rafels krijg in de bovenlaag van mdf, vandaar dat ik deze frees zoek.

iemand die weet waar ik deze kan kopen?
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door demian »

zijn lastig te vinden, zeg maar niet.

De reden dat ik dit zoek is de volgende, misschien dat iemand me kan adviseren.

Ik heb een MDF paneel wat is gespoten in een kleur, afgeplakt met stickerfolie, daar wil ik patronen in frezen,
en in een 2e kleur spuiten.

Ik heb nu een V-bit gebruikt van 90 graden, of dat bitje is gewoon niet scherp genoeg of ik moet een downcut freesje hebben,
want het mdf (normaal gesproken) en in dit geval, het stickerfolie, gaat rafelen, en dat kan ik niet meer netjes krijgen om het te kunnen spuiten in een 2e kleur.

Het maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit, een V-bit, Ball Nose of Tapered Ball Nose, als ik die rafeltjes maar niet meer heb.
Hoe kan ik dat oplossen? (Oja, een down cut end mill zou wel werken, maar dat is nou net niet het soort freesje wat ik hiervoor wil gebruiken)
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door motormuis »

ik kan bij mijn leverancier in duitland opvragen wat het zou kosten om een frees te voorzien van een bol radius
zijn niet de goedkoopste
ze hebben standaard down cut een snijders en die zijn echt scherp
wat voor diameter en snijlengte heb je nodig
Hans
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door mark3 »

Als je snede niet strak is, is de frees niet scherp.
toerental en voeding zijn goed?
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door demian »

motormuis schreef: 07 mei 2021 10:36 ik kan bij mijn leverancier in duitland opvragen wat het zou kosten om een frees te voorzien van een bol radius
zijn niet de goedkoopste
ze hebben standaard down cut een snijders en die zijn echt scherp
wat voor diameter en snijlengte heb je nodig
Hans
Het liefst freesjes met diameter van 3mm, het is puur om patronen te tekenen in mdf met een diepte van ca 1.5 max 3mm.
Zowel een V-bit van 90 graden of ball nose is goed wat mij betreft, maar ik denk dat een ball nose mooiere oppervlakten kan frezen als de groef wat breder is die gefreesd moet worden. Een 'end mill' is daar weer geschikter voor, maar ik wil geen rechte groef.
Laatst gewijzigd door demian op 07 mei 2021 11:00, 3 keer totaal gewijzigd.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door demian »

mark3 schreef: 07 mei 2021 10:41 Als je snede niet strak is, is de frees niet scherp.
toerental en voeding zijn goed?
Lastig te zeggen, ik gebruik een KRESS 1050 FME frees, die heb ik op standje 5 staan, ik weet niet welk toerental dat is, niet op zijn hoogst in ieder geval, dat is standje 6 als ik het goed heb. Frezen doe ik heel langzaam met een snelheid van 30mm per seconde.

Kan goed dat de frees niet scherp is, het was maar een goedkoop freesje, als je een goede 90 graden frees voor me weet voor dit soort werk hou ik me aanbevolen.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door mark3 »

Met die diameter frees , een eensnijder kopen en de voeding flink omhoog.

Goede frezen koop je niet bij een bouwmarkt of bij hbm. De prijzen zijn leuk en ze hebben veel aanbod, maar nergens staan er gegevens bij en de kwaliteit is ook niet echt geweldig.
Metaalfrezen koop ik bij hoffman group , hier krijg je wel alle gegevens.
Voor een project dibond frezen, bij veltman slijptechniek, eensnijders besteld en die gaan als de tierelier erdoorheen (door het materiaal). Ze kosten wat meer, maar verdienen zich dik terug aan standtijd en plezier (geen ergernis).
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door abs02 »

Hoezo niet te vinden : kwestie van googlen : ballnose downcut
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door demian »

mark3 schreef: 07 mei 2021 12:16 Met die diameter frees , een eensnijder kopen en de voeding flink omhoog.

Goede frezen koop je niet bij een bouwmarkt of bij hbm. De prijzen zijn leuk en ze hebben veel aanbod, maar nergens staan er gegevens bij en de kwaliteit is ook niet echt geweldig.
Metaalfrezen koop ik bij hoffman group , hier krijg je wel alle gegevens.
Voor een project dibond frezen, bij veltman slijptechniek, eensnijders besteld en die gaan als de tierelier erdoorheen (door het materiaal). Ze kosten wat meer, maar verdienen zich dik terug aan standtijd en plezier (geen ergernis).
Thanks voor je feedback, ik heb ook wel een paar duurdere freesjes liggen, maar nog geen goede V-bit blijkbaar, ik ga eens rondkijken daarvoor. :-)
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door demian »

abs02 schreef: 07 mei 2021 12:38 Hoezo niet te vinden : kwestie van googlen : ballnose downcut
Ja klopt, maar die zijn allemaal uit de USA, dat kan wel, dan zou ik een 1/8e inch diameter frees moeten bestellen,
maar in Nederland kom ik ze niet echt tegen in 3 a 4mm, of eigenlijk geen enkele maat, of heb jij een suggestie?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door hfjbuis »

demian schreef: 07 mei 2021 22:35 Thanks voor je feedback, ik heb ook wel een paar duurdere freesjes liggen, maar nog geen goede V-bit blijkbaar, ik ga eens rondkijken daarvoor. :-)
https://www.sorotec.de/shop/Zerspanungswerkzeuge/sorotec-werkzeuge/fraeser-sets-uncle-phil-approved/
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door abs02 »

Een scherpe rechte (of zo recht mogelijk) frees voor hout.
bijv. : https://www.sorotec.de/shop/Zerspanungs ... 5-spirale/

https://www.freesjes.nl/nl/vhm-frezen-r ... a-2788-128

Splinters bij MDF ? Vezelen doet het altijd is mijn ervaring.

Ik zal meer tijd hebben : voorfrezen dan blanke lak erover , drogen en daarna nafrezen.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door demian »

hfjbuis schreef: 08 mei 2021 00:04
demian schreef: 07 mei 2021 22:35 Thanks voor je feedback, ik heb ook wel een paar duurdere freesjes liggen, maar nog geen goede V-bit blijkbaar, ik ga eens rondkijken daarvoor. :-)
https://www.sorotec.de/shop/Zerspanungs ... -approved/
bedankt, ik ga eens kijken daar !
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Waar vind ik ball nose down cut / negatief freesjes

Bericht door demian »

@abs02 Jij ook bedankt voor je reactie.

Ja vezels bedoel ik ipv splinters, bij multiplex zijn het wel splinters overigens, maar daar ging het nu idd niet over.

Ik denk dat ik er proefondervindelijk achter moet zien te komen wat het beste werkt.

Ik zal mijn situatie iets beter toelichten, ik heb dus MDF wat is gespoten met een primer en een kleur, daar ga ik patronen in frezen en die wil ik spuiten in een andere kleur.

Ik heb van de week een gespoten mdf paneel geplakt met stickerfolie en gefreesd, toen bleek dat het folie ging rafelen (waar anders het MDF dat doet) vanwege de rafels kon ik de patronen niet spuiten in een kleur, de rafels schuren lukte ook niet want toen liet het stickerfolie los op punten waar het moest blijven zitten. Dus, niet af kunnen spuiten. Vervolgens stickerfolie verwijderd, en toen bleek dat het freeswerk in het MDF verder wel perfect was. Waarschijnlijk door het stickerfolie wat ging rafelen ipv het MDF.

Ik ga je links ook bekijken, bedankt!
Plaats reactie