Feedrates uitrekenen.

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rew
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2021 18:25

Feedrates uitrekenen.

Bericht door rew »

Ik zit nog sterk met "wat is realistisch" voor de feed-snelheid.

Sommige mensen zeggen dat het "goed klinkt" als je de juiste snelheid hebt. Maar je hebt ervaring nodig om dat te beoordelen die ik niet heb.

Ik ben altijd van het uitrekenen... dus: Het lijkt me dat het wegfrezen van X hoeveelheid hout of aluminium min of meer een constante hoeveelheid energie kost. Van een feedrate van 0.3mm, 300mm /min, en X J/mm^3 kan je dan uitrekenen hoeveel vermogen het kost om dat aan te houden. Ik weet wat voor vermogen m'n spindle kan leveren -> Ik kan uitrekenen of dit zou moeten gaan of niet.

Mensen met meer ervaring: Met een 2mm freesje ga je dan sneller (ruwweg even veel materiaal, dus hogere feedrate en/of dieper per pass) dan met een 4mm frees? Of komen er nog andere dingen in het spel. Ik denk dat bij hele dunne freesjes mijn aannames fout gaan: Dan kan je niet meer het volledige vermogen van de motor benutten omdat gewoon de frees dat niet meer aankan.

Ik heb een goedkope 3018. De motor zou 120W moeten zijn, ik heb hem nog niet boven de 24W gezien (*), maar misschien ben ik te voorzichtig.


(*) Ik heb hem even op m'n labvoeding aangesloten.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Feedrates uitrekenen.

Bericht door Caesar »

ik werk vanuit het principe dat je gekozen frees (chipload en snijsnelheid versus materiaal) en te frezen materiaal vaststaan. De rest van de parameters zijn afhankelijk van de kwaliteit (bouw, vermogen etc) van je machine.

Snijsnelheden zijn gegeven voor de kwaliteit/merk/soort materiaal van je frees en het te verspanen materiaal. Bij goede merken zou er een tabel moeten zijn.

Als je je snijsnelheid en chipload weet kun je de rest gaan uitrekenen.

Uit snijsnelheid volgt je rpm afhankelijk van je gekozen diameter frees.
uit RPM met Chipload volgt je feedrate.

Nu heb je mechanische beperkingen: maximale feedrate, vermogen van de frees en minimaal/maximaal toerental

Stel dat je niet je maximale feedrate kan halen zoals berekend, dan zul je die dus verlagen. Idealiter houd ik liever dezelfde chipload dan de juiste snijsnelheid. Want een goede chipload zorgt voor een optimale warmte-huishouding (warmte wordt afgevoerd m.b.v spanen).

Om chipload hetzelfde te houden moet het dus toerental omlaag (omdat je dus een lagere feedrate hebt).

Vermogen van de frees bepaald naar mijn mening alleen maar hoe diep je in 1 keer kunt frezen (niet altijd waar, maar in grote lijnen is dit wel zo).

M.a.w. een hoger vermogen frees kan bijvoorbeeld 2xdiameter diep frezen zonder toerental inzinkingen waarbij een andere motor enkel 1D of 0.5D kan. Benodigd vermogen is natuurlijk weer afhankelijk van de diameter/chipload van de frees.

Diepte (vooral pockets/slots) hebben wel de kanttekening dat de frezen een maximale D-diepte hebben afhankelij van de frees en ook koeling/smering. Pockets/slots vind ik zelf het moeilijkste en goede smering is eigenlijk nog veel belangrijker dan de juiste feeds.

Bij aluminium is een goede chipload heel belangrijk, want te weinig chipload en de frees gaat wrijving/schuren tegen het materiaal (toerental te hoog) zonder warmte af te voeren via de spanen.

Bij hout is juist het probleem dat bij te hoge toeren je zo'n hoge feedrate moet hebben om niet te verbranden dat dat niet realistisch is; m.a.w. hout is vaak te hoge toeren, te lage feed (en dus toerental verlagen). Bij aluminium is vaak te lage feed zodat de chipload niet hoog genoeg is.

Begin op 0.5 diepte zodat je vermogen adequate genoeg is; vandaaruit kun je testen of het goed klinkt, of je mooie spaantjes krijgt. Dieper kan altijd. Zoals gezegd; hoe groter de frees (diameter) hoe meer vermogen, dus bijvoor een 8mm frees misschien 0.5D, maar een 2mm frees 2 of 3D.
Laatst gewijzigd door Caesar op 30 sep 2021 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Feedrates uitrekenen.

Bericht door clements »

Bij cnccookbook kun je een feed and speed calculator als trial downloaden. Hierin staan heel veel sommetjes. Ook mbt vermogen etc.
Als ik mijn paramaters invul is vermogen vaak niet de bottleneck. Eerder de max feed + stabiliteit van de machine
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Feedrates uitrekenen.

Bericht door Portje »

Misschien dat je hier kunt kijken:
http://www.mymillstar.com/Calculators/C ... _Menu.aspx

Daar kun je alle kanten op berekenen en spelen.
Ik was daar laatst aan het spelen dat ik aan het eind niet meer wist waar ik begonnen was en helemaal de draad kwijtraakte, haha
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
rew
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2021 18:25

Re: Feedrates uitrekenen.

Bericht door rew »

Als ik de RPM van m'n motor zou opzoeken (nu nog niet instelbaar vanuit software, wel via labvoeding), dan kan ik de cut-per-revolution zelf ook wel uitrekenen. De max snelheid van m'n machine weet ik op het ogenblik niet, maar kan ik opzoeken/meten.

"bij een goed merk zou er een tabel moeten zijn"...

OK. Maar... Ik ga niet in frezen van een goed merk investeren totdat ik merk/begrijp waarom wat ik nu heb niet goed is. Ik heb deze freesset gekocht. Ik zie geen tabel.

Als jij wel een goede frees hebt met een tabel, kan je die tabel dan voor mij aflezen voor je 2mm bitje voor aluminium en MDF? Dan kan ik daarmee beginnen er wat van afdoen of bij optellen: dan heb ik een begin.

Het goeie nieuws is dat alle MDF dingen die ik tot nu toe gedaan heb geen zwarte randjes gemaakt hebben, dus ik ga niet te langzaam. :-)

Als ik op mymillstar opgeef dat ik met 5 meter per seconde ga frezen met een 2mm freesje, dan stelt ie 47000 RPM voor. Toerental klinkt als realistisch voor een toerental. Maar met 6mm verplaatsing per omwenteling van het freesje geef ik het freesje geen schijn van kans om dat te overleven.

Geef ik 300mm/min op dan komt ie met 48RPM. Lijkt me niet goed. (en ook 6mm per omwenteling denk ik).
Laatst gewijzigd door rew op 30 sep 2021 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Feedrates uitrekenen.

Bericht door Goudgele »

Met die freesjes zou ik in ieder geval uit de buurt blijven van aluminium. Of uberhaupt je motor van 120W iets kan in alu is voor mij ook maar de vraag.
Het is inderdaad wel belangrijk om te weten hoeveel toeren je spindel kan draaien en de feed die je kan halen met je machine. Dat geeft een uitgangspunt voor de rest van het sommetje. Een foto van je machine, zodat we de stabiliteit in kunnen schatten, zou ook helpen.
rew
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2021 18:25

Re: Feedrates uitrekenen.

Bericht door rew »

IK heb deze gekocht. Ik kan even niet snel een foto van mijn exemplaar maken.

Ik denk dat ik vorige week de Y-as kapot heb gemaakt. Maar totdat dit problemen met m'n resultaten geef laat ik het even zo. (Er is een klemverbinding dussen de Y-schroef en het ge-3d-printe plastic. Dat is losgekomen. Ik denk dat een druppel superglue zou helpen. Dat kan ik bij de blokker halen, maar gewoon op m'n reet blijven zitten en uit china laten komen werkt ook. Zolang ik het verschil niet zie is het zo ook goed. 8) )
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Feedrates uitrekenen.

Bericht door Goudgele »

rew schreef: 30 sep 2021 15:59 Als ik op mymillstar opgeef dat ik met 5 meter per seconde ga frezen met een 2mm freesje, dan stelt ie 47000 RPM voor. Toerental klinkt als realistisch voor een toerental. Maar met 6mm verplaatsing per omwenteling van het freesje geef ik het freesje geen schijn van kans om dat te overleven.
Geef ik 300mm/min op dan komt ie met 48RPM. Lijkt me niet goed. (en ook 6mm per omwenteling denk ik).
Wat heb je precies op welke plaats ingevuld dan? Voeg even een screenshot bij anders
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Feedrates uitrekenen.

Bericht door Goudgele »

rew schreef: 30 sep 2021 16:14 IK heb deze gekocht. Ik kan even niet snel een foto van mijn exemplaar maken.

Ik denk dat ik vorige week de Y-as kapot heb gemaakt. Maar totdat dit problemen met m'n resultaten geef laat ik het even zo. (Er is een klemverbinding dussen de Y-schroef en het ge-3d-printe plastic. Dat is losgekomen. Ik denk dat een druppel superglue zou helpen. Dat kan ik bij de blokker halen, maar gewoon op m'n reet blijven zitten en uit china laten komen werkt ook. Zolang ik het verschil niet zie is het zo ook goed. 8) )
Oke. Bedoel je dat het 3D-printje van het lagertje voor de Y schroef stuk is?
Zo te zien aan de advertentie kan je spindle maximaal 7.000 rpm draaien.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Feedrates uitrekenen.

Bericht door skillalot »

rew
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2021 18:25

Re: Feedrates uitrekenen.

Bericht door rew »

Goudgele schreef: 30 sep 2021 16:14 Wat heb je precies op welke plaats ingevuld dan? Voeg even een screenshot bij anders
Ik had 300 ingevuld bij feedspeed, ik bedoel 300mm/min. Maar de eenheid is als je goed kijkt m/min. (terwijl ze denk ik rekenen met mm/min). Ahhh.... My bad. De vraag was cutting speed, niet feed rate. Dat dit ordes verschilt van feedrate is logish....

Ik heb de formules die er bij staan niet goed bekeken, maar het lijkt er op dat ze uitgaan van 6 micron voorwaartse beweging per omwenteling? (voor een 2mm freesje).

Maar hierboven was net de conclusie dat het voor hout en Alu anders zou zijn, dus wat heb ik aan een rekending die een antwoord geeft zonder mij te vragen of ik hout of alu aan het frezen ben?

Goed... dat andere ding zegt dat een realisische cutting speed 100-300 fpm is. Klopt dat een beetje? Wat kan ik gokken voor mijn freesjes? Gewoon in het midden 200fpm = 60m/min?
Laatst gewijzigd door rew op 30 sep 2021 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Feedrates uitrekenen.

Bericht door DaBit »

Deze geeft een aardig idee als je 'm eerlijk invult: https://fswizard.com/
Laat ook koppel en vermogen zien.

Kun je wat spelen met snedediepte/breedte, toerental, enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie